Svar: Søvnudfordringer nat og dag

5. juni 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære C. og S.

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres spørgsmål - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og vil forsøge at besvare jeres spørgsmål i den rækkefølge de stilles, men det kan godt være at jeg springer lidt i det...

Det gennemsnitlige søvnbehov hos børn i 4 måneders alderen er ca 15 timer i døgnet, og ofte ligger søvnen godt fordelt, hvis barnet sover ca 10 timer om natten og 5 timer om dagen fordelt på 3 lure. Det er sandsynligvis derfor jeres sundhedsplejerske har sagt, at det vil være rigtig godt, hvis jeres dreng kan sove 1.5-2 timer to gange dagligt og derudover tage en powernap eller to...

MEN, det afhænger naturligt af hvor meget jeres dreng sover om natten, og som jeg læser jeres brev, så sover han ofte en længere nattesøvn. Nogle gange sover han 11-12 timer fra kl 19/20-07... Og jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil hans dagslure naturligt være.

Den rytme I forsøger at skabe med en lur om formiddagen, til middag omkring kl 11 og så en 3. lur omkring kl 16 lyder rigtig fin og alderssvarende, og hvis jeres dreng sover mellem 30-60 minutter om eftermiddagen, altså mellem kl 16-17, så vil det sandsynligvis passe rigtig fint at putte ham omkring kl 19.30, som det lyder som om, at I ofte forsøger. Nogle børn har dog brug for 4 små lure i stedet for 3, så nogle børn vil sove en lille powernap i løbet af aftenen og vil så i stedet gå sent i seng, og det er naturligvis også helt okay. Det har også noget at sige, hvor tidligt jeres dreng starter dagen. Jo tidligere han står op, jo flere lure vil han have behov for i løbet af dagen, og igen er det helt okay, det vigtigste er, at jeres dreng samlet set får sit søvnbehov dækket.

Husk - at når der er tale om et gennemsnit på 15 timer, så betyder det, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Derfor er det vigtigt ikke kun at se på klokken og tælle timer og minutter, men også at se på jeres dreng, og hvordan han generelt virker til at trives. Hvis han vågner efter 45 minutter, med smil og er glad, virker parat til at opleve, mærke verden, bruge sig selv motorisk og mentalt - så er det rigtig fint, så tager i ham bare op - også selvom luren er kort, og så får han evt. blot en ekstra lur senere. Virker han ked af det, uoplagt, som om at han har brug for at sove mere, træt, pylret osv. så vil det være godt, at I forsøger at hjælpe ham med at være sovende og forsøger at sikre ham en længere lur. Og generelt vil det være godt, hvis én af hans lure i løbet af dagen varer mindst 1.5 time, fordi det sikrer at han kommer igennem søvnens forskellige stadier og dermed får en vis kvalitet ud af sin dagssøvn - men det lyder faktisk også som om, at han ofte godt kan sove en lidt længere lur dagligt :)

Modermælkserstatning mætter mere end modermælk, og derfor vil børn der får flaske ofte ikke behøve helt så mange mælkemåltider, som børn der tilbydes brystet. Det kan derfor godt være nok med 5 flasker i døgnet... men, de fleste børn vil i 4 måneders alderen faktisk have brug for 6 flasker, og det kan godt være en overvejelse værd, om I skal forsøge at tilbyde ham en ekstra flaske, men hvis det lige nu fungerer med de 5, så er det helt okay. I skal dog være opmærksomme på, at behovet for en flaske ekstra godt kan komme den næste måned eller to... :)

Det er super dejligt, at I oplever, at jeres dreng ofte ikke vågner og er sulten, men at han godt kan vente lidt med at spise.. dette kan I udnytte, fordi det giver jer mulighed for at skabe en rytme, hvor han tilbydes mælk før hver lur. Hvis han få mælk lige før han skal sove, så hjælper det ofte til at kunne tage et længere søvnstræk, ligesom det også hjælper ham til at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen. Derudover vil mælk før søvn være en god rytme, når han i løbet af den næste 1-1.5 måned begynder med lidt skemad. Det vil være rigtig godt, hvis han fremadrettet hjælpes til en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes flaske før han skal sove. Og ja, I bør give ham flaske om aftenen, før I putter ham, ligesom han også skal have en flaske sen aften, der der også kaldes et drømmemåltid.

De 5 flasker som I lige nu giver, tænker jeg f.eks. vil ligge tidlig morgen (hos jer måske 04/05), før formiddagslur (8.30), før middagslur (11-12), eftermiddag (16), aften (19.30 og sen aften (23). Og som sagt kan han have behov for en flaske ekstra...

Det er helt okay, hvis I vælger at sætte jer med ham om eftermiddagen og lader ham sove med jeres nærhed og tætte kontakt. I kan også vælge at lægge jer med ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn ved siden af jer - fordelen ved dette er, at han her lærer at sove liggende og uden at være i favn, og uden at skulle være i bevægelse. Han kan få flaske liggende tæt med jer ved sin side.

I må ...

Annonce

... også meget gerne trille ham i barnevognen og vænne ham til at sove i den, så det bliver en naturlig del af hans rutiner og vaner. Da vi går det gode vejr i møde, vil det være oplagt at han lærer at sove i sin barnevogn, så I kan komme ud, trille ture i sommerlandet... :) og som sagt kan 45 minutter være helt okay og nok - det kommer helt an på, hvordan han virker, når han vågner og hvor meget han sover på andre tidspunkter :)

Når det så er sagt, så er det med den alder han har nu, også en god idé, hvis I kan forsøge at putte ham fra jer, før han sover helt. Det betyder, at når I giver ham flaske, så skal I fjerne flasken fra munden og putte ham fra jeres favn ned, hvor han skal sove, der hvor han næsten sover, men dog stadig når at registrere, at han lægges fra jer og registrerer, hvor han så puttes. Han skal ikke være vågen, men puttes døsig, og han må gerne have en sut og eller klud, som følger med fra favn og ned, hvor han skal sove.

Lad ham endelig mærke, at I er der. Det er helt naturligt, at han har brug for at mærke jer, har brug for at mærke jeres hænder, høre jeres beroligende ord osv. for at han kan sove. Se på ham, lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra jer, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når I kan se, at han er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra favn og ned i f.eks. barnevognen. Stå ved ham, hold hænderne beroligende på ham, lad jeres hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - vug ham med hænderne eller tril ham i barnevognen, så han lulles i søvn på denne måde.

Da jeres dreng får flaske, så er der også den mulighed, at I starter med at putte ham i barnevognen eller i sengen og giver ham flasken der. Det vil gøre, at han ikke oplever et skift fra jeres favn, som han godt kan reagere på og blive ked af. Derfor kan det nogle gange hjælpe ham, at han får lov til at falde i søvn der, hvor han fra starten bliver puttet. Hvis I vælger denne løsning, så er det en god idé at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det sikrer, at der ikke sker tilbageløb af mælk til ørerne. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Med hensyn til nattesøvnen og opvågninger, så lyder det som om, at jeres dreng faktisk er begyndt at vise behov for en ekstra flaske, og det skal I som sagt give ham. Når han tilbydes flaske tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften, så dækkes hans behov for væske fint over døgnet, samtidig med at det giver plads i maven til skemad. Når han begynder med skemad, så er det netop vigtigt, at det ikke fylder så meget, at det erstatter hans mælkebehov, men at det netop kommer ud over hans vanlige behov for mælk... Og fordi han naturligt vil skulle spise skemad om dagen, så vil hans behov for mælk i ydertidspunkterne være vigtige - og derfor vigtigt med flaske sen aften og tidlig morgen, selvom han også stadig skal have flaske i løbet af dagen... Han kan ikke indtage sit behov for både skemad, mælk og væske, hvis han skal gøre det på 12 timer i stedet for 24... :) Så det behov han viser jer nu er altså rigtig fint og helt normalt - og præcis som det bør være.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til svøb, så vil de fleste børn i 4-6 måneders alderen begynde at bruge sig selv så meget motorisk, at de bliver irriterede på svøbet. Så svøbet faktisk ikke længere har den samme beroligende effekt som tidligere - og her er det også vigtigt, at I følger jeres drengs behov. Nogle børn har brug for stadig at være svøbt, når de skal sove - fordi det hjælper dem til fysisk ro og til at falde i søvn, men det vil være godt at svøbet løsnes, når han sover, fordi han så kan skifte stilling, hvilket han lyder til at have behov for nu.

I stedet for svøbet vil det også være godt, hvis I står ved ham, holder jeres hænder beroligende på ham osv. Ligesom det nogle gange kan være en fordel, at I samler hans hænder på hans brystkasse, for at give ham ro - og netop sikre, at han ikke ligger og flagrer, når han skal sove, men hvor I med jeres hænder, nærhed osv. giver ham det, som svøbet tidligere har givet ham. Og igen lader ham selv styre, hvis han har behov for at skifte stilling undervejs i sin søvn.

Det lyder rigtig fint med en sengerand, som kan sikre at han ikke slår sig, når han tumler rundt i sengen og flagrer med armene, men det vil normalt være anbefalet, at sengeranden bindes fast til tremmerne, så den ikke kan løsne sig, og han ikke kan få den over sig...

Jeg håber, at jeg er kommet omkring jeres spørgsmål og at I er hjulpet lidt videre på vej..

Glæder mig til at følge jeres lille familie, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København