Brev:
At lære at falde i søvn selv og sove uden amning
24. september 2019
Alder:
11 mdr.
At lære at falde i søvn selv og sove uden amning
Kære Helen
Tak for en fantastisk brevkasse!
Jeg har en dejlig, kvik, nysgerrig og glad lille datter på 11 måneder, som så småt skal til at lære at falde i søvn i egen seng og meget gerne sove uden at blive ammet om natten (jeg ved, det er lidt sent). Før min mand og jeg kaster os ud i projektet, tænkte jeg, at du måske ville dele lidt tanker og råd om "projekt sovning" :)
Lidt om vores datter: Hun har altid været ret fremmelig rent motorisk og virker samtidig som en lille pige, der skal have ALT med. Hun følger med i alt, er meget nysgerrig, meget glad og begejstret, når hun er i godt humør, men også meget ulykkelig, når hun bliver ked.
Søvn har aldrig været vores datters stærke side: de første tre måneder som spæd kunne hun stort set ikke falde til ro og sove om natten, hvis hun ikke lå på far eller mig. Lurer om dagen krævede også en form for vugning, for at hun kunne sove: vikle, bæresele og slyngevugge og nu er det i klapvognen.
Om natten har vi i et stykke tid brugt en bedside og nu en tremmeseng, der står helt op mod vores seng, så jeg hurtigt kan få hende over til mig, når hun vågner om natten.
I de gode, rolige perioder vågner hun måske maks. 2 gange om natten, hvor hun så bliver ammet og sover videre. Sommetider er det nok at stå op og vugge hende videre i søvn i favnen uden bryst. Men det der med at vugge hende mens hun ligger i sengen, holde om hende og sige beroligende lyde, virker ikke. Hun bliver hurtigt meget ulykkelig og skal op i favnen og vugges - eller have bryst - ellers eskalerer gråden hurtigt, og hun vågner mere og mere.
I de knap så gode perioder, hvor der måske sker lidt rigeligt (sygdom, vuggestuestart her i august, tænder osv.) kan hun vågne hver 2.-3.-4. time, og her er det ikke altid at vugning hjælper - her dur brystet kun.
Min datter er indtil videre blevet ammet i søvn, hvilket vi begge er trivedes med, men efterhånden begynder jeg at længes efter, at farmand kan være med, når hun skal puttes. Det skal lige siges, at hun godt kan falde i søvn uden bryst om aftenen, men det kræver, at hun bliver vugget i søvn i vores arme eller i bæresele og derefter bliver lagt over i sengen. Vi har i perioder prøvet at lære hende at falde i søvn i egen seng, men har måske ikke været vedholdende nok. I starten synes hun det er sjovt at ligge i sengen, mens hun får en godnatsang og et godnatkys, men på et tidspunkt vil hun gerne op, og så ender det med gråd, hvis vi prøver at berolige hende i sengen - igen skal hun helst op til os.
Ja, så vi har egentlig to store opgaver foran os:
1) Vores datter skal lære at falde i søvn selv i sin seng, og det kræver jo helt nye vaner og rutiner. Og her kan du måske hjælpe med faste putteritualer?
2) Vores datter skal lære at sove igennem uden at blive ammet.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 5/6: Vågner og bliver ammet, så hun sover lidt videre
Kl. 7/7:30: Vågner og står op
Kl. 8: Morgenmad: havregrød, vand af kop og frugt til hånden
Kl. 9: Formiddagsmad i vuggestuen: brød + frugt + vand
kl. 10:30: Frokost i vuggestuen: lige fra rugbrødshapsere til varm mad
Kl. 11: Lur i vuggestuen (alt fra en halv time til to timer)
Kl. 14: Eftermiddagsmad i vuggestuen (brød + frugt + vand)
Kl. 15:30: Eftermiddagsmad hjemme (fordi hun ikke altid spiser så meget i vuggestuen om eftermiddagen)
Kl. 16: Sen lur hjemme (sommetider sover hun så længe i vuggestuen, at hun ikke vil sove om eftermiddagen)
Kl. 18: Aftensmad: det samme som vi spiser bare i mindre stykker + vand af kop
Kl. 19:30: Ammetår fra det ene bryst og sove (ca. 30-40 min. efter vågner hun og skal ammes igen fra det andet bryst og herefter tager hun et længere søvnstræk).
Amning i løbet af natten - meget forskelligt hvor ofte.
Efter vores datter er startet i vuggestue i august er hun - måske ikke overraskende - blevet mere mor-glad (mor-syg om man vil). Det betyder også, at far sommetider slet ikke dur, når det kommer til at vugge hende videre i søvn om natten. Hun søger mig, kigger rundt, græder mere og mere, indtil hun lander i min favn. Men far skal jo helst du, når vi skal i gang med nye putte- og natrutiner, tænker jeg. Vores datter er landet godt i vuggestuen efterhånden: spiser godt, sover lur (et stort problem i starten), har knyttet sig til pædagogerne og er meget nysgerrig på de andre børn, så efterhånden burde der være mere ro på den front.
Det var en lang smøre :)
Håber, du kan bruge beskrivelsen til noget.
Mange hilsner
Mor L