Svar: At lære at falde i søvn selv og sove uden amning
24. september 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Mor L
Tak for dit brev, tak for alle dine tanker og fine beskrivelse - og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af både bryst, favn og vugning for at kunne sove. Hun har brug for disse ting både for at falde i søvn og har også brug for det, for at kunne komme videre i søvnen om natten, når hun har sine små opvågninger.
Søvnassociationer er de ting og de rutiner, som vi forbinder med at skulle sove. Voksne læser måske lidt i en bog, før de skal sove, og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så havner man netop i den situation, som I er i nu - hvor hun ikke er i stand til at sove, uden at du tilbyder hende brystet eller vugger hende igen og igen og igen og ...
Med den alder hun har nu, så vil det være relevant, at hun stadig bliver ammet. Og jeg vil anbefale, at du ammer hende to gange dagligt - om aftenen, når hun puttes til natten og sen aften omkring midnat. Efter midnat, skal hun ikke længere ammes, ligesom hun ikke skal ammes om dagen.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne bruge en substitut for brystet - det vil sige en putteklud, sovebamse, slaskedukke eller lignende. Og det vil være rigtig godt, hvis I introducerer dette nu. Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er jeres datter selv, som styrer behovet - og hun kan have den med sig, når hun puttes andre steder. Det vil sige, at den skal følge hende hele dagen, den skal være med i vuggestuen, den skal være i bilen, i barnevognen, på sofaen, puslepuden osv. Den følger med hende som en ny fast ven.
Lige nu skal duogså bruge kluden, bamsen eller hvad I nu vælger, når du ammer og så skal du lade den følge med hende over i sengen, når hun puttes der. Det er meget fint, at I sover sammen og hendes tremmeseng er koblet til din seng, så du på den måde stadig er tæt ved hende og kan berolige hende med dine hænder og nærhed, uden at du behøver stå op. Og hun må også gerne sove i jeres seng - og måske vil det være en fordel, hvis du lige nu lægger dig ned og ammer hende i jeres seng om aftenen.
Fordelen ved at du lægger dig med hende er, at hun har dig helt tæt på, og hun får stadig bryst og mælk, men hun vænnes til at falde i søvn liggende og uden bevægelse, uden at skulle op i favn, uden at skulle gås med. Når du ligger og ammer hende, så er det vigtigt, at du arbejder på at hun ikke falder i søvn med brystet, men når at slipper før hun sover helt. Så hun vænnes til, at hun godt kan sove liggende tæt med dig, men uden brystet i munden. Sen aften kan hun ammes igen og derefter flyttes til egen seng. Hvis hun er meget motorisk urolig og risikerer at trille ned af sengen, vil I naturligt være nødt til at flytte hende til egen seng før...
Det er vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv kan finde brystet om natten. Det er dig, der styrer, hvornår hun kan ammes. Og det kan være nødvendigt, at du i 3 nætter sover et andet sted og lader far tage over om natten... Selvom jeres datter vil græde, protestere, så har hun stadig sin far hos sig og han er der for hende, elsker hende højt og passer godt på hende... Det løser sig ikke på tre nætter, men der vil ofte være ændring at mærke efter tre nætter...
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan indføre en godnatgrød om aftenen, gerne efter et bad. Badet bør ligge ca en time før putning og det bør afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt babymassage osv. Og far kan med fordel være den, som giver bad og godnatgrød, og børster tænder - før mor så ammer og putter. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil far kunne tage over, når amningen på et tidspunkt helt stopper.
Det betyder, at en aftenrytme kunne se således ud:
Aftensmad 18: Almindelige børnevenlige retter med mad i stykker og moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand af kop og får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - puttes med putteklud, bamse, kærtegn beroligende hænder, - gerne liggende.
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - og mor sover evt. et andet sted i nogle nætter, så amning efter midnat nu er udelukket. Når hun vågner tidlig morgen og søger brystet, kan far evt. stå op med hende.. :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og at det hjælper jer lidt på vej. Det er altid lettest, hvis man kan trappe gradvist ud af amningerne og hvis man kan ændre søvnassociationerne gradvist i takt med at barnet bliver ældre.. men nogle gange lykkes det ikke, og det kan der være gode grunde til :) Hos jer er det dog en god idé at ændre lidt på dette nu, også selvom det ikke vil ske uden lidt gråd og protester - men far er der for hende, passer på hende og elsker hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske