Svar: Hvordan håndtere nætterne?

5. april 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse af hvordan I putter hos jer og alle dine tanker :)

Du skriver, at når jeres dreng vågner om natten, så "føles det som om, at amningen er eneste løsning på hans opvågninger", og det tror jeg du har helt ret i. Når jeg læser dit brev og din beskrivelse, så er der for mig at se ingen tvivl om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem.

Der er gode og der er mindre gode søvnassociationer:

De gode søvnassociationer er f.eks. sutteklud, bamse, godnatsang, berolignede ord, bestemte kærtegn osv.

De mindre gode søvnassociationer er f.eks. bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

At jeres dreng har et søvnassociationsproblem betyder, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af de søvnassociationer, som I har givet ham. Det der er startet som noget godt, dejligt og fint, har ændret sig til at blive en uhensigtsmæssig rutine. Det betyder helt præcist, at han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af dit bryst og din favn, og af at blive vugget og trillet i sin barnevogn, for at kunne sove. Derfor er I nødt til at ændre på jeres nuværende putteritual, så han ikke længere falder i søvn i favn og med brystet i munden, men så han lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.

Derudover er du nødt til at skære ned på antallet af amninger og øge hans indtag af rigtig mad og vand af kop. Det vil være passende med 4 amninger i døgnet nu, og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag, men nu skal lære at blive puttet uden amningen før sin formiddagslur, - i stedet skal han tilbydes mellemmåltider og vand af kop. Og når han puttes til sin middagslur og om aftenen, skal han naturligt ammes, men ikke længere falde i søvn med dit bryst i munden eller i din favn.

Da han har lært at sove i favn, puttet i sovepose, med bryst og bevægelse, så kan det godt være, at det bliver for voldsomt for ham, hvis I fra den ene dag til den anden ændrer på det hele. Mit umiddelbare råd vil derfor være, at I starter med at trappe ud af amninger og vænner ham til at sove uden at skulle have bryst i munden og derefter øver at han skal falde i søvn uden for meget bevægelse...

En alderssvarende dagsplan kan de således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - men skal puttes fra favn og over i barnevognen, før han sover, så han registrerer, at han puttes i sin vogn.

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Skal som udgangspunkt ikke ammes om eftermiddagen - det er dog bedre en overgang at amme ham en ekstra gang her end om natten...

Powernappen springes ofte over, men det afhænger naturligt af, hvor lang hans middagslur er

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere familiemad, mad med mere ...

Annonce

... og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt. Hvis han stadig har brug for en powernap sidst på eftermiddagen, vil det være helt fint, at du først putter ca. 20.30 som du skriver :)

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre i egen seng...

Når du putter ham om dagen, så er det rigtig fint, at I bibeholder rytmen med at sove i barnevogn. Prøv at lade ham sidde op, når I triller af sted, lad ham hvile sig op mod ryglænet, sidde og mærke vinden i ansigtet osv. Evt. tilbyde ham lidt frugt at sidde og sutte på imens I triller ud i verden. Og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Det kan være en måde at få ham væk fra bryst og favn på :)

Når du putter ham om aftenen, så kan det være en mulighed, at du starter med at lægge dig med ham og ammer ham liggende i din seng, og lader ham falde i søvn ved siden af dig. Det er rigtig fint, at han har en bedside, så han sover koblet til din seng, det kan hjælpe dig med at flytte ham gradvist fra dig. Fordelen ved at ligge ned og amme ham er, at han på den måde får masser af nærhed og tæt kontakt, men det er vigtigt, at han slipper brystet, før han sover. Han skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Gradivst kan du så flytte ham over i hans seng, der er koblet til din seng, hvor du stadig ligger ved siden af ham og han kan mærke dig. Og han lærer på den måde at falde til ro i sin seng, med dine beroligende hænder på sig osv. Men lærer også at falde i søvn, uden at skulle vugges eller gås rundt med. Han lærer at falde i søvn liggende i sin seng... Samtidig med at du putter ham, skal du berolige ham med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. så han fremadrettet kan finde roen med netop dette og ikke længere behøver skulle op i favn for at sove.

Og det er ikke meningen, at han skal tage flaske, sut eller lignende. Han skal lære at sove uden at behøve noget i munden og uden at skulle vugges, trilles, gås rundt med :)

Du kan naturligvis godt overveje at sove i et andet rum efter midnat og så lade far tage over der, fordi amning om natten så er udelukket og far kan give masser af nærhed, tæt kontakt, putte med jeres dreng osv. Nogle gange er det nødvendigt at gøre dette for at vænne jeres dreng fra brystet om natten. Men problemet hos jer skyldes at han har lært at falde i søvn i favn, med brystet og med bevægelse og det er naturligt utrygt for ham at falde i søvn et sted og vågne op et andet sted - og derfor bliver han rigtigt ked af det, græder, nogle gange skriger, indtil han mærker det kendte og trygge igen.

Derfor er løsningen til at begynde med at lære ham nye rutiner og ritualer i forbindelse med at han skal puttes og derfor er det vigtigt, at I øver dette om dagen og aftenen og så forsøger at overføre det til natten også...

Jeg vil anbefale jer rigtig meget at læse min bog "Helens bog om Børn og Søvn". I den kan I læse meget mere om søvnassociationer og udfordringer hermed. Der er også et kapitel som handler om at vænne af med brystet om natten osv.

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.