Svar: Søvn udfordringer - 10 mdr.

14. august 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeres datter lyder til at have nogle rigtige gode søvnvaner og rutiner omkring sin søvn, og det er rigtig godt, hvis I kan holde fast i disse.

At hun lige nu ofte protesterer mod søvnen, har rigtig svært ved at overgive sig, hopper rundt, leger osv. skyldes hendes alder og udvikling. Jeres datter er i separationsfasen og det er således en periode, som I skal igennem, men så skulle det gerne ændre sig igen. Det vigtige er, at I ikke får skabt nogle dårlige vaner i denne periode, men netop holder fast i alt det gode, som I allerede har fået skabt :)

Separationsfasen betyder, at jeres datter lige nu øver sig i at adskille sig fra jer forældre. Fra at have siddet på skødet, til at være på gulvet, sidde et par meter væk, så øver hun sig nu i at bevæge sig væk fra jer. Hun er måske begyndt at kravle og vil øve sig i at kravle væk fra jer. Hun vender sig om, skal lige sikre sig, at I stadig er der. Nogle gange er det nok at se jer og høre at I siger "jeg er lige her skat, hej med dig", andre gange skal hun lige hen og have et lille kram og er så klar til at kravle ud i verden igen.

Hvis I går fra hende om dagen, f.eks. går i køkkenet og lader hende være alene i stuen eller går I på toilettet uden at tage hende med, så kan hun bliver rigtigt ked af det. Hun har brug for at kunne se dig/jer for at føle sig tryg. Det samme hvis I er nogen steder eller har gæster, så kan hun også blive oprigtigt ked af det hvis nogen vil holde hende, snakker til hende eller bare kikker på hende. Hun har det bedst i mors eller fars favn, hvis I er nye steder, herfra kan hun observere verden fra sin trygge base, og når hun så mærker, at I er helt okay med situationen, så spejler hun sig i det, bliver tryg og er så klar til at være det nye sted. Og det samme sker om aftenen, når hun skal sove.

Hun har lige nu en stor mental uro. Hun har rigtig svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, det er rigtig svært at koble fra og sige farvel til dagen. Og derfor har hun rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Og når hun endelig sover, så drømmer hun ofte rigtig meget og hun kan i denne periode derfor også vågne med gråd, uro, nogle gange latter - alt sammen imens hun sover.

Samtidig har hun også en stor motorisk uro. Hun har rigtig svært ved at ligge stille og hendes forsøgt på at kravle, rejse sig ved møblerne og generelt bevæge sig mere og mere rundt gør naturligt, at hun har en rastløshed i kroppen, når hun skal sove. Sengen er et dejligt sted at øve sig, så hendes lyst til at rejse sig ved tremmerne øges i denne alder. Hendes ben og arme er hele tiden i bevægelse, hendes krop kan ikke finde ud af at slappe af. Og når hun så endelig sover, så får hun sig ofte også lagt i kravlestilling, ligger og vipper frustreret frem og tilbage, græder, klynker og har brug for jeres hjælp til at ...

Annonce

... blive lagt ned igen. Nogle gange kan hun ligge og slå hovedet ind i sengegavlen imens hun sover - headbanging kaldes det - ligesom hun kan ligge og kaste hovedet frem og tilbage fra side til side - headrolling kaldes det.

Hun har brug for jeres hjælp - både når hun skal overgive sig til søvnen, og når og hvis hun vågner om natten og ikke kan komme videre i søvnen. Hun har brug for at I med jeres hænder, nærhed, kærtegn hjælper hende, ligesom hun skal hjælpes med stillingsskift, hjælpes med at blive lagt ned igen, komme om på den anden side, få dynen på sig, som hun har sparket af osv. Mange gange hjælper det at putte hende på maven og stryge hende med dine hænder ned over ryggen og blenumsen og tilbage igen - frem og tilbage igen og igen.

Juniordyne anbefales først fra 12 måneder, men hvis hun er en fysisk stor pige, så kan hun måske godt have glæde af den nu. Det at ligge med en større og mere fyldig dyne som bedre svøber sig omkring hende kan være med til at give bedre fysisk ro.

I skal forsøge at vurdere, om hun lige nu kan have behov for at tumle rundt, komme af med lidt overskudsenergi, før hun er parat til at sove - det er helt okay. I skal naturligvis også se på hendes dagsrytme og sikre jer, at hendes puttetidspunkter passer til hendes alder. Mange børn sover i denne alder lidt mindre end vi egentlig synes de bør, men igen er det okay, det skyldes som sagt udvikling.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det gennemsnitlige søvnbehov ligger på små 14 timer i døgnet (som sagt sover mange børn lidt mindre lige nu) og det vil ofte være fordelt sådan, at hun f.eks. sover 11-12 timer om natten og 2-3 timer om dagen, fordelt på to lure.

Hun vil ofte protestere mod dagssøvnen fordi hun hellere vil opleve, lege og følge med i hvad der sker og derfor tager det ofte lidt længere tid for hende at falde i søvn, præcis, som I også oplever ligesom hendes lure kan være lidt kortere end tidligere. Det er dog stadig godt, hvis I kan forsøge at hjælpe hende til at få sine lure og f.eks. netop ved at sætte hende i barnevognen, lade hende kikke på verden og blive fyldt op med indtryk og så først putte hende, når hun virker parat. Det er vigtigt, at hun stadig får de to afbræk i løbet af dagen som lurene giver hende, også selvom det tager lidt længere tid at overgive sig og lurene måske ikke er så lange.

Nogle gange kan det hjælpe at give hende en rosinbolle eller lignende i hånden, som hun kan sidde og pille i og spise lidt af, når I triller af sted. Det kan virke næsten meditativt at sidde sådan og det kan nogle gange hjælpe hende til at koble fra, finde roen og få overgivet sig til søvnen :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående, og at det giver lidt forklaring på, hvad der sker hos jer og at det også giver lidt ro at vide, at der er tale om en udviklingsperiode ... bibeholde endelig de gode vaner, som I allerede har fået skabt, det lyder fint, det I gør :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige