Svar: Middagslur? - 2 år, 8 mdr.
27. marts 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis I synes, det efterhånden er ret hårdt, at lillebror ikke sover før klokken er 22 - og vi kan godt være enige om, at det er et sent puttetidspukt for en lille dreng, der skal tidligt op, og være klar til en aktiv dag i vuggestue...
Der er naturligt noget rigtigt i jeres tanker omkring behovet for middagslur - at jo senere han over, så mere vil han have behov for sin lur midt på dagen, og derfor kan man godt tænke, at hvis han springer middagsluren over, så vil han kunne gå tidligere i seng. Det er dog sådan, at middagsluren giver ham noget ekstra, som nattesøvnen ikke kan - en middagslur kan reparere på en dårlig nattesøvn, det modsatte er ikke tilfældet. Men når det er sagt, så skal jeres døgn også hænge sammen som familie.
Normalt vil anbefalingen være, at I begynder at putte jeres dreng tidligere og tidligere om aftenen. Så i stedet for at han puttes kl 22, så putter han 21.45, 21.30, 21.15, 21.00. Ofte kan man ikke gøre det med et kvarter hver aften, men er nødt til at bibeholde puttetidspunktet i nogle dage, før man flytter tiden frem igen. Og samtidig med, at man gør dette, så vil han normalt afkorte sin dagssøvn. I takt med at nattesøvnen bliver gradvist længere, så bliver dagssøvnen naturligt kortere. Når det så er sagt, så vil det nogle gange være nødvendigt at I aktivt går ind og vækker ham om dagen med ca. 15 minutters intervaller, så i stedet for at han sover 1.5 time, så sover han 1 time og 15, minutter, 1 time, sover 45 minutter osv.
Jeg tænker, at det vil være for hårdt for ham, hvis I fra den ene dag til den anden springer middagsluren helt over i weekenden, men jeres situation er lidt speciel, og I har virkelig gjort meget for søvnen og søvnrutinerne, så jeg tænker også, at det er et forsøg værd at afkorte hans dagsøvn, og se om det kan forlænge hans nattesøvn. Og hvis det så viser sig, at han i weekenden kan klare sig uden middagslur og sover mere om natten, så er det jo rigtig dejligt. I vuggestuen vil han måske bibeholde nuværende rytme eller vil måske også begynde at afkorte sin dagssøvn der, og hans weekendrytme vil måske begynde at "sprede sig til hverdagene", det må tiden vise... Jeg synes det lyder til at være et forsøg værd for jer :)
Med hensyn til storesøster, så er det jo super flot, at hun har lært at sove på eget værelse og I kan blive i soveværelset... men det at naturligt frustrerende, hvis I hver nat skal vækkes af hendes kalden, ind og give dyne på, for så at gå tilbage i seng igen. Jeg tænker dog, at tiden må arbejde lidt for jer her. Hun har været vant til at I sov sammen og det lyder som om, at hun stadig har brug for at blive bekræftet i, at I er der - og derfor kalder om natten...
Med den alder hun har, så kan hun godt domme rigtig meget og af den grund sove uroligt, vågne op, kalde på jer og have brug for at blive betrygget og beroliget.. men hun kan også lære at søge jer om natten, hvis dette er nødvendigt. Det kan være en idé med en lille lyspære ved døren, så hun kan se, hvor døren er og søge jer, komme ind til jer, hvis hun vågner og er utryg. MEN, et eller andet sted tænker jeg, at det hos jer også vil være problematisk at lære hende at stå op og komme ind til jer, fordi I risikerer, at hun så pludselig ligger mellem jer om natten igen... Der er derfor noget fornuftigt i, at I lader hende kalde og kommer ind til hende i stedet...
Hvor langt ligger jeres værelser fra hinanden? Kan hun høre jer? Jeg tænker, at det måske kunne være en idé, hvis du eller far kunne svare hende om natten, når hun kalder - så I svarer f.eks. "jeg sover skat", "det er nat nu" eller lignende, så hun hører, at I er der, og på den måde bliver bekræftet i at I stadig passer på hende, men samtidig ikke behøver rejse jer og stige ud af sengen om natten.... Så I beroliger hende med ord og tilbagekald i en periode...
Jeg håber, at din operation er gået godt og som forventet - det lyder sådan :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske