Svar: Vågner stadig tidligt

8. april 2019

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Trine

Tak for dit brev :) Det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Det lyder som en god idé at lade jeres datter få to lure dagligt - så hun for en formiddagslur og en middagslur. Du fortæller, at dagplejer oplever hende meget træt og til at have behov for luren først på dagen og jeg tænker, at det er vigtigt at lytte til dette.

Samtidig har du fuldstændig ret i, at jo tidligere hun står op, jo længere tid vil hun have glæde af også at få en formiddagslur - det kan være for svært for hende at holde sig vågen og hun ender med at blive overtræt og kan derfor få sværere ved at sove.

Jeg tænker også, at hvis hun får to lure dagligt, så hun tilbydes en formiddagslur, så vil hendes middagslur naturligt komme til at ligge lidt senere. Og når hun står senere op af sin middagslur, så vil hun måske også bedre kunne holde sig vågen om eftermiddagen og aftenen og vil måske begynde at gå lidt senere i seng - hvorved hendes nattesøvn så rykker sig. Det kan i sig selv ikke lykkes at få hende til at sove længere om morgenen, ved at putte hende en time senere, men hvis hele dagens rytme flyttes f.eks. en time, så kan det faktisk gøre, at hun kan begynde at sove en time længere om morgenen. Det vil sige, at i stedet for at hun som nu sover fra kl 19.30-05, så kunne hun måske begynde at sove fra kl 20.30 til 06 - hvilket måske vil hænge bedre sammen for jer som familie.

Dagssøvnen er vigtig for hende. De to dagslure vil give hende noget ekstra, som nattesøvnen ikke kan tilbyde hende. Der kan derfor være noget rigtig fornuftigt i at lade hende få de ekstra afbræk i løbet af dagen som to lure vil give hende, fremfor at hun sover en længere nattesøvn og sover mindre om dagen. ...

Annonce

... Dagssøvn kan reparere på dårlig nattesøvn, det modsatte er desværre ikke tilfældet.

Så din eller dagsplejers tanke om at give hende en formiddagslur og en middagslur i stedet for en længere lur midt på dagen, synes jeg lyder som en rigtig god idé :)

Med hensyn til opvågningerne om morgenen, så kan du godt forsøge at lægge hende igen, men hvis hun bliver for ked af det, så dur det naturligvis ikke. Du skriver, at hun virker træt, når hun vågner, så måske kan det hjælpe, hvis du tager en madras ind på gulvet i børneværelset, og lægger dig med hende på den. På den måde bliver i på værelset, så hun lærer at hun fortsat skal sove der, men får måske hjælp til at sove videre med din nærhed og tætte kontakt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Alternativt kan du tage hende ind til dig i dobbeltsengen tidlig morgen, det er naturligvis også helt okay at gøre dette, hvis du og far så signalerer, at det er sovetid og hun netop kan spejle sig i dette. Du skal dog være opmærksom på, at hun bliver mere og mere bevidst, og derfor godt kan begynde at vågne tidligere og tidligere for at komme ind til jer. Det kan nogle gange gøre, at hun så vågner kl 03, 02, 01, 22 og tilsidst ender med at starte natten i jeres seng. Derfor skal I være opmærksomme på, hvordan hendes rytme evt. ændrer sig.

Så giv hende den nærhed, som hun viser behov for. Hun har en alder netop nu, hvor hun begynder at have lidt farefornemmelse og godt kan vågne med gråd og utryghed om natten og hvor hun naturligt har behov for at mærke jer. Men vær samtidig opmærksom på at bibeholde de gode vaner hun har med at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor