Klar til at undvære ble?

15. august 2019

Kategori:
Alder:
3 år

Klar til at undvære ble?

Kære Helen,

Stort tak for gode råd og vejledning.

I samarbejde med vuggestuen er det endelig lykkedes for lillebror at undvære sin middagslur, og det har gjort en kæmpe forskel for ham og os.
Han sover mere om natten, han vågner glad og veludhvilet, og han har stadig stort overskud i vuggestuen.

Min mand er fleksibel i øjeblikket, så hvis lillebror først sover omkring kl. 20 (eller er vågen om natten – det sker heldigvis sjælendt), lader vi ham sove til 7.30 / 8 om morgenen, så han får for det meste 11,5 til 12 timers søvn.
Som regel sover han kl. 19.30 til 7. Og det fungerer godt for alle.

I vuggestuen får han lov at være på ”oppe-stuen”, når de andre børn sover. Her har pædagogerne stillet en seng klar til ham, som han hvile sig lidt i, hvis han har behov for det. Og de siger, han som regel gerne vil ligge lidt ned og slappe af. Enten synger han for sig selv, eller også leger han liggende med en lille bil eller bamse. Helt perfekt løsning.

Mit spørgsmål går på, hvorvidt du tror, han er klar til at undvære sin ble? Vi er i tvivl, om tidspunktet er rigtigt for ham.

Meget er sket over sommeren – han er blevet meget bedre til at tale og udtrykke sig, han sover mindre uroligt, og han er begyndt at sige til, når han gerne vil skiftes.
Han har fået lov at gå med bar numse, når vejret var til det, og vi havde mulighed for det, og han kunne eksempelvis sagtens finde ud af at stå ud af badebassinet og tisse på græsset i stedet for i bassinet.
Enkelte gange har han tisset på gulvet eller i sine underbukser (dem har vi eksperimenteret lidt med at have på), men det er som regel fordi han er meget optaget af noget fx ipad’en.

Han er god til at holde sig – hvis han har tisset lidt, kan han godt holde resten tilbage, til vi kommer ud på toilettet, og han har også lavet stort derude flere gange. Det sidste synes han er meget spændende.
Direkte adspurgt vil han ikke på toilettet. Men når han først sidder der, hygger han sig, og han synes, det er spændende at trykke på knappen og skylle ud bagefter.

Skal vi gå mere struktureret til værks og forsøge at blive helt fri af bleen? Eller skal vi hellere prøve med en blød overgang, hvor vi sidder på toilettet, når det lige passer og ikke nødvendigvis hver dag?!
Vi skifter ind i mellem tørre bleer, så han kan godt ...

Annonce

... holde sig i flere timer ad gangen. Men han siger ikke til, inden han skal tisse, men når han tisser eller lige har tisset.

Hver morgen er bleen meget tung, så han kan helt tydeligt ikke undvære den om natten.

Til din information har vi netop holdt tre ugers sommerferie, og det har været lidt svært for lillebror at komme tilbage i vuggestue (som ellers er super god med meget søde pædagoger og børn). Han græder og siger, at vi ikke må gå, eller at han gerne vil med hjem.

Om tre uger begynder han i børnehaven (som han kender – institutionen er integreret), og de er gode til at lade ham komme på besøg nogle timer. I denne uge er han på besøg næsten hver dag, og han begynder rigtigt den 1. september.
Vi har valgt at lade ham ”fortsætte” på den stue storesøster gik på, fordi vi (mor, far og lillebror) kender den bedst og har en rigtig god dialog med de voksne. Men hans bedste ven skal på en anden stue, og det bliver han nok lidt ked af, når det går op for ham.

Han er nysgerrig på børnehaven, men han er ikke begejstret for at skulle gå i børnehave. Storesøster, som han ellers har været på besøg hos i børnehaven flere gange før sommerferien, er nu begyndt i skole. Og selvom han ikke siger det, kan vi mærke, at han savner hende meget. Det er underligt for ham, at han nu er den eneste, der skal afleveres i institutionen om morgenen. Han har været med ovre og hente storesøster på skolen og ved godt, at hun går der nu, men han spørger alligevel en gang i mellem, om storesøster skal i børnehave i dag.

Det er måske også værd at sige, at han helt problemfrit er holdt op med at bruge sut. Han begyndte pludselig ikke at ville have den, fordi han forbandt det med at skulle sove. Og det vil han jo i hvert fald ikke :-) og så glemte vi at få den med over i vuggestuen, og han spørger ikke efter den. Så nu undværer han helt. Han har en liggende i bilen ved siden af sig, men det er som om den bliver opfattet som en slags legetøj. Når vi kommer ind i bilen, siger han "der ligger en bil og en sut og en mønt", og han tager den ikke i munden.

Han er til gengæld glad for bamser og har altid en med i vuggestue, som han henter og krammer, hvis han har brug for det.

Det blev lidt langt og rodet. Beklager. Vi glæder os til at høre dine tanker.

På forhånd tak.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie