Søvnudfordringer nat og dag

5. juni 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvnudfordringer nat og dag

Kære Helen,

Vi har lige nu nogle udfordringer med hensyn til søvn, som vi håber, du kan hjælpe os med. Det drejer sig om lure om dagen, nattesøvn og overgangen fra svøb til dyne om natten.

Vores søn på 4 måneder er en stor dreng på 69 cm og ca. 7,5 kg, og han får modermælkserstatning på flaske – pt. 5 flasker i døgnet, hvor han spiser mellem 80 og 200 ml af gangen, afhængig af hvor sulten han er. Han bruger ikke sut.

1) Lure om dagen:
Vores dreng sover meget sporadisk i løbet af dagen, og sjældent særligt længe af gangen. Vores egen sundhedsplejerske har sagt, at han skal have to lure på 1,5-2 timer hver dag (+ et par ”power naps” derimellem), og at de gerne skal ligge på samme tidspunkt hver dag – men det virker pt. helt umuligt at gennemføre.

Vores dreng er som regel klar til sin første lur ca. 1 time efter vi er stået op om morgen. Han bliver lagt i sin egen seng, mens han stadig er vågen, og har som regel let ved at falde i søvn uden hjælp. Til gengæld sover han alt mellem 30 min. og 2 timer – og det virker meget tilfældigt om det bliver en lang eller kort lur.

Herefter forsøger vi at lægge ham ved 11-tiden og igen ved 16-tiden – selvfølgelig afhængig af, hvornår han vågner fra den foregående lur (han trænger oftest til søvn igen efter 1,5-2 timers vågen aktivitet).

Til hans formiddagslur (den ved 11-tiden) lykkes det som regel at putte ham i egen seng, mens han stadig er vågen, men igen sover han alt fra 30 min. til 2 timer - og de lange lure er desværre sjældne.

Til eftermiddagsluren (ved 16-tiden) er det stort set umuligt, at få ham til at falde i søvn i egen seng - vi prøver gerne i næsten en time, før vi må give op og lade ham falde i søvn hos en af os. Vi har desværre meget svært ved at lægge ham fra os igen når han først sover, uden at han vågner, så snart han rammer madrassen, og derfor sover han næsten altid denne lur hos mor eller far. Ligesom med de andre lure, sover han sjældent mere end 1 time på dette tidspunkt - heller ikke selvom han sover i vores favn.

Kort sagt - uanset hvor ihærdigt vi prøver, sover han bare ikke "nok" om dagen!

Vi synger den samme sang inden hver putning, og han ligger i et mørkt værelse. Ture i barnevognen er ikke en løsning, for her sover han MAX 45 min., uanset hvor længe man går med ham – også selvom vi sørger for at ”tage” hans udsyn med en stofble over kalechen og ikke aktiverer ham med snak og lign.

Så hvordan får vi indført nogle mere faste søvnrutiner om dagen, og hvordan kan vi hjælpe ham til at sove de 1,5-2 timer, som vi har fået anbefalet? Bør vi f.eks. altid give ham flaske lige inden, han bliver lagt til lur, uanset hvornår han sidst har spist? Er der nogle gode tricks til, hvordan vi kan lægge ...

Annonce

... ham fra os, uden at han vågner? Og hvordan får vi skovlen uden den ”frygtlige” eftermiddagslur?

2) Nattesøvn:
Vores dreng sover heldigvis rimelig godt om natten. Indtil fornylig sov han faktisk 6-7 timer (fra ca. 20-03), før han skulle have mad. Derefter sov han videre til kl. 7 – og skulle dermed kun have mad én gang i løbet af natten.

Den tid er dog tilsyneladende forbi. For tiden falder han falder i søvn mellem 19-20, vågner og skal have mad ved 24-01-tiden (her tømmer han gerne en flaske på 200 ml), og vågner så ved 4-5-tiden. Vi har prøvet at tilbyde ham mad ved 5-tiden, men han virker ikke synderligt sulten. Nogle gange lykkes det at få ham til at sove videre til kl. 6-6:30, andre gange må vi give op.

Han tømmer gerne en flaske på 200 ml før sengetid (ofte 40-50 min. inden han falder i søvn), men nogle gange er han meget ukoncentreret, og svær at få til at spise.

Hans sulttegn er meget subtile, og han vågner aldrig op ”skrigende” pga. sult - vi kan derfor være meget i tvivl om, hvornår vi skal tilbyde ham mad om natten/meget tidlig morgen.

Kan hans ændrede søvn om natten tyde på, at han enten ikke får nok at spise inden putning eller i løbet af dagen? Bør vi give ham en putteflaske som det allersidste, inden vi lægger ham om aftenen? Og bør vi altid tilbyde ham mad, hvis han f.eks. vågner ved 4-5-tiden?

2) Overgangen fra svøb til dyne om natten
Vi har svøbt vores dreng i et svøb med velcro fra SwaddleMe om natten, siden han var ca. 2 måneder, og det har indtil nu virket rigtig godt (vi svøber ham ikke om dagen).

Han er dog blevet så stor nu, at han selv bryder ud af svøbet i løbet af natten, og han har desuden vendt sig fra ryg til siden et par gange, så det virker ikke sikkert at blive ved med at svøbe ham.

Han falder lige nu i søvn i vores arme – både ved aftenputningen og efter nattens fodring – og vi lægger ham først i seng, når han sover HELT, da han meget nemt vågner, så snart vi slipper grebet i ham (også selvom han er svøbt).

Han har desuden ret flyvske arme, og ligger gerne og slår hænderne ind i sengens sider, hvilket som regel vækker ham (vi har købt en tyk sengerand, der kan ”stå selv”, men er blevet i tvivl om den er sikker nok, og har derfor ikke taget den i brug).

Så hvordan laver vi overgangen fra svøb til bare at sove under en dyne så nem som muligt for både ham og os? Og har du nogen gode tips til, hvordan vi bedst får ham fra vores favn og ned i sengen? Vi ville gerne væk fra at sidde med ham i armene helt til han sover – især om natten!

Det blev lidt langt, men vi tænker, at det er nemmest for dig at svare på vores spørgsmål, hvis du har så meget information som muligt.

På forhånd tusind tak!

Med venlig hilsen
C. og S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.