Svar: Mange opvågninger pga tryghed

16. april 2019

Kategori:
Alder:
5 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt høre ud fra din beskrivelse, at det går langsomt.. men det går trods alt fremad, selvom storesøster har rigtig svært ved at sove og stadig har behov for, at I kikker ind til hende flere gange både i løbet af aftenen og i løbet af natten... :)

Det lyder som om, at I gør det rigtige. Hun bliver puttet med godnathistorie og snak om dagen og hvad der skal ske i morgen, hun ligger og lytter til en lydbog, nusses lidt på ryggen og du kan derefter gå fra hende.. Og så skal du så kikke ind til hende hvert 5 minut, hvorved hun er tryg og rolig og efter få "besøg" så falder hun i søvn. Hvis du ikke kikker ind til hende, så bliver hun hurtigt ked af det og så hjælper det ingen af jer...

Man kan dog godt overveje, om du måske skal begynde at øge tiden lidt, så der ikke går 5 minutter, men 6 minutter før du viser dig. Gerne over så lang tid, at hun ikke når at opfatte det, men blot gradvist vænner sig til, at du kan være væk i længere tid, før du kommer tilbage - men du kommer stadig tilbage. Det kunne være, at hun på den måde pludselig vil være faldet i søvn, når du kikker ind til hende, det kan være et forsøg og en overvejelse værd... Samtidig skal der naturligt være plads til at der kan være forskel fra aften til aften. Du fortæller jo, at du nogle gange kikker ind til hende en gang og andre gange tre gange, og på sigt vil det være rigtig dejligt, hvis du de fleste aftener kan nøjes med at kikke ind en gang, hvorefter hun sover. Så at øge tidsintervallet må ikke ske på en måde, som gør at hun så pludselig søger dig ekstra igen :)

Starter storesøster i forårs SFO før selve skolestarten i august? I givet fald kan det være en god idé at øve tidligere putning i den forbindelse... Det gør naturligt tingene ekstra svære hos jer, at lillebror sover så sent - og at I har ...

Annonce

... svært ved at samarbejde med institutionen om at ændre denne rytme - fordi det jo faktisk påvirker storesøsters søvn rigtig meget også. Det kan være svært at forstå, hvorfor man skal tidligere i seng end sin lillebror og med den alder jeres datter har nu, så går hun meget op i retfærdighed, og det virker på hende ikke særlig retfærdigt, at lillebror sover noget senere end hun... Det gør naturligt ikke putningen af hende lettere for jer.... øv... På den måde tænker jeg også, at tiden er nødt til at arbejde for jer...

Når storesøster vågner i løbet af natten, så lyder det som om, at I fortsat er nødt til at gå ind til hende, undgå at tale for meget, opfordre til at hun selv tager en tår vand og hvad hun nu har behov for. Men I skal naturligvis prøve at vurdere, hvorvidt det er en vane at hun vågner eller om hun reelt har behov for trygheden. Du kan derfor nogle gange godt prøve at trække tiden lidt, for at se om hun så selv kommer videre i søvnen og hvis hun spørger, hvorfor du ikke kommer, så forklare, at det er fordi du sover (det er jo det I skal på det tidspunkt) - men naturligvis ikke sige, at du derfor ikke kan høre hende, for det gør hende bestemt ikke tryggere, tværtimod :)

I skal også vurdere, om hun vil begynde at gå ind og søge jer om natten, hvis I ikke kommer ind til hende - i givet fald kan det være bedre, at du lige nu prioriterer at gå ind og hjælpe hende videre i søvnen, hvor hun er, så hun ikke vænnes til igen at skulle sove tæt med mor eller far, men forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en balance og en balance, som er svær at finde - hvor meget I skal gå ind til hende og hvor meget I skal forsøge at lade hende selv finde videre i søvnen - og I er nødt til at prøve jer lidt frem :)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor