Svar: Søvnproblemer (mange opvågninger)
21. september 2019
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og svare på dine spørgsmål.
Først - så er der ingen tvivl om, at separationsfasens spiller ind hos jer. At hun er i separationsfasen, betyder at hun øver sig i at separere sig fra jer. Det gør hun både motorisk og mentalt. Hun kravler, rejser sig ved tingene, bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd, og hun øver sig om dagen på gulvet, men også i sin seng - både, når hun skal sove og undervejs i søvnen. Det er rigtig svært for hende at finde fysisk ro, det er svært at slappe af i kroppen, og det er helt naturligt, at hun har svært ved at ligge stille, når hun skal overgive sig til søvnen. I denne periode vil hun naturligt også lægge sig op i kravlestilling og rokke frem og tilbage, nr hun sover - hun vil derfor naturligt have svært ved at falde i søvn, og når hun endelig sover, så vil hun ofte ligge meget motorisk uroligt og lægge sig i stillinger, som hun stadig ikke mestrer at komme væk fra.
Det at hun fysisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt og øger afstanden mellem jer betyder, at hun nu begynder at opleve verden større. Det betyder f.eks. at hun om dagen kan reagere voldsomt på, hvis I går på toilettet eller går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Hun kan blive rigtigt ked af det, hvis hun ikke kan se jer og meget hurtigt føle sig forladt og alene. Og det samme gør, at hun om aftenen også kan blive rigtigt ked af det, hvis I putter hende i seng og derefter forlader hende. Når hun ikke kan se jer, så føler hun sig forladt og alene og derfor vil børn i denne alder ofte græde, når de bliver puttet - især hvis mor og far går...
Derudover, så skal alle de oplevelser hun har bearbejdes, når hun sover, og hendes drømmeaktivitet er derfor ekstra stor netop nu. Det betyder at hun om natten kan græde, ligge og klynke, måske ligge og virre med hovedet fra side til side eller lignende og hun kan igen godt vågne om natten og have brug for at mærke jer, brug for nærheden og den tætte kontakt, for at kunne komme videre i sin seng.
Separationsfasen og den udvikling hun lige nu går igennem på grund af sin alder gør altså at hun lige nu kan have ekstra svært ved at overgive sig til søvnen og også kan have ekstra svært ved at sove roligt og sammenhængende.
Og så til jeres egentlige spørgsmål:
Ad 1) Jeg tænker umiddelbart, at det er okay, at I lige nu prioriterer at lægge jer med hende, så hun netop med jeres kontakt og nærhed finder ro og falder i søvn - det tager ikke ret lang tid og hun lyder helt tryg ved at sove. Hendes alder taget i betragtning er det rigtig godt at prioritere netop nærheden og tryghed. Samtidig så puttes hun lige nu på eget værelse - godt nok på en madras på gulvet - men hun lærer at sove på sit værelse og ikke i soveværelset. Det vil sige, at lydende, skyggerne osv. vil være genkendelige for hende.
Stille og roligt vil det være godt, hvis hun kan blive puttet i sin seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover - og hvis I derfor kan forsøge at putte hende fra jer, før hun sover helt - hvis hun når at registrere, hvor hun puttes, vil det være lettere at få hende videre i søvnen i egen seng igen, når hun vågner omkring midnat. Hun skal ikke flyttes ned i egen seng vågen, men flyttes døsig, hvor hun lige når at registrere, hvor hun puttes, men stadig kan lulles ind i søvnen med jeres hænder, kærtegn osv.
Ad 2) Opvågningerne skyldes sandsynligvis både hendes alder og den store udvikling hun går igennem - og at hun netop ikke når at opleve, at I flytter hende. Hun flyttes sovende over i egen seng, og det kan derfor være utrygt for hende at vågne op og ikke vide, hvor hun ligger. Når I så tager hende tilbage til madrassen, så er det genkendeligt og dermed trygt og så sover hun igen roligt videre - naturligt sammen med den tryghed, som nærværet også giver hende :)
Det der er vigtigt er, at I ikke begynder at indføre rutiner med f.eks. at give hende sut i munden hver gang, tage hende op i favn og gå rundt med hende, hopper med hende på en pilatesbold og lignende aktiviteter. I må gerne hjælpe hende med nærhed, tæt kontakt, kærtegn, stillingskift osv. men generelt med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt... Stillingsskift vil hun naturligt selv kunne lære i takt med at hun bliver motorisk stærkere, men at stå op, hoppe på en bold, blive vugget og gået rundt med, det vil være uhensigtmæssigt for jer alle på sigt :)
Ad 3) Det er som sagt naturligt, at hun søger madrassen, fordi det er der, at hun er faldet i søvn, og i takt med at hun falder i søvn i sin seng, vil det ofte blive lettere for hende også at sove videre i egen seng om natten. Da hun får flaske kan I dog forsøge om det kan hjælpe hende at få denne i sengen i stedet for i jeres favn eller på madrassen. Fordelen ved flaske er blandt andet, at den netop kan gives der, hvor I ønsker, at hun skal sove. I kan derfor godt prøve at putte hende i egen seng, stå ved hende og give hende flasken, imens hun ligger i sengen og på den måde hjælpe hende med at falde i søvn i sin seng. I bør elevere hendes hovedgærde lidt ved f.eks. at lægge en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen.
Hvis I vælger at forsøge med flasken i sengen, er det vigtigt, at hun ikke falder helt i søvn med flasken i munden, men meget gerne på den måde, at hun får sin flaske, slipper den, smiler til jer og triller om på siden og sover....
Ad 4) Det er rigtig fint med 3 flasker i døgnet med den alder hun har - før middagslur, aften og så en flaske først på natten. Det vil være rigtig godt, hvis I kan gå ned til 2 flasker i 10 måneders alderen. De to flasker kan ligge før middagslur og aften, så det er flasken om natten I trapper ud af, det kan også sagtens være flasken før middagsluren, som I fjerner først. Og måske vil det hos jer være lettere at fjerne flasken om dagen. I stedet kan hun en overgang tilbydes lidt mme af en kop og så gradvist gå over til vand af kop om dagen. Ellers er det en god idé at trappe ud af flaske ved at give mindre og mindre i flasken, så hvis hun plejer at drikke 180 ml så får hun 160, 140, 120, 110 ml osv. indtil hun helt kan undvære.
Det er en rigtig god idé ikke at skabe alt for mange ændringer i forbindelse med, at I skal flytte, og hun skal starte institution. Jeres dagsplan ser dog rigtig fin ud og det vil være rigtig fint at bibeholde nuværende rytme. Det vil også hjælpe hende til at finde bedre ro, hvis rytmen ikke ændrer sig for meget, for så er der naturligt genkendelighed her :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og rigtig meget held og lykke med flytning, institutionsstart osv. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske