Svar: 3 årig og putning

2. maj 2019

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mette

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at læse, at du har kunne bruge nogle af de råd, som jeg har givet andre - og nu selv har fået lyst til at skrive :)

Der kan være flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Det lyder som om, at jeres datter er det man kalder for en lille ugle. Hos voksne taler vi om A- og B-mennesker, hos børn om lærker og ugler. Lærkerne (A) falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner tidligt, er udhvilede, friske – de elsker at komme op og igang med dagen, og de vågner ofte kl 05.

Uglerne (B) har det lige modsat. For dem er morgenen bestemt ikke den bedste tid - de er trætte, kan ikke overskue at de vækkes, bryder sammen over små ting, der skabes konflikter omkring morgenmad, påklædning... - men om aftenen er de friske. De elsker aftenerne, her har de masser af energi, overskud, vil rigtig gerne lege, det er deres bedste tidspunkt på dagen....

Om man er det ene eller det andet, betyder egentlig ikke noget, man kan fint trives med begge dele - men det er naturligt en udfordring, hvis den rytme barnet har ikke rigtigt passer med den rytme, som vi gerne ser barnet passe ind i - i forhold til den hverdag vi et eller andet sted er nødt til at følge - jeres datter skal tidligt op, afleveres i dagpleje, sove middagslur sammen med de andre børn og gerne nogenlunde i tid i seng om aftenen...

Til en vis grad er I måske nødt til at acceptere, hvis jeres datter har en sen søvnfase og egentlig trives bedst med at komme seng i seng. Hun vil sandsynligvis aldrig blive en af de børn, som går i seng allerede kl 19... og det er naturligvis okay. Men I skal forsøge at skabe en rytme i hverdagen, som trods alt kan fungere for jer alle...

Så længe hun starter dagen tidligt og bliver vækket kl 06.15, så vil hun naturligt have behov for sin middagslur - jo tidligere hun står op, jo mere har hun behov for det afbræk, som søvnen giver hende om dagen. Derfor er det rigtig godt, at dagplejer putte hende til en middagslur - og det lyder som om at en times lur midt på dagen faktisk fungerer.

Generelt vil rådet være, at I bibeholder stå op tidspunktet i weekenden og også giver hende middagslur her. Det er altså vigtigt, at I ikke lader hende sove længere i weekenden, men stadig starter dagen som hvis det var hverdag. Hvis I lader hende sove længe i weekenden og middagsluren ligger senere, så vil hendes rytme rykke sig og puttetidspunktet blive tilsvarende senere. Og det vil ofte forvirre hendes indre ur, hvis hun i weekenden har en anden rytme end i hverdagene - og det kan godt være forklaringen på, hvorfor det så bliver svært at putte hende om aftenen.

Når det så er sagt, så kan det også nogle gange - netop med ugler og fordi hun nu er 3 år gammel - nogle gange være en idé at lade hende sove om morgenen, så hun vågner af sig selv i weekenden. Hvis hun her vel at mærke så kan undvære sin middagslur, netop fordi hun har ...

Annonce

... sovet længe - og så vil I måske kunne putte hende kl 20 om aftenen og dermed vænne hende til at sove lidt før... I takt med at hun bliver ældre, vil hendes rytme naturligt ændre sig og hendes behov for middagslur gradvist trappes ud, MEN - udfordringen hos jer er, at hun skal så tidligt op, at hun naturligt har brug for sin middagslur i længere tid. Og der er altid en risiko for, at hvis I fjerner middagsluren, så vil hun begynde at powernappe om eftermiddagen, fordi hun faktisk har brug for søvnen - og det vil så forklare, hvorfor hun er svær at putte.

Det er nemlig også en faktor, som I er nødt til at overveje - altså om hendes middagslur lige nu er for kort, så det betyder, at hun nogle gange powernapper i bilen eller bag på cyklen på vej hjem, fordi hun faktisk har brug for at sove lidt mere om dagen. Hvis hun nogle gange sover lidt, når hun bliver hentet, så vil denne søvn "æde" af nattesøvn og det vil kunne forklare, hvorfor hun er så svær at putte om aftenen. Derfor kan det nogle gange være bedre at lade hende sove 20-30 minutter længere midt på dagen, fordi hun så faktisk bedre vil kunne holde sig vågen sidst på dagen og dermed stadig komme i seng i nogenlunde ordentlig tid...

Derudover, så skriver du, at I har to børn - så hun har en yngre eller ældre søskende... Dette er relevant, fordi I skal være opmærksomme på, om hendes vægring mod at falde i søvn om aftenen måske er udtryk for at ville holde på jer, sikre sig jeres opmærksomhed. Hvis hun skal dele mor og far med en bror eller søster kan det godt betyde, at hun netop om aftenen vil klynge sig mere til jer, fordi det er hendes tid og der, hvor hun har særligt brug for at føle sig prioriteret. At hun har "svært ved at sove", "ikke er træt" osv. som hun giver udtryk for, kan altså godt dække over et ønske om at have jer hos sig for sig selv og føle sig prioriteret, en slags "dig og mig tid"... Du skriver "det er som om, at hun ikke vil overgive sig" og det kan netop godt være udtryk for, at hun har behov for tiden sammen med jer netop her...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En mulighed er naturligvis også, at I skal forsøge at putte hende tidligere, for simpelthen at se om I misser hendes vindue for søvn - misser søvntoget. Hvis hun når at blive overtræt og skulle være puttet 45 minutter tidligere, så kan det faktisk nogle gange godt gøre, at hun får svære ved at sove. Det er vigtigt at springe på søvntoget, når det holder ved perron, og det er svært at sove, både hvis man kommer for tidligt til toget og hvis man kommer for sent... Kommer man for sent, kan det være nødvendigt at vente på at næste søvntog kommer forbi - og søvntog kører ofte efter 20 eller 40 minutters køreplaner...

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 3 år er 12 timer i døgnet, og hvis jeres datter sover fra ca 21 til 06 og kun sover 1 time til middag, så få hun samlet ca. 10 timers søvn, og det er naturligt i underkanten. Det er derfor helt relevant, at I ser lidt på hendes rytme hverdag og weekend, overvejer om hun nogle gange sover mere om dagen og også medtænker, om hun måske skal puttes tidligere om aftenen...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor