Svar: Samlet søvn
19. marts 2019
Alder:
1 mdr.
Kære nybagte mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :) Og velkommen til!
Ja, når du beregner din drengs samlede søvnindtag, så tæller tiden med, hvor han ammer om natten. Ofte vil denne amning foregå mere eller mindre i søvne, og selvom der kan komme en skiftning undervejs, hvor han måske vågner lidt op, så varer natten f.eks. fra kl 21 til 06/07... Hvis din dreng sover 5-6 timer samlet i løbet af dagen, så lyder det derfor som om, at hans søvnbehov bliver dækket rigtig fint, og han får den mængde søvn, som han samlet har behov for :)
Det lyder som om, at han spiser godt om natten - du skriver, at han ofte dier ca 15-20 minutter af gangen og ofte ammes 3-4 gange i løbet af en nat. Han er stadig så lille og ny, at han til en vis grad skal have lov til at styre sit behov selv, og du skal lægge ham til, hver gang han viser behov, men du må samtidig gerne forsøge at medtænke en nogenlunde fast ammerytme dagen igennem...
Din mælk består af tre dele, hvor den første del af mælken er meget vandholdig, og det er smart, fordi den slukker hans tørst. Derfor vil din dreng nogle gange melde sig og die kortvarigt, fordi han på den måde får vandholdig mælk, og dermed får slukket sin tørst. Den anden del af mælken er den egentlige mad. Det ligner lidt letmælk i konsistensen og til sidst i brystet ligger den federe mælk, det man kalder "fløden". Det er den mælk, som giver ham dobbelthage og elastikker på arme og ben :)
Det er vigtigt, at han spiser af et bryst af gangen, så han får alle dele mælk med ud. Hvis han spiser 10 minutter på det ene bryst og 10 minutter på det andet bryst, så får han får meget vandholdig mælk. Det giver uro i maven og vil påvirke hans trivsel. Kan han spise i 20 minutter, bør det derfor være 20 minutter på et bryst...
Det betyder også, at hvis han nogle gange dier kortvarigt, fordi han er tørstig, så vil det være rigtig godt, at du lægger ham til det samme bryst igen, når han efter lidt tid er rigtigt sulten, så han "tømmer" dette bryst.
Det kan også være sådan, at han efter en god lang lur naturligt er sulten og spiser godt fra en side, og før han så skal sove næste lur, så tilbyder du ham toppen fra modsatte bryst. Når han så vågner igen, så starter du med at lægge ham til brystet, hvor han har taget toppen, og lader ham spise i bund der, og så kan han igen blive tilbudt modsatte side, når han puttes til næste lur. På den måde får du fyldt ham rigtig godt op hele dagen igennem, du holder gang i din mælkeproduktion, og du sikrer ham alle mælkens vigtige dele :)
Det er også sådan, at det er hyppigheden af amning, som øger din mælkeproduktion. Det betyder, at det giver mere mælk, hvis du ammer hver anden time, end hvis du ammer hver 4 time. I nogle perioder vil du derfor opleve, at han i takt med at han vokser, vil spise mere hyppigt, netop fordi din mælkeproduktion så øges, og det er vigtigt, at du her følger hans behov og lægger ham frit til brystet.
Derudover så er det sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det øger derfor også din mælkeproduktion, og det er med til at holde din mælkeproduktion ved lige, at du ammer om natten. Måske kan du fornemme, at dine bryster kan virke ekstra spændte om morgenen....:)
Jeg nævner disse ting, fordi det naturligt spiller ind på hans søvn, og hvor lange lure han tager, hvordan han spiser - ligesom det spiller ind på hans behov for mælk om natten, hvor meget han indtager i løbet af dagen. Det er dog som sagt vigtigt, at han stadig ammes om natten, fordi det er med til at holde din mælkeproduktion godt igang og sikre hans løbende behov :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :) Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske