Brev:
Mange opvågninger pga tryghed
16. april 2019
Alder:
5 år, 9 mdr.
Mange opvågninger pga tryghed
Kære Helen
Endnu engang stort tak for dine altid gode og brugbare råd.
Denne gang handler det om storesøster, der stadig kalder 2-5 gange om natten. Hun fylder snart 6 år, og vi er derfor lidt bekymrede for, hvor længe det skal blive ved.
Jeg har skrevet til dig om det tidligere, og vi deler din opfattelse af, at det nok handler om tryghed.
Sidste år på denne tid flyttede vi fra vores lille rækkehus og over i en lånelejlighed (ikke i samme område men stadig tæt på børnehaven). Her boede vi i cirka to måneder, imens vores nye hus blev sat i stand.
Vi brugte sommerferien (juli 2018) på at komme på plads, og selvom der var mange detaljer, der skulle på plads, og flyttekasser der skulle pakkes ud, havde vi en fin sommerferie med godt vejr og hygge i haven. Men det var selvsagt en tid men meget nyt i vores liv og mange nye rutiner.
Storesøster har altid sovet meget blandet. Vi har haft gode perioder, men flest med mange opvågninger, og derfor har vi prioriteret at sove ved siden af hende på en madras.
Primært fordi vi begge synes, det var værre at få hende ind i sengen til os. På den måde sov hun i egen seng, men hun havde muligheden for at holde i hånd eller blive hjulpet med dynen i løbet af natten.
I forbindelse med flytningen til det nye hus besluttede vi (i samråd med dig) at introducere for hende, at hun nu skulle sove alene på eget værelse – og det samme gjaldt i øvrigt lillebror. Storesøsters værelse ligger lige i smørhullet i mellem vores soveværelse og Lillebrors soveværelse.
Hun købte ind på ideen, og overgangen er egentlig gået godt. Det tog lidt tid for hende at lære at falde i søvn selv (hun var vant til at en af os sad hos hende, til hun sov), men det har hun lært nu.
Vi læser to bøger, hun bliver puttet, vi taler lidt om dagen / evt også hvad vi skal i morgen, hun vælger farven på natlampen og vælger en lydbog (der er fire at vælge i mellem, og hun kender dem alle ud og ind), og så aer jeg hende lidt på ryggen og siger godnat.
Derefter er aftalen, at jeg kommer ind til hende hver femte minut og aer hende lidt, hvis hun ligger stille og slapper af – det blev aftalen efter alt for mange ”svinkeærinder” (hun sang, legede med sin bamse etc).
Jeg læste en artikel om, at det kan være svært for børn, at blive puttet, fordi de ikke kan overskue den lange deadline (”nu skal du ligge her til i morgen tidlig”). Så kan hun bedre forstå, at jeg kommer igen og kigger til hende regelmæssigt, indtil hun sover – alternativet er, at hun kalder flere gange, når hun er puttet, og jeg er gået ud i køkkenet. Og hun bliver meget ked af det, hvis jeg bare svarer hende på afstand og ikke jeg kommer ind til hende på værelset.
Vi taler ikke sammen, når jeg kommer ind igen efter fem minutter. Hun ligger bare stille og lytter til lydbogen, jeg aer hende lidt på ryggen og lister ud igen. Det gør jeg typisk 1-3 gange, inden hun sover.
I mellem kl. 21 og 07 kalder hun typisk på os 2-5 gange i løbet af natten. Jeg går ind til hende og hvisker, at hun bare selv tage dynen på igen, og hvis hun er tørstig, hvisker jeg, at hun kan tage drikkedunken, der står ved siden af hende. Så der er som sådan ikke noget, hun behøver hjælp til. Når hun har lagt sig til rette igen, aer jeg hende lidt på ryggen (ikke til hun sover igen) og lister ud. Det sker minimum 2 gange hver nat.
Fordi Lillebror sover relativt sent (kl 21.30), er vi ikke gode nok til at få Storesøster i seng i ordentlig tid. Så den bliver tit 20.30 / 21, før hun sover. Og hun sover så til kl. 6.30 / 7. Det skal vi helt sikkert have strammet op på inden skolestart til august.
Vi glæder os til at høre, om du har gode råd til, hvordan vi hjælper Storesøster til selv at komme videre i søvnen.
Kærlig hilsen
L