Svar: Længere putning
16. juli 2019
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar, og jeg fornemmer, at du også har læst nogle af de svar, som jeg har givet til andre... Du nævner selv, jeres søvnproblemer måske er en kombination af sygdom og separation-gentilnærmelses-fasen, og det tænker jeg, at du har helt ret i. Netop i 13-15 måneders alderen vil mange børn have svært ved at sove netop på grund af den store udvikling, de går igennem både motorisk og mentalt.
Det er dog en rigtig god idé at holde fast i, at jeres datter stadig puttes i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det vil gøre det betydeligt lettere at få hende til at sove der fremadrettet. Når det så er sagt - hvis I oplever, at hun i perioder har brug for at sove hos jer, fordi det giver mere tryghed og alle får mere ro og bedre søvn, så kan det også være en god prioritering, men stadig kan det være godt, at hun starter med at blive puttet i egen seng.
Du skriver, at du er bange for, at hun kan begynde at vågne og ville over i jeres seng i løbet af natten, og det forstår jeg godt. Hun bliver naturligt mere og mere bevidst, og hun kan meget hurtigt lære og få den vane, at hun vågner op omkring midnat og kommer ind til jer - og pludselig så begynder at vågne og søge jer her, fordi det er den erfaring hun har med sig. Hvis det i en periode viser sig nødvendigt at tage hende ind til jer, så kan I gøre dette, men det vil være en god idé, hvis du så kan flytte hende tilbage i egen seng igen, når du synes at pladsen hos jer bliver lidt for trang. Det at hun puttes i egen seng og vågner i egen seng om morgenen kan på sigt gøre det lettere for jer at få hende videre i søvnen i egen seng - uden at hun skal omkring jer om natten. Det er altså et spørgsmål om at finde balancen mellem at give hende den tryghed og nærhed, som hun viser behov for og samtidig også holde fast i de gode vaner og rutiner, som I allerede har fået skabt... :)
Det kan nogle gange godt være en god idé at ændre lidt på putteritualet. Du fortæller, at jeres datter ofte starter med at få godnatlæsning og gearer ned i stuen, hvorefter I går på værelset, læser bog, give flaske, synger godnat og putter... Jeg tænker, at det godt kan være et forsøg værd at putte hende direkte i sengen, tilbyde flasken imens hun ligger der, og så sidde hos hende, læse og synge godnatsang, imens hun ligger i sin seng. Det at hun oplever et skift fra favn og ned i sengen, hvor hun skal sove, kan godt gøre, at hun lige nu begynder at rejse sig, hopper rundt og vil tilbage i din favn. Ved at flytte ritualet over i sengen, så hun med det samme skal finde roen der, kan I være heldige at opleve en forskel, og at hun vil have lettere ved at overgive sig til søvnen. Og du skal naturligt stadig være der, synge for hende, kærtegne osv.
I må med den alder hun har nu også meget gerne indføre en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Den kan med fordel følge hende hele dagen og bruges, når hun også puttes til sine dagslure, ligesom den kan være med i bilen, i sofaen, barnevognen, på puslepuden, så den følger hende som en fast og genkendelig ven. Det kan gøre skiftet fra favnen og ned i seng lettere for hende, ligesom den kan følge hende, når hun skal passes ude. Og de fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan substitut bevidst, så det vil være oplagt at introducere dette nu....
Hun kan også have behov for et godnatmåltid efter badet, og før hun puttes til natten. Det kan være en grovere grød eller det kan være en moset banan eller lignende sammen med lidt vand, mme eller letmælk af en kop. Det vil sige, at hendes putterutiner om aftenen kunne se således ud:
Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får lidt massage, bliver smurt med lidt creme osv. og gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød eller moset banan ca. kl 19 og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30 med godnatsang, puttebamse, klud... og du er der for hende og går ikke ud, men giver den tryghed, som du fornemmer, at hun lige nu har behov for, netop for at hun kan overgive sig til søvnen :)
Med hensyn til urinvejsinfektion, så skelner man mellem øvre og nedre infektioner. De øvre infektioner kan brede sig fra blæren og op i nyrerne, mens de nedre infektioner "kun" befinder sig i blære og urinrør. Urinvejsinfektion ses hos både drenge og piger, men er dog hyppigst hos piger, fordi deres urinrør er kortere. Det gør, at bakterier lettere spreder sig fra huden i underlivet op gennem urinrøret. UVI kan dog også spredes fra tarmene og over til urinvejene eller opstå via blodbanen til nyrerne.
Når så lille et barn som jeres datter har gentagende urinvejsinfektioner, så vil man ofte undersøge hende ekstra og finde ud af, om der er en særlig grund til at det opstår. Man kan f.eks. ultralydsscanne nyrer og urinveje og lave andre undersøgelser for at finde ud af, om hun måske har en medfødt misdannelse, som kan give hende infektioner. Nogle børn er f.eks. født med en slags "urin-refluks", hvor der løber urin fra blæren ind i urinlederne og op mod nyrerne under vandladning...
Nogle børn får også det det kaldes akut nyrebækkenbetændelse, hvor bakterierne breder sig fra blæren til nyrerne, og her vil man ofte sætte barnet i en forebyggende antibiotisk behandling. Det gør man for at forebygge, at infektionen spreder sig til nyrerne og på sigt giver nyreskade.
Du fortæller, at jeres datter netop at sat i forebyggende medicin, og at I venter på at få hende udredt, og det lyder derfor som om, at I er i gode hænder, og det rette bliver gjort for jeres datter :) Måske har hun brug for smertestillende, hvis I har indtryk af at det svier og gør ondt, når hun tisser, det kan I også tale med lægen om.
Det er rigtig fint, at I er opmærksomme på hendes nedre hygiejne, og at I skal vaske hende ved at føre kluden forfra og bagud, så der ikke kommer bakterier fra tarmen i nærheden af hendes skede/urinhul.
Det er også vigtigt, at I er opmærksomme på, at hun drikker nok, så hendes blære og urinveje skylles godt igennem. Hun må meget gerne få vand og kan også begynde at få lidt letmælk nu, ligesom det er helt okay at I stadig bibeholder en flaske dagligt med lidt mme. I skal også holde hendes mave igang naturligt, så hun ikke har problemer med hård mave og afføring, der står i tarmen. Giv hende en varieret kost og sørg for at maven fungerer uden forstoppelsesproblemer :)
I skal holde øje med hendes almen tilstand. Så små børn som jeres datter får ofte ukarakteriske symptomer og kan f.eks. godt få diarré, kaste op, blive blege og slappe og generelt virke dårlige - på grund af urinvejsinfektion. Hvor større børn ofte klager over smerte/svie, har svært ved at holde sig, har ildelugtende og grumset urin, ondt i maven og lignende smerter...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og fortsat god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske