Svar: Bedste periode til putning på eget værelse

6. marts 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Elisabeth

Tak - hvor dejligt at høre, at du var til mit foredrag i Esbjerg og havde glæde af at høre om børn og søvn :) Jeg kommer faktisk til Esbjerg igen den 21. marts, hvor jeg skal tale om børn og opdragelse... måske ses vi også der :)

I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så sover de ofte også dårligt. Det betyder, at det kan være svært at lægge børn på eget værelse i netop disse perioder.

Børn under 6 måneder bør sove i samme værelse som forældrene - dette for at forebygge vuggedød. Men ellers kan det være en god idé at "pejle uden om" de urolige perioder, der ligger 8-10 måneders alderen, 13-15 måneders alderen, 18-20 måneders alderen og omkring 2.5 år (nogen lidt før, andre lidt senere).

Det betyder altså, at det kan være lettere at flytte barnet på eget værelse i 6-7 måneders alderen, ...

Annonce

... 11-12 måneders alderen, 16-17 måneder og omkring 21-24 måneder... Da din dreng nu er 10 måneder, så kan det derfor godt være et forsøg værd at putte ham på eget værelse nu eller i løbet af de næste par uge...

Ud over disse urolige udviklingsperioder, så skal man også forsøge at undgå ændring af søvnvaner og rutiner i perioder, hvor der sker nogle store ændringer i barnets liv. Det vil sige, at det kan være en god idé ikke at ændre sovested, samtidig med at han f.eks. starter i dagpleje eller vuggestue, ligesom det kan være en god idé ikke at flytte ham i en sygdomsperiode.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det betyder ikke, at man ikke kan forsøge, selvom han f.eks. samtidig starter i dagpleje/vuggestue, men det lykkes ofte bedst, hvis man forsøger i en periode, hvor der er lidt mere ro på hverdagen generelt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.