Svar: Vågner stadig tidligt
8. april 2019
Alder:
18 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev :) Det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Det lyder som en god idé at lade jeres datter få to lure dagligt - så hun for en formiddagslur og en middagslur. Du fortæller, at dagplejer oplever hende meget træt og til at have behov for luren først på dagen og jeg tænker, at det er vigtigt at lytte til dette.
Samtidig har du fuldstændig ret i, at jo tidligere hun står op, jo længere tid vil hun have glæde af også at få en formiddagslur - det kan være for svært for hende at holde sig vågen og hun ender med at blive overtræt og kan derfor få sværere ved at sove.
Jeg tænker også, at hvis hun får to lure dagligt, så hun tilbydes en formiddagslur, så vil hendes middagslur naturligt komme til at ligge lidt senere. Og når hun står senere op af sin middagslur, så vil hun måske også bedre kunne holde sig vågen om eftermiddagen og aftenen og vil måske begynde at gå lidt senere i seng - hvorved hendes nattesøvn så rykker sig. Det kan i sig selv ikke lykkes at få hende til at sove længere om morgenen, ved at putte hende en time senere, men hvis hele dagens rytme flyttes f.eks. en time, så kan det faktisk gøre, at hun kan begynde at sove en time længere om morgenen. Det vil sige, at i stedet for at hun som nu sover fra kl 19.30-05, så kunne hun måske begynde at sove fra kl 20.30 til 06 - hvilket måske vil hænge bedre sammen for jer som familie.
Dagssøvnen er vigtig for hende. De to dagslure vil give hende noget ekstra, som nattesøvnen ikke kan tilbyde hende. Der kan derfor være noget rigtig fornuftigt i at lade hende få de ekstra afbræk i løbet af dagen som to lure vil give hende, fremfor at hun sover en længere nattesøvn og sover mindre om dagen. Dagssøvn kan reparere på dårlig nattesøvn, det modsatte er desværre ikke tilfældet.
Så din eller dagsplejers tanke om at give hende en formiddagslur og en middagslur i stedet for en længere lur midt på dagen, synes jeg lyder som en rigtig god idé :)
Med hensyn til opvågningerne om morgenen, så kan du godt forsøge at lægge hende igen, men hvis hun bliver for ked af det, så dur det naturligvis ikke. Du skriver, at hun virker træt, når hun vågner, så måske kan det hjælpe, hvis du tager en madras ind på gulvet i børneværelset, og lægger dig med hende på den. På den måde bliver i på værelset, så hun lærer at hun fortsat skal sove der, men får måske hjælp til at sove videre med din nærhed og tætte kontakt.
Alternativt kan du tage hende ind til dig i dobbeltsengen tidlig morgen, det er naturligvis også helt okay at gøre dette, hvis du og far så signalerer, at det er sovetid og hun netop kan spejle sig i dette. Du skal dog være opmærksom på, at hun bliver mere og mere bevidst, og derfor godt kan begynde at vågne tidligere og tidligere for at komme ind til jer. Det kan nogle gange gøre, at hun så vågner kl 03, 02, 01, 22 og tilsidst ender med at starte natten i jeres seng. Derfor skal I være opmærksomme på, hvordan hendes rytme evt. ændrer sig.
Så giv hende den nærhed, som hun viser behov for. Hun har en alder netop nu, hvor hun begynder at have lidt farefornemmelse og godt kan vågne med gråd og utryghed om natten og hvor hun naturligt har behov for at mærke jer. Men vær samtidig opmærksom på at bibeholde de gode vaner hun har med at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske