Svar: Middagslur? - 2 år, 8 mdr.

27. marts 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, hvis I synes, det efterhånden er ret hårdt, at lillebror ikke sover før klokken er 22 - og vi kan godt være enige om, at det er et sent puttetidspukt for en lille dreng, der skal tidligt op, og være klar til en aktiv dag i vuggestue...

Der er naturligt noget rigtigt i jeres tanker omkring behovet for middagslur - at jo senere han over, så mere vil han have behov for sin lur midt på dagen, og derfor kan man godt tænke, at hvis han springer middagsluren over, så vil han kunne gå tidligere i seng. Det er dog sådan, at middagsluren giver ham noget ekstra, som nattesøvnen ikke kan - en middagslur kan reparere på en dårlig nattesøvn, det modsatte er ikke tilfældet. Men når det er sagt, så skal jeres døgn også hænge sammen som familie.

Normalt vil anbefalingen være, at I begynder at putte jeres dreng tidligere og tidligere om aftenen. Så i stedet for at han puttes kl 22, så putter han 21.45, 21.30, 21.15, 21.00. Ofte kan man ikke gøre det med et kvarter hver aften, men er nødt til at bibeholde puttetidspunktet i nogle dage, før man flytter tiden frem igen. Og samtidig med, at man gør dette, så vil han normalt afkorte sin dagssøvn. I takt med at nattesøvnen bliver gradvist længere, så bliver dagssøvnen naturligt kortere. Når det så er sagt, så vil det nogle gange være nødvendigt at I aktivt går ind og vækker ham om dagen med ca. 15 minutters intervaller, så i stedet for at han sover 1.5 time, så sover han 1 time og 15, minutter, 1 time, sover 45 minutter osv.

Jeg tænker, at det vil være for hårdt for ham, hvis I fra den ene dag til den anden springer middagsluren helt over i weekenden, men jeres situation er lidt speciel, og I har virkelig gjort meget for søvnen og søvnrutinerne, så jeg tænker også, at det er et forsøg værd at afkorte hans dagsøvn, og se om det kan forlænge hans nattesøvn. Og hvis det så viser sig, at han i weekenden kan klare sig uden middagslur og sover mere om natten, så er det jo rigtig ...

Annonce

... dejligt. I vuggestuen vil han måske bibeholde nuværende rytme eller vil måske også begynde at afkorte sin dagssøvn der, og hans weekendrytme vil måske begynde at "sprede sig til hverdagene", det må tiden vise... Jeg synes det lyder til at være et forsøg værd for jer :)

Med hensyn til storesøster, så er det jo super flot, at hun har lært at sove på eget værelse og I kan blive i soveværelset... men det at naturligt frustrerende, hvis I hver nat skal vækkes af hendes kalden, ind og give dyne på, for så at gå tilbage i seng igen. Jeg tænker dog, at tiden må arbejde lidt for jer her. Hun har været vant til at I sov sammen og det lyder som om, at hun stadig har brug for at blive bekræftet i, at I er der - og derfor kalder om natten...

Med den alder hun har, så kan hun godt domme rigtig meget og af den grund sove uroligt, vågne op, kalde på jer og have brug for at blive betrygget og beroliget.. men hun kan også lære at søge jer om natten, hvis dette er nødvendigt. Det kan være en idé med en lille lyspære ved døren, så hun kan se, hvor døren er og søge jer, komme ind til jer, hvis hun vågner og er utryg. MEN, et eller andet sted tænker jeg, at det hos jer også vil være problematisk at lære hende at stå op og komme ind til jer, fordi I risikerer, at hun så pludselig ligger mellem jer om natten igen... Der er derfor noget fornuftigt i, at I lader hende kalde og kommer ind til hende i stedet...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvor langt ligger jeres værelser fra hinanden? Kan hun høre jer? Jeg tænker, at det måske kunne være en idé, hvis du eller far kunne svare hende om natten, når hun kalder - så I svarer f.eks. "jeg sover skat", "det er nat nu" eller lignende, så hun hører, at I er der, og på den måde bliver bekræftet i at I stadig passer på hende, men samtidig ikke behøver rejse jer og stige ud af sengen om natten.... Så I beroliger hende med ord og tilbagekald i en periode...

Jeg håber, at din operation er gået godt og som forventet - det lyder sådan :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin