8 mdr. og natteroderi

8. marts 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 mdr. og natteroderi

Hej Helen

Må fædre også spørge? (dette var en joke, men jeg antager fordomsfuldt at denne klub har en ret høj østrogenkoncentration :-)).

Naja 8 mdr. er 1'er barn og ammebarn, som siden jul også har fået skemad og hun følger planerne i 'Børn og Mad' ganske pænt. Mor og Far er politisk korrekte forældre som har splittet forældreorloven 20/12, hvilket indebærer at Mor skal begynde at arbejde igen om 10 dage (samt at bogreolen bugner af HLH bøger naturligvis :-)).

Naja puttes i en tremmeseng ved siden af vores seng. Vi har hver vores måde at håndtere, når Naja vågner om natten og første forsvarslinie af sut og småhvisken ikke er nok.

Mor prioriterer højest, at Naja skal afvænnes fra at kræve mad om natten. Dvs. hendes næste forsøg er at lægge Naja over i dobbeltsengen mellem os. Først efter nogen diskussion mellem mor og barn på dette sted gives der nogle gange bryst - der er også nogle gange hvor Naja stiller sig tilfreds med at komme i dobbeltsengen og falder i søvn uden mad.

Far prioriterer højest, at i de rigtige ...

Annonce

... nattetimer (ca. kl. 0-6) skal mindst én af forældrene meget gerne kunne sove (næsten) hele tiden, og derfor er Naja-i-dobbeltsengen en dårlig model i hans øjne, da hendes i øvrigt hyggelige nærvær koster noget søvn for os begge to. Fars model, når han har vagten, er ret hurtigt at tage Naja med sig ind på sofaen hvor han lægger hende på sit bryst og tvinger sutten i munden på hende. Nogle gange har hun efter tre kvarters kamp på fars bryst fået scoret sig en flaske mælk, andre gange er hun faldet til ro uden mælk ret hurtigt. Men typisk har far til sidst kunnet lempe en sovende Naja fra sit bryst over på hendes Voksi-pose og gøre resultatet op: Han har selv tabt måske 1½ times søvn, men Mor har til gengæld kunnet sove rimeligt uforstyrret.

Far føler sig jo selv som en stor gentleman med denne model, men Mor har nogle følelser om familie-tresomhed som brydes ved at hun bliver efterladt alene i dobbeltsengen.

Har du nogle inputs til disse dilemmaer? Jeg gætter på, at mange af tingene er klassikere i brevkassen?

Med venlig hilsen
Najas Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder