Brev:
Søvnproblemer dag og nat, ude og inde
16. oktober 2019
Alder:
5 mdr.
Søvnproblemer dag og nat, ude og inde
Hej Helen,
Vi har den dejligste datter på nu 5,5 måned. Hun er stort set altid glad og smilende, meget energisk, og er for det meste virkelig nem. Hun er meget foran motorisk og udvikler sig rigtig godt.
Dog har vi store søvnproblemer med hende. Her gælder alt hvad der vedrører søvn stort set:
Den eneste måde vi kan få hende til at sove på, er ved amning eller i vikle. Dvs alle gange hun skal sove, er det mig der står for putningen. Vikle med far er forsøgt uden held.
Når vi forsøger at lægge hende i egen seng eller barnevogn, vågner hun nærmest i sekundet eller kort tid efter at vi har lagt hende. og her kan hun så kun sove videre hvis hun bliver ammet. Hun sover bedst hos mig i sengen, dog med opvågninger hver 1.-1,5 time hele natten igennem.
Vi synes vi har været omkring det meste:
Suppleret med flaske og givet hende en stor portion op til søvn, så det ikke var sult. derudover startet med grød - ingen af delene har virkning.
Far har forsøgt at putte med nus og ligge hos hende i soveværelset, tage hende op når hun græd, men det har resulteret i kæmpe skrigeture, og det eneste der til sidst har hjulpet, har været amning.
Vi har i flere måneder kørt meget faste putteritualer op til at vi siger godnat, så hun ved hvad der skal ske.
vi har forsøgt både at lege meget med hende op til sengetid, og også at fjerne alle stimuli - begge dele med lige ringe effekt.
Vi har eleveret madrassen og fået tjekket hendes ører, der er intet.
Vi har forsøgt med tyngdepose.
Ingen af delene synes at have effekt - tværtimod har hun de sidste 3 uger ofte været endnu mere svær at putte, og ligger og snakker 10 min efter vi har ramt sengen. når jeg så går ud af soveværelset begynder hun at græde.
Vi tænker selvfølgelig hun har et kæmpe tryghedsbehov. kan vi på nogen måde hjælpe hende med at få sig til at føle sig tryg ved at far også putter/lære hende at falde i søvn af sig selv ved putning?
Vi vil så gerne at hun kan sove i hendes barnevogn, men endnu mere at far også kan putte om aftenen, og at vi måske med tiden kan få løst amningerne der sker hver time om natten.
Vi er klar til at tage kampen op på det, men er i vildrede over hvordan vi konkret kan gribe det an.
Håber du kan hjælpe...