Svar: Dagslure - 7 mdr.

22. juli 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)

De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at kunne nøjes med to lure dagligt - men det er bestemt ikke alle. Om barnet kan nøjes med to lure afhænger især af, hvor tidligt barnet står op og af, hvor lange barnets lure er. Jo tidligere barnet starter dagen, jo længere tid vil barnet ofte have brug for en 3. lur for at dagen ikke skal blive for lang. Jo kortere lurene er, jo mere vil barnet ofte også have brug for en 3. lur, så barnet får de afbræk i løbet af dagen, som søvnen naturligt giver. Derfor vil en del børn faktisk have brug for 3 lure dagligt, også selvom de bliver f.eks. 9 måneder gamle...

Du fortæller, at jeres dreng ofte ikke sover så lange lure, og du fortæller også, at han tydeligt virker til at have behov for sin powernap sidst på dagen - og det skal du give ham. Han er stadig så lille, at dagssøvnen er meget vigtig at prioritere, og hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb. At fjerne en lur fra ham, giver ham ikke en bedre nattesøvn, snarere tværtimod - og jeres dreng sover umiddelbart rigtig godt. Ofte sover han nattesøvn fra 20-20.30 til 06.06.30 - og det er super fint - og så tager han den manglende søvn om dagen ofte fordelt på 3 lure. Det lyder som om, at han har en god evne til selv at regulere sit behov, så nogle gange sover han en længere lur først på dagen, andre gange sover han en længere middagslur, nogle dage sover han 3 korte lure. Han er glad, smilende, udvikler sig i rigtig god retning. Det er fint, og du skal ikke ændre ...

Annonce

... noget, som fungerer godt :)

Der sker rigtig meget i løbet af de næste 1-2 måneder, og hans rytme og søvnbehov kan sagtens ændre sig. Når han begynder i vuggestue/dagpleje, og du skal begynde på arbejde, så vil hans rytme naturligt ofte blive påvirket igen. Han vil gradvist skulle køres ind i den rytme, som han forventes at have i sit dagtilbud, så han sover, er aktiv, spiser og leger samtidig med de andre børn - og har han i overgangsperioden brug for en ekstra lur, så skal der naturligvis være plads til dette. Det kan også være, at han bliver så træt af alle de nye indtryk og stimuli, at han pludselig begynder at sove en længere lur helt af sig selv og den 3. lur derfor naturligt kan undværes... det må tiden vise :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lige nu lyder det du fortæller rigtig fint og der er ikke grund til at "træne 2 lure" med ham. Det kommer stille og roligt og lige nu skal du blot følge det, som han lyder til at vise behov for. Så gør du det rigtig godt :)

Dagsplanen er fin og alderssvarende. Det er rigtig fint med de 4 amninger som hos jer ligger før middagslur, aften, sen aften og midt nat. Det er helt okay, at de ligger på denne måde - det giver plads til mere rigtig mad i maven i løbet af dagen og sikrer samtidig din drengs mælkebehov :) Hvis jeg skal komme med forslag til en enkelt ændring, så bør du være opmærksom på, at han ikke bør få mere end 2 grødmåltider dagligt f.eks. morgen og eftermiddag. Til frokost og aften bør han tilbydes grøntsagsmos, kød, fisk osv. så du på den måde sikrer ham lidt mere variation :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder