Svar: Søvnproblemer dag og nat, ude og inde

16. oktober 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge...

Min umiddelbare tanke, når jeg læser din beskrivelse, er at jeres datter lyder til at have brug for meget nærhed og tryghed, og det er naturligvis vigtigt, at I anerkender dette. Jeg for også lidt på fornemmelsen, at I har "kæmpet med søvnen" faktisk næsten hele tiden, og nogle gange kan man godt blive så fokuseret på at få barnet til at sove, at man faktisk får skubbet lidt i den forkerte retning... Det lyder lidt som om, at det fra starten har været meget vigtigt for jer, at jeres datter lærte at falde i søvn på egen hånd, måske fordi I har hørt om andre forældre, som har haft massive søvnproblemer, og den situation har I slet ikke ville havne i - men det har så gjort, at presset omkring søvn er blevet for stort - faktisk både for jer og for jeres datter...

Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad der vil være relevant med den alder jeres datter har nu - altså hvad I kan forvente af en pige på godt 5 måneder...

Det vil være helt naturligt, at hun skal have mælk som en fast del af sit putteritual. Det betyder, at hun enten skal have flaske eller bryst, før hun skal sove. Du skal altså enten amme hende, eller far skal give hende en flaske. Det betyder ikke, at hun skal falde i søvn med bryst eller flaske i munden, men mælken skal gives lige før hun puttes, og hun skal helst nå dertil, hvor hun dier/sutter, slipper bryst eller flaske, smiler til jer og triller om på siden og sover. Det at få mælk skal altså være med til at gøre hende døsig og hjælpe hende med at koble fra og overgive sig til søvnen.

Det er rigtig godt, at hun er begyndt med skemad, fordi det gør det muligt for jer at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner - og så får bryst eller flaske fast før hun skal sove. I takt med at hun bliver ældre og kan tilbydes skemad flere gange dagligt, så bliver det naturligt lettere for jer at arbejde på en sådan rytme, men I må meget gerne starte med dette allerede nu.

Hvis hun f.eks. tilbydes skemad to gange dagligt, så kan en dagsplan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får ofte brystet en ekstra gang, når dagen begynder.

Kommer op, leger, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt

Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur

Kommer op, leger er aktiv, pludrer, hygger

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.

Leger, hygger, tumler, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt

Ammes eller flaske og puttes til middagslur - måske kl ca 12.30-13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er...

Vågner, leger, pludrer, hygger...

Eftermiddag 16-16.30: Ammes eller flaske og puttes til dagens 3. lur som ofte er en powernap...

Vågner, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt...

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Hygger, leger, tumler, bruger sig selv...

Ammes eller flaske og puttes til natten ca. kl 20... Tidspunktet kan variere efter hvornår hun sover dagens 3. lur og hvor lang den er

Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes drømmeflaske og sover videre

Nat: Ammes x 1 efter behov...

Som du kan se, så anbefaler jeg, at I forsøger at skabe en rytme som indeholder 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og hun tilbydes enten bryst eller flaske før hver lur.

Du kan vælge at amme hende og flytte hende fra din favn og ned i seng eller barnevogn, når hun er fyldt godt op med mælk. Stå ved hende, holde hænderne på hende, lade hende mærke dig, og at du stadig er der... eller du kan vælge nogle gange at lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der - og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Fordelen ved dette er, at hun på denne måde lærer at falde i søvn liggende ned, uden at skulle vugges, trilles eller på anden måde være i bevægelse og hun får stadig masser af nærhed og tæt kontakt - og føler sig derfor tryg ved at sove.

I kan også vælge at far giver flaske. Det gør det naturligt ...

Annonce

... lettere for far at komme på banen og også være en del af putningen - og det lyder som om, at jeres datter ikke har nogen problemer med at tage imod en flaske, og at det got kunne fungere for jer. Far kan sidde med hende, give hende flaske i favn og derefter putte hende over i seng eller barnevogn og på samme måde, som ved amning, stå ved hende, lade hende mærke, at far er der og med hænder, kærtegn osv. lulle hende i søvn.

Der er også den mulighed, at tilbyde hende flasken direkte i seng eller barnevogn, så jeres datter ikke oplever et skift fra favn og ned, hvor hun skal sove - som det faktisk lyder som om, at hun ofte reagerer på. Ved at tilbyde flasken direkte i sengen eller barnevognen, så får hun lov til at falde i søvn der, hvor hun er puttet - og I kan stadig stå ved hende, lade hende mærke jeres hænder og nærhed, lulle hende ind i søvnen og hvis hun ligger i barnevognen så trille hende lidt. Hvis I vælger at give hende flaske imens hun ligger ned så er det vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, men det lyder som om, at I allerede har gjort dette... :)

Det lyder som om, at du gerne vil bibeholde amning, men måske gerne vil både amme og give flaske...? Og det kan måske godt lade sig gøre, i hvert fald et stykke tid. Der er dog aldrig nogen sikkerhed, så jo mere flaske du giver, jo mere parat skal du være på at amningen kan risikere at stoppe... er du med på det, så kan I godt forsøge med en flaske f.eks. sen aften, som far kan give - du kan måske gå lidt tidligere i seng, så du har fået lidt ekstra søvn her, og modermælkserstatning kan nogle gange mætte lidt mere end modermælk og derfor være med til at gøre, at jeres datter sover et lidt længere søvnstræk, før hun så vågner og melder sig igen. Og her kan du så amme hende :)

Derudover er det som sagt vigtigt, at du om dagen arbejder på, at hun ikke falder i søvn med flaske eller bryst i munden, men at hun når at slippe dette, før hun sover helt. Som det er lige nu, så er hun for vågen, når hun puttes - du skriver blandt andet: "de sidste 3 uger har hun været endnu mere svær at putte, og ligger og snakker 10 min efter vi har ramt sengen. når jeg så går ud af soveværelset begynder hun at græde". Hun er ikke døsig, når hun puttes, men i "snakke-humør" og derfor ikke parat til at sove, og hun bliver naturligt ked af det, når I går fra hende, fordi hun har brug for både at snakke med jer og også brug for at mærke jer, for at kunne finde roen, når hun bliver parat til at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal altså forsøge at inddele døgnet i aktive, vågne perioder, hvor hun leger, bruger sig selv motorisk og mentalt, I pludrer, hygger osv. og når det så er sovetid, så bliver hun skiftes, gøres klar til at blive puttet, får mælk - og puttes så direkte derefter...

I kan ikke forvente, at hun kan lægges i sin seng og selv overgive sig til søvnen. Hun vil naturligt have behov for jeres hjælp - og jeres hjælp skal netop være ved at I putter hende, når hun tydeligt er parat. Bruger de rutiner og ritualer I har før putning med skiftning, komme i sovepose osv. - og derefter give bryst eller flaske, lade hende mærke jer, fornemme jer og at hun ikke er alene, hvorved hun så netop med jeres hænder og håndspålæggelse, mælk osv. koble fra, finder roen og falder i søvn.

Om 2 måneder, når hun er 7 måneder gammel, så kan hun begynde at undvære mælken før sin formiddagslur, og vil også undvære mælken sidst på eftermiddagen - ofte springes dagens 3. lur over her - og i stedet tilbydes hun mellemmåltider. Men at hun ikke længere får bryst eller flaske formiddag og eftermiddag betyder ikke, at hun ikke stadig har brug for jeres hjælp, når hun skal overgive sig til søvnen. Det vil hun naturligt have. Det er dog vigtigt at se lidt på dagens rytme, tidspunkter for aktivitet, måltider, søvn - og netop hjælpe hende til mere rytme, så puttetidspunktet også passer. Det er vigtigt, at hun puttes, når hun er parat - så hun netop kan falde i søvn med jeres hjælp inden for 10-15 minutter og ikke bruger halve til hele timer på det.. men hjælp vil hun naturligt have behov for :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.