3 årig og putning

2. maj 2019

Kategori:
Alder:
3 år

3 årig og putning

Hej Helen

Vi har verdens sødeste, mildeste og gladeste pige på tre år. Hun lytter som oftest til hvad vi siger og hun er generelt en meget nem og livsglad pige. Men vi kæmper virkelig med at få hende puttet!

I starten af februar smed hun sutten og herefter har vi kæmpet rigtig meget med hende ved sengetid. Hun har alverdens undskyldninger for ikke at skulle sove; hun skal tisse, hente sin bamse, sige godnat til lillebror ect. Det kunne tage 1,5-2 timer at putte hende. Det sidste stykke tid endte det som oftest med at min mand eller jeg blev sure og vores datter ked af det. Men det var lidt som om at det skulle være sådan før hun ville sove - hun har sågar en aften sagt til mig: "Det er sjovt når du er sur mor!" Jeg blev så ked af det og det endte med at jeg sad og holdt om vores datter mens vi begge græd! Vi snakkede med vores datters dagplejer om det og bad hende skære ned på vores datters middagslur i håbet om at det ville hjælpe...men nej.

Jeg har derfor læst flere indlæg på denne side omkring samme emne, og faldt over flere breve hvor du beskriver at man i en periode skal putte barnet når man erfaringsmæssigt ved at det vil sove. Det besluttede vi os for at prøve og vi har praktiseret dette i 4 uger nu - og putter kl. 21. (Skal siges at hun sover 1 time hos dagplejeren hver dag) De første to uger ...

Annonce

... gik det fint og putning var lige pludseligt blevet hyggeligt igen...så dejligt. Men de sidste to uger har mange aftener igen været hårde omkring puttetid. "Jeg er ikke træt" "Jeg gider ikke sove" "Jeg vil bare gerne lege" ect. og det tager ca. 45 min at putte. Vi har fast putteritual og gør det samme hver aften - dette har ikke ændret sig. Hun er træt, hun siger selv at hun er træt når vi børster tænder...men det er som om hun ikke vil overgive sig.

Hun bliver vækket kl. 6.15 hver morgen...og hun er altså helt vildt træt og nærmest umuligt at få ud af sengen. Jeg føler nærmest vi driver lidt rovdrift på vores datter ved at putte hende så sent.

Vi er VIRKELIG desperate herhjemme, vi ønsker blot at det skal være rart og trygt at blive puttet. Med to børn, en travl hverdag mm, så er det i forvejen hårdt at man først har "voksentid" efter kl. 21.30..men når det samtidig skal være så følelsesmæssigt hårdt, så trækker det bare virkelig tænder ud!

Hvad filan gør vi? Det er jo udelukkende vores ansvar...ikke hendes! Kan kl. 21 være for sent...misser vi måske det vindue vi har at putte i og hænger os for meget i klokkeslettet? Vi tager i mod alle gode råd med kyshånd...vi ser meget frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder