Svar: 8 mdr. og natteroderi

8. marts 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Najas Far

Tak for dit brev og hvor er det dejligt, at du har lyst til at øge mængden af testosteron i brevkassen ;) - velkommen til!

Hvor er det dejligt, at du/I har prioriteret at far også holder barsel, - det er guld værd og den tid kommer aldrig dårligt igen :) Glæd dig til de næste mange uger :)

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 mælkemåltider (amning eller flaske) i døgnet, og jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Som jeg læser dit brev, så får Naja både bryst og flaske - og det er rigtig godt, for det gør det naturligt lettere for mor at trappe ud af natamning og erstatte med flaske i stedet - ligesom det gør det betydeligt lettere for dig at tage over, når du kan tilbyde en flaske før hun puttes til sin middagslur.

Jeg kan godt forstå, at mor gerne vil have sin nattesøvn - især når hun starter på arbejde og gerne skal være lidt "frisk i hovedet". Det er også et helt realistisk mål, at kunne sove fra ca. midnat og til næste morgen uden at jeres datter behøver mælk. Det er dog naturligt under forudsætning af, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem, ligesom det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden eller forbinder jeres favn med stedet, hvor hun sover.

Jeg vil derfor lige sende en dagsplan, som den kan se ud i 8-9 måneders alderen, når du skal overtage barsel:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Små rugbrødshapssere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske ca. kl 13 - det afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten.

Ca. 19.30 - Tilbydes en godnatgrød- det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød, vand af kop. Får børstet tænder...

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23.30-24: Flaske (eller amning) og sover videre til næste morgen uden yderligere mælk.

Der er i denne dagsplan mange måltider og det er netop vigtigt, at jeres datter fyldes op med mange små måltider hele dagen igennem. Den aftenrytme jeg skitserer består af aftensmad, bad og efterfølgende frottering/babymassage, godnatgrød, tandbørstning og amning/flaske. Og mor kan med fordel tage sig af dette om aftenen, fordi de to har været adskilt dagen igennem. Det kan være en rar måde for begge at afslutte dagen på.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget mor stadig ammer, men det vil være en fordel, at mor ikke fra den ene dag til den anden stopper amning - det kan medføre en brystbetændelse, og det er der ikke grund til! Det er altid bedst, hvis man kan trappe gradvist ned i antallet af amninger og fjerne en amning af gangen, så mors krop også kan følge med - ligesom Najas mave naturligt også vænnes til ...

Annonce

... anden kost og mælk end modermælk. Hvis mor ammer flere gange i døgnet, vil det derfor være en rigtig god idé, at der nu skrues bevidst ned til de 3 amninger, og at mor (I) beslutter om hun skal amme 1 eller 2 gange i døgnet.

Flaske før middagslur gir sig selv, fordi du tager over der. Men mor skal finde ud af, om hun vil amme aften og sen aften eller om du f.eks. skal give flaske sen aften. Sammen med aftenbad og godnatgrød, amning/flaske før putning vil mælken sen aften hjælpe jeres datter med at kunne sove et længere søvnstræk om natten. Hun kan naturligt stadig sagtens vågne, have brug for jeres hjælp til stillingsskift, få dynen på som hun har sparket af osv. men hun har ikke behov for mælk i løbet af natten, hvis I følger ovenstående plan/rytme..

Det betyder også, at mor kan gå tidligere i seng, og du så kan tage over sen aften, tilbyde en flaske og hjælpe lillepigen med at sove videre, uden at mor bliver vækket. Om det så skal være i soveværelset eller på sofaen er naturligt op til dig, men generelt kan det være en god idé, hvis du kan hjælpe Naja videre i søvnen, hvor hun ligger, og uden at skulle flytte dig til stuen. Hun bliver naturligt mere og mere bevidst og vil derfor godt kunne komme ind i en rutine, hvor hun begynder at vågne om natten, fordi hun lærer, at hun så skal op og ind og ligge i stuen på fars brystkasse... Når det så er sagt, så er det rigtig dejligt, at du gør dette og meget betænksomt i forhold til at sikre mor søvn :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeres datter er i separationsfasen, og det betyder, at hun lige nu godt kan have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Fra at have været i favn, begyndte hun at sidde på skødet, derfra sad hun ved jeres fødder og så lidt væk og nu begynder hun at krybe og kravle lidt ud i verden, - hen over gulvet, øver sig i bevæge sig lidt væk, øver sin selvstændighed. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I går hen, når hun ikke kan se jer - så nogle gange kan hun bliver rigtigt ked af det, hvis I f.eks. går i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Hun kan heller ikke forholde sig til tid, og ved derfor ikke om I går i 3 minutter eller er væk i 3 timer. Hun mærker bare, at I går. Derfor er det super godt, at I er så meget omkring hende, som I er, og netop prioriterer nærheden og trygheden. Det er en forudsætning for at sove godt.

Nogle gange kan det være en fordel at koble tremmesengen til jeres seng - du skriver, at hun sover i sin tremmeseng ved siden af jeres seng, men er tremmerne taget af den ene side? Hvis I gør dette, skal I naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hvis det er det, så giver denne løsning mulighed for at hun stadig sover i egen seng, men I kan lægge en beroligende hånd på hende og lade hende mærke jer - uden at I behøver stå op om natten, og uden at vågne alt for meget af det. Samtidig vil hun naturligt også kunne kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer, hvis det er dette hun har behov for - og igen uden at hun skal have bryst eller flaske i munden - men blot mærke jer og fornemme, at alt er okay, hun kan trygt sove videre...

Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre, så I kan undgå lidt af jeres nuværende natteroderi og også ved lidt om, hvad det skyldes :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor