Svar: Samlet søvn

19. marts 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære nybagte mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :) Og velkommen til!

Ja, når du beregner din drengs samlede søvnindtag, så tæller tiden med, hvor han ammer om natten. Ofte vil denne amning foregå mere eller mindre i søvne, og selvom der kan komme en skiftning undervejs, hvor han måske vågner lidt op, så varer natten f.eks. fra kl 21 til 06/07... Hvis din dreng sover 5-6 timer samlet i løbet af dagen, så lyder det derfor som om, at hans søvnbehov bliver dækket rigtig fint, og han får den mængde søvn, som han samlet har behov for :)

Det lyder som om, at han spiser godt om natten - du skriver, at han ofte dier ca 15-20 minutter af gangen og ofte ammes 3-4 gange i løbet af en nat. Han er stadig så lille og ny, at han til en vis grad skal have lov til at styre sit behov selv, og du skal lægge ham til, hver gang han viser behov, men du må samtidig gerne forsøge at medtænke en nogenlunde fast ammerytme dagen igennem...

Din mælk består af tre dele, hvor den første del af mælken er meget vandholdig, og det er smart, fordi den slukker hans tørst. Derfor vil din dreng nogle gange melde sig og die kortvarigt, fordi han på den måde får vandholdig mælk, og dermed får slukket sin tørst. Den anden del af mælken er den egentlige mad. Det ligner lidt letmælk i konsistensen og til sidst i brystet ligger den federe mælk, det man kalder "fløden". Det er den mælk, som giver ham dobbelthage og elastikker på arme og ben :)

Det er vigtigt, at han spiser af et bryst af gangen, så han får alle dele mælk med ud. Hvis han spiser 10 minutter på det ene bryst og 10 minutter på det andet bryst, så får han får meget vandholdig mælk. Det giver uro i maven og vil påvirke hans trivsel. Kan han spise i 20 minutter, bør det derfor være 20 minutter på et bryst...

Det betyder også, at hvis han nogle gange dier kortvarigt, fordi han er tørstig, så vil det ...

Annonce

... være rigtig godt, at du lægger ham til det samme bryst igen, når han efter lidt tid er rigtigt sulten, så han "tømmer" dette bryst.

Det kan også være sådan, at han efter en god lang lur naturligt er sulten og spiser godt fra en side, og før han så skal sove næste lur, så tilbyder du ham toppen fra modsatte bryst. Når han så vågner igen, så starter du med at lægge ham til brystet, hvor han har taget toppen, og lader ham spise i bund der, og så kan han igen blive tilbudt modsatte side, når han puttes til næste lur. På den måde får du fyldt ham rigtig godt op hele dagen igennem, du holder gang i din mælkeproduktion, og du sikrer ham alle mælkens vigtige dele :)

Det er også sådan, at det er hyppigheden af amning, som øger din mælkeproduktion. Det betyder, at det giver mere mælk, hvis du ammer hver anden time, end hvis du ammer hver 4 time. I nogle perioder vil du derfor opleve, at han i takt med at han vokser, vil spise mere hyppigt, netop fordi din mælkeproduktion så øges, og det er vigtigt, at du her følger hans behov og lægger ham frit til brystet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så er det sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det øger derfor også din mælkeproduktion, og det er med til at holde din mælkeproduktion ved lige, at du ammer om natten. Måske kan du fornemme, at dine bryster kan virke ekstra spændte om morgenen....:)

Jeg nævner disse ting, fordi det naturligt spiller ind på hans søvn, og hvor lange lure han tager, hvordan han spiser - ligesom det spiller ind på hans behov for mælk om natten, hvor meget han indtager i løbet af dagen. Det er dog som sagt vigtigt, at han stadig ammes om natten, fordi det er med til at holde din mælkeproduktion godt igang og sikre hans løbende behov :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :) Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.