Middagslur? - 2 år, 8 mdr.

27. marts 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Middagslur? - 2 år, 8 mdr.

Kære Helen

Mange tak for dine gode og omsorgsfulde svar, som gør en stor forskel for os.

Sidst jeg skrev, var vi (min mand og jeg) exceptionelt pressede, og derfor var vi ekstra ramt på overskuddet – især fordi lillebror fortsat først sover meget sent. Det gør han stadig, og det betyder, at vores voksentid sammen om aftenen er meget begrænset.

Heldigvis er vores situation bedre nu, men vi er fortsat kede af, at vi ikke har ordentlig tjek på søvnen. Det er i hvert fald svært at acceptere, at vi med børn på 5 ½ år og 2 ½ år stadig sjældent får en fuld nats søvn.

Lillebror sover fra kl. 21.30/45 til 7.00, og det lader til at fungere for ham (de fleste dage). I vuggestuen sover han typisk halvanden time – de aer ham vågen, hvis han sover for længe. Men ind imellem sover han alligevel først kl. 22/22.30, og her er han meget pjevset dagen efter. Enkelte dage har han helt droppet sin lur, og så sover han omkring kl. 19.30.

Han er åbenlyst i trodsalderen og skælder meget ud, men generelt er han en meget kærlig og omsorgsfuld dreng, der gladeligt giver møssere og meget gerne vil hjælpe og lege med sin søster. Og han er meget glad for vuggestuen (både børn og voksne), og vi har et rigtig godt samarbejde med dem.

Vores fornemmelse er, at han stadig har brug for luren. Men det er måske primært fordi, han først sover 21.30?
Kan man argumentere for, at det giver mening fx at forsøge os uden luren i weekenden, så han sover mere om natten i stedet for? Eller hvad foreslår du?

Til din baggrund skal jeg ...

Annonce

... måske lige sige, at han er blevet super god til at sove og falde i søvn i sin egen seng. Far putter ham – læser og synger – og siger så godnat, og så falder han ellers selv i søvn i løbet af 5-15 minutter. En sjælden gang imellem sover han uden en lyd natten igennem, men for det meste græder han et par gange i løbet af natten, og som regel kommer han ind i sengen til far omkring kl. 4 og sover der resten af natten.

Storesøster sover generelt godt og falder selv i søvn (med lydbog – fire forskellige historier som hun kender ud og ind). Men hun kalder – nogle gange nærmest i søvne – flere gange hver nat, fordi jeg skal lægge dynen over hende, give en tår vand eller lign. Og det kan hun jo sagtens selv. Dynen ligger i benenden, fordi hun har sparket den af, og der står en drikkedunk lige ved siden af sengen. Men hun lader til at søge tryghed og har været vant til at sove med en af os, indtil hun blev fire år.

Hun er ikke ked af det, men kalder højt – jeg kommer ind aer hende lidt, lægger dynen om hende og går så igen, og hun sover videre uden problemer. Så, hvordan hjælper vi hende med at forstå, at hun sagtens selv kan komme videre i søvnen?

Måske skal jeg lige sige, at jeg blev opereret for tre uger siden og ikke må løfte tungt de næste to måneder. Det synes vi, begge børn har tacklet rigtig fint, men der er ingen tvivl om, at de reagerer på, at jeg ikke kan det samme (tumle, danse, løfte op og kramme, bære hvis benene nogen gange er meget trætte).

På forhånd mange tak for dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte