Brev:
3 årig og putning
2. maj 2019
Alder:
3 år
3 årig og putning
Hej Helen
Vi har verdens sødeste, mildeste og gladeste pige på tre år. Hun lytter som oftest til hvad vi siger og hun er generelt en meget nem og livsglad pige. Men vi kæmper virkelig med at få hende puttet!
I starten af februar smed hun sutten og herefter har vi kæmpet rigtig meget med hende ved sengetid. Hun har alverdens undskyldninger for ikke at skulle sove; hun skal tisse, hente sin bamse, sige godnat til lillebror ect. Det kunne tage 1,5-2 timer at putte hende. Det sidste stykke tid endte det som oftest med at min mand eller jeg blev sure og vores datter ked af det. Men det var lidt som om at det skulle være sådan før hun ville sove - hun har sågar en aften sagt til mig: "Det er sjovt når du er sur mor!" Jeg blev så ked af det og det endte med at jeg sad og holdt om vores datter mens vi begge græd! Vi snakkede med vores datters dagplejer om det og bad hende skære ned på vores datters middagslur i håbet om at det ville hjælpe...men nej.
Jeg har derfor læst flere indlæg på denne side omkring samme emne, og faldt over flere breve hvor du beskriver at man i en periode skal putte barnet når man erfaringsmæssigt ved at det vil sove. Det besluttede vi os for at prøve og vi har praktiseret dette i 4 uger nu - og putter kl. 21. (Skal siges at hun sover 1 time hos dagplejeren hver dag) De første to uger gik det fint og putning var lige pludseligt blevet hyggeligt igen...så dejligt. Men de sidste to uger har mange aftener igen været hårde omkring puttetid. "Jeg er ikke træt" "Jeg gider ikke sove" "Jeg vil bare gerne lege" ect. og det tager ca. 45 min at putte. Vi har fast putteritual og gør det samme hver aften - dette har ikke ændret sig. Hun er træt, hun siger selv at hun er træt når vi børster tænder...men det er som om hun ikke vil overgive sig.
Hun bliver vækket kl. 6.15 hver morgen...og hun er altså helt vildt træt og nærmest umuligt at få ud af sengen. Jeg føler nærmest vi driver lidt rovdrift på vores datter ved at putte hende så sent.
Vi er VIRKELIG desperate herhjemme, vi ønsker blot at det skal være rart og trygt at blive puttet. Med to børn, en travl hverdag mm, så er det i forvejen hårdt at man først har "voksentid" efter kl. 21.30..men når det samtidig skal være så følelsesmæssigt hårdt, så trækker det bare virkelig tænder ud!
Hvad filan gør vi? Det er jo udelukkende vores ansvar...ikke hendes! Kan kl. 21 være for sent...misser vi måske det vindue vi har at putte i og hænger os for meget i klokkeslettet? Vi tager i mod alle gode råd med kyshånd...vi ser meget frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Mette