Mange opvågninger pga tryghed

16. april 2019

Kategori:
Alder:
5 år, 9 mdr.

Mange opvågninger pga tryghed

Kære Helen

Endnu engang stort tak for dine altid gode og brugbare råd.

Denne gang handler det om storesøster, der stadig kalder 2-5 gange om natten. Hun fylder snart 6 år, og vi er derfor lidt bekymrede for, hvor længe det skal blive ved.

Jeg har skrevet til dig om det tidligere, og vi deler din opfattelse af, at det nok handler om tryghed.

Sidste år på denne tid flyttede vi fra vores lille rækkehus og over i en lånelejlighed (ikke i samme område men stadig tæt på børnehaven). Her boede vi i cirka to måneder, imens vores nye hus blev sat i stand.

Vi brugte sommerferien (juli 2018) på at komme på plads, og selvom der var mange detaljer, der skulle på plads, og flyttekasser der skulle pakkes ud, havde vi en fin sommerferie med godt vejr og hygge i haven. Men det var selvsagt en tid men meget nyt i vores liv og mange nye rutiner.

Storesøster har altid sovet meget blandet. Vi har haft gode perioder, men flest med mange opvågninger, og derfor har vi prioriteret at sove ved siden af hende på en madras.

Primært fordi vi begge synes, det var værre at få hende ind i sengen til os. På den måde sov hun i egen seng, men hun havde muligheden for at holde i hånd eller blive hjulpet med dynen i løbet af natten.

I forbindelse med flytningen til det nye hus besluttede vi (i samråd med dig) at introducere for hende, at hun nu skulle sove alene på eget værelse – og det samme gjaldt i øvrigt lillebror. Storesøsters værelse ligger lige i smørhullet i mellem vores soveværelse og Lillebrors soveværelse.

Hun købte ind på ideen, og overgangen er egentlig gået godt. Det tog lidt tid for hende at lære at falde i søvn selv (hun var vant til at en af os sad hos hende, til hun sov), men det har hun lært nu.

Vi læser to bøger, hun bliver puttet, vi taler lidt om dagen / evt også hvad vi skal i morgen, hun vælger farven på natlampen og vælger en ...

Annonce

... lydbog (der er fire at vælge i mellem, og hun kender dem alle ud og ind), og så aer jeg hende lidt på ryggen og siger godnat.

Derefter er aftalen, at jeg kommer ind til hende hver femte minut og aer hende lidt, hvis hun ligger stille og slapper af – det blev aftalen efter alt for mange ”svinkeærinder” (hun sang, legede med sin bamse etc).

Jeg læste en artikel om, at det kan være svært for børn, at blive puttet, fordi de ikke kan overskue den lange deadline (”nu skal du ligge her til i morgen tidlig”). Så kan hun bedre forstå, at jeg kommer igen og kigger til hende regelmæssigt, indtil hun sover – alternativet er, at hun kalder flere gange, når hun er puttet, og jeg er gået ud i køkkenet. Og hun bliver meget ked af det, hvis jeg bare svarer hende på afstand og ikke jeg kommer ind til hende på værelset.

Vi taler ikke sammen, når jeg kommer ind igen efter fem minutter. Hun ligger bare stille og lytter til lydbogen, jeg aer hende lidt på ryggen og lister ud igen. Det gør jeg typisk 1-3 gange, inden hun sover.

I mellem kl. 21 og 07 kalder hun typisk på os 2-5 gange i løbet af natten. Jeg går ind til hende og hvisker, at hun bare selv tage dynen på igen, og hvis hun er tørstig, hvisker jeg, at hun kan tage drikkedunken, der står ved siden af hende. Så der er som sådan ikke noget, hun behøver hjælp til. Når hun har lagt sig til rette igen, aer jeg hende lidt på ryggen (ikke til hun sover igen) og lister ud. Det sker minimum 2 gange hver nat.

Fordi Lillebror sover relativt sent (kl 21.30), er vi ikke gode nok til at få Storesøster i seng i ordentlig tid. Så den bliver tit 20.30 / 21, før hun sover. Og hun sover så til kl. 6.30 / 7. Det skal vi helt sikkert have strammet op på inden skolestart til august.

Vi glæder os til at høre, om du har gode råd til, hvordan vi hjælper Storesøster til selv at komme videre i søvnen.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor