Brev:
8 mdr. og natteroderi
8. marts 2019
Alder:
8 mdr.
8 mdr. og natteroderi
Hej Helen
Må fædre også spørge? (dette var en joke, men jeg antager fordomsfuldt at denne klub har en ret høj østrogenkoncentration :-)).
Naja 8 mdr. er 1'er barn og ammebarn, som siden jul også har fået skemad og hun følger planerne i 'Børn og Mad' ganske pænt. Mor og Far er politisk korrekte forældre som har splittet forældreorloven 20/12, hvilket indebærer at Mor skal begynde at arbejde igen om 10 dage (samt at bogreolen bugner af HLH bøger naturligvis :-)).
Naja puttes i en tremmeseng ved siden af vores seng. Vi har hver vores måde at håndtere, når Naja vågner om natten og første forsvarslinie af sut og småhvisken ikke er nok.
Mor prioriterer højest, at Naja skal afvænnes fra at kræve mad om natten. Dvs. hendes næste forsøg er at lægge Naja over i dobbeltsengen mellem os. Først efter nogen diskussion mellem mor og barn på dette sted gives der nogle gange bryst - der er også nogle gange hvor Naja stiller sig tilfreds med at komme i dobbeltsengen og falder i søvn uden mad.
Far prioriterer højest, at i de rigtige nattetimer (ca. kl. 0-6) skal mindst én af forældrene meget gerne kunne sove (næsten) hele tiden, og derfor er Naja-i-dobbeltsengen en dårlig model i hans øjne, da hendes i øvrigt hyggelige nærvær koster noget søvn for os begge to. Fars model, når han har vagten, er ret hurtigt at tage Naja med sig ind på sofaen hvor han lægger hende på sit bryst og tvinger sutten i munden på hende. Nogle gange har hun efter tre kvarters kamp på fars bryst fået scoret sig en flaske mælk, andre gange er hun faldet til ro uden mælk ret hurtigt. Men typisk har far til sidst kunnet lempe en sovende Naja fra sit bryst over på hendes Voksi-pose og gøre resultatet op: Han har selv tabt måske 1½ times søvn, men Mor har til gengæld kunnet sove rimeligt uforstyrret.
Far føler sig jo selv som en stor gentleman med denne model, men Mor har nogle følelser om familie-tresomhed som brydes ved at hun bliver efterladt alene i dobbeltsengen.
Har du nogle inputs til disse dilemmaer? Jeg gætter på, at mange af tingene er klassikere i brevkassen?
Med venlig hilsen
Najas Far