Svar: Storebror græder når han skal puttes
25. august 2019
Alder:
20 mdr.
Kære far
Tak for dit brev :)
Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer...
Det ene er naturligt, at jeres dreng er blevet storebror, og dagen er derfor fyldt med rigtig mange nye oplevelser, stimuli og meget at forholde sig til. Han bliver derfor let ked af det, kontaktsøgende, overtræt.. og kan få ekstra svært ved at koble fra, finde ro og overgive sig til søvnen.
Det er helt naturligt, at den ældste søskende søger mor og far om aftenen. Det er netop her, at den ældste ofte kan have mor eller far for sig selv og derfor føle sig hundrede procent prioriteret. Når det kan lade sig gøre at være ved sengekanten, bruge lidt tid der, tale lidt om dagen, læse godnathistorie eller lignende, så er det derfor rigtig godt givet ud. Det lyder dog som om, at I er rigtig gode til dette og faktisk gør hvad I kan for at lade storebror føle sig prioriteret, så det er super fint, bliv endelig ved med dette :)
Jeres udfordringer kan derfor også sagtens skyldes alder og udvikling. Det kan godt være sammehængende med, at han også er blevet storebror, men det behøver faktisk ikke skyldes dette.. måske havde I oplevet søvnproblemer her, selvom lillebror ikke var kommet til ... :)
Det er sådan, at netop i 18-20 måneders alderen får mange børn svært ved at sove. Mange børn har i denne alder både svært ved at overgive sig til søvnen, og når de endelig sover, så sover de ofte meget uroligt og mange børn har også en periode, hvor de vågner med skrig og hvor de kan græde ulykkeligt om natten. Det handler om, at børn i denne alder begynder at have mere farefornemmelse.
Farefornemmelsen betyder at han lige nu oplever verden større og mere farlig - han er sandsynligvis begyndt at gå mere omkring, han klatrer op og finder ud af, at han ikke selv kan komme ned, han lbegynder at kunne løbe og det betyder, at han falder mere, slår måske hul på knæet osv. Han oplever også modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske.. Og han møder også modstand fra jer og andre voksne. I holder mere fast i ham, så han f.eks. ikke løber ud på vejen. I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og også om natten.
For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og gør det svært at slippe en dag fyldt med oplevelser. Samtidig bliver oplevelserne bearbejdet, når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig og være rigtig kede af det. Det kan nogle gange virke som om, at de har mareridt, og det er ofte også i denne alder, at nogle børn begynder at have anfald af natteskræk ...
Tryghed er alfa omega, og derfor skal I naturligvis give storebror den tryghed og ro, som han viser behov for lige nu. Det er vigtigt, at han er tryg ved at sove, ligesom han skal beroliges, hvis og når han vågner om natten.. MEN, pas på med at sætte ham i bilen og trille ture om natten.. Det er ikke en vane, som I ønsker jer på sigt, det vil ikke fungere for hverken ham eller jer - og jeres dreng er meget bevidst nu og han tager meget hurtigt lære af det I nu sætter igang...
Forsøg så vidt muligt at holde fast i dagens rytme - så han står op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, at I har barsel og er hjemme eller ej... Forsøg at tilpasse rytmen derhjemme til den rytme, som han forventes at følge i vuggestuen, så dagene ligner hinanden mest muligt, både hvad angår tidspunkt for middagslur, spisetider, aktivitetstider osv. En fast rytme påvirker hans indre ur og hjælper ham med at finde ud af, hvornår det er tid til at være vågen og aktiv, og hvornår det er tid til at koble fra og skulle sove. En fast rytme hjælper ham med at føle sig parat og bedre kunne slippe dagens oplevelser, når han puttes om aftenen og dermed til bedre at kunne falde i søvn. Ligesom det kan være lettere for jer at finde det rette puttetidspunkt.
Selvfølgelig skal der være plads til ekstra kys, kram og nærhed, så måske har han brug for at sidde lidt mere i jeres favn og føle sig holdt, netop fordi det kan gøre ham tryg på den måde direkte at mærke, at I stadig er der fuldstændig for ham... så hvis der er plads, så kunne det måske være en idé med en stor lænestol på børneværelset, hvor I kan sætte jer med ham, så han kan mærke jer, og imens I sidder der, kan I så læse godnathistorie og når han så virker parat, så kan han komme over i sin seng, hvor I kan læse lidt videre eller måske tale lidt om dagen. En lænestol (måske kan I finde en brugt) gør det også muligt for jer at sidde godt, og I undgår smerter i ryggen og at skulle til at køre i bil eller lignende, samtidig med, at han er på eget værelse og lærer at putningen foregår der...
Selvom han ikke er så gammel og derfor ikke har så meget sprog, så kan han godt have en masse tankemylder, som han har svært ved at komme af med - og det kan I hjælpe ham med ved at tale dagen igennem med ham. Det kan være en historie, som handler om ham selv og jeres familie "der var en gang en dreng, han hed E. og han boede sammen med sin mor, sin far og sin lillebror A". "E gik i vuggestue, der legede han med.." osv. osv. Det kan også være snakke om dagen - "i morges da du stod op, så fik du havregrød, mmm smager godt", "så kom du i vuggestue, hvor du legede med X, det var sjovt!", "men så faldt du og slog knæet, AV, det gjorde ondt!, "så fik du plaster på og det gik godt igen".. Så I på den måde taler lidt om alt - både de sjove og det mindre sjove for på den måde at hjælp ham med at slippe nogle af dagens oplevelser, men måske også tænke på noget dejligt og rart, før han skal sove :)
Nogle gange kan det være nødvendigt at tage ham med tilbage i stuen, sætte jer med ham og blot lade ham være sammen med jer og finde roen - uden noget pres om at skulle sove. Og prøv så at lægge mærke til, hvornår han igen viser træthed, måske vil han være parat efter 40 minutter, begynde at få lidt blanke røde øjne, gnide sin næse, småklynke, gabe lidt - og så prøv at putte ham der. Det kan være bedre end at blive me ham på værelset og han så ender med at græde og græde og først falder i søvn kl 23.30....
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også sikre jer, at han ikke græder og vågner med gråd, fordi han f.eks. har ondt - det kan være smerter fra tænder, smerter fra ørerne, blærebetændelse eller lignende.. Hvis I mistænker, at han måske ikke er helt rask og kan have ondt, så vil det være en god idé at få lægen til at tjekke ham igennem:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske