Svar: Ulykkelig baby ved putning
29. august 2019
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Lad mig begynde med at sige, at hvis jeres datter lige nu kan falde trygt i søvn og sover godt og længe (eller længere end ellers) i sin slyngevugge, så er det en god idé, at du bruger denne. Det er vigtigt, at hun får sin søvn, og hvis I oplever, at det hjælper hende til at koble fra og bedre finde ro, når hun sover der, så lad hende endelig sove der :)
Hun har en alder nu, hvor hun naturligt bliver mere og mere bevidst. Hun begynder at smile mere bevidst til dig, begynder at skelne meget mere mellem kendt og ukendt, hun oplever mere og mere, får mange stimuli hele dagen igennem, og det gør det naturligt sværere for hende at koble fra og finde ro, når hun skal sove. Derfor kan det være rigtig godt, at du netop hjælpe hende med dette - f.eks. ved at putte hende i slyngevuggen, eller ved at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen, når hun skal sove.
Hun begynder at have glæde af små ritualer og finder ro og tryghed i det genkendelige - og det gør hende f.eks. rolig at ligge i slyngevuggen, fordi den skærmer hende mod lys og lyd. Det er som at ligge i en lille hule, samtidig med at hun vugges og på den måde lulles til ro. Hvis du lægger dig med hende og ammer hende i din seng, så vil din nærhed på samme måde ofte kunne berolige hende - og hun må gerne falde i søvn med brystet i munden, så længe hun ikke er ældre end hun er. Du skriver, at "selvom du prøver med sut og nus, så falder hun ofte ikke til ro, før hun får mad" og netop amningen er vigtig til at give ro, og samtidig så er mælk før putning med til at sikre, at hun kan sove et længere søvnstræk, før hun vågner og har brug for mælk igen.
Du skriver, at hun søger brystet langt hyppigere nu. Det kan godt skyldes, at det har været rigtig varmt i vejret de sidste dage, så hun naturligt har haft brug for mere væske. Ved at søge dig/brystet hyppigt, så får hun flere små tørstslukkende tåre i varmen. Det kan også skyldes, at hun nu er ved at være så stor, at hun har behov for at få sat din mælkeproduktion op, og netop ved at die hyppigere, så producerer du mere mælk. Det giver mere mælk, at du ammer hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk, at du ammer i 40 minutter i stedet for i 20 minutter...
Derfor kan det lige nu være en god idé, at du forsøger at amme hende af to omgange. Hvis hun har sovet en meget kort lur, så har hun sandsynligvis ikke brug for amning lige når hun vågner, men i stedet kan I måske lege lidt, pludre sammen, hygge osv. og så kan hun få bryst, blive skiftet, få bryst igen og derefter blive puttet. Så hun på den måde bliver fyldt rigtig godt op til at sove et lidt længere søvnstræk.
Hvis hun har sovet en længere lur, så kan hun sagtens have behov for brystet, når hun vågner, og så ammer du hende der, og før hun så skal sove igen, så vil det være rigtig godt, at du igen ammer hende, som en fast del af putteritualet. Hvis hun har spist rigtig godt når hun vågner, så kan hun før lur tilbydes toppen fra modsatte bryst, blive puttet og når hun så vågner, så kan du amme hende fra det bryst, hvor hun tog toppen sidst, så hun spiser godt i bund der.
Det er sådan at din mælk består af flere dele - den første del af mælken er meget vandholdig og den slukker tørsten. Når man malker ud, så kan man se, at den ligner skummet mælk, det er en lidt lys, gennemsigtig mælk. Den næste del af mælken er mere ligesom letmælk i farven, og det er hendes egentlige mad og den sidste del af mælken er det man kalder fløden. Det er den der gør, at hun får elastikker og dobbelthage og når man malker ud, så kan man se at fløden lægger sig øverst i flasken.
Når hun spiser hos dig, så er det vigtigt, at hun spiser længe og effektivt for at nå ind til den rigtig mad og fløden. Hvis hun spiser kortvarigt på hvert bryst, så får hun en stor del vandholdig mælk, og det giver uro i maven samtidig med at det på sigt vil gøre, at hun ikke tager nok på. Der kan være en sammenhæng mellem hendes måde at spise på og den uro og gråd, som man efterfølgende kan opleve... Får hun gode lange måltider, så brystet bliver "tømt" og hun får den federe mælk med, så får hun mere ro i maven og vil derfor ofte også sove bedre og længere søvnstræk.
Jeg tænker ikke, at du mangler mælk - det lyder ikke som om, at det er problemet, men det kan godt handle om, at hun udviklingsmæssigt er der, hvor hun skal hjælpes til at spise lidt længere tid af gangen, og hvor du gerne må arbejde på bevidst at gøre amning til en fast del af hendes putteritual.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan variere mellem ammestillingerne. Det vil f.eks. være en rigtig god idé, at du ligger ned og ammer om natten, og at du om dagen f.eks. starter med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, og når hun så slipper, så kan du vende hende rundt og lægge hende til samme bryst igen men i tvillingestillingen. På den måde kan du få hende til at spise længere tid ved et bryst og dermed hjælpe hende til at få "tømt" brystet bedre. Samtidig stimuleres brystet forskelligt alt efter, hvordan hun lægges til.
Sutten er fin, hvis den gives som afslutning på en amning og netop til at give ro lige før hun skal sove. Den kan evt. kobles til en klud, der dufter lidt af dig, så når hun puttes i slyngevugge, seng eller barnevogn, så kan hun stadig dufte dig og fornemme, at du er der.
Nogle børn har også glæde af det man kalder hvid lyd. Hvid lyd er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Der er ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd. I kan downloade en app med "white noise". En tændt støvsuger, der står og kører kan også nogle gange minde om hvid lyd... :) Man kan også købe bamser eller downloade forskellige apps, som kan afspille hjertelyd eller livmoderlyde. Det kan også nogle gange hjælpe små børn med at finde ro og falde i søvn, selvom de ligger på afstand af mor eller far ... Det kunne måske også være en hjælp hos jer :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske