Svar: Bedste periode til putning på eget værelse
6. marts 2019
Alder:
10 mdr.
Kære Elisabeth
Tak - hvor dejligt at høre, at du var til mit foredrag i Esbjerg og havde glæde af at høre om børn og søvn :) Jeg kommer faktisk til Esbjerg igen den 21. marts, hvor jeg skal tale om børn og opdragelse... måske ses vi også der :)
I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så sover de ofte også dårligt. Det betyder, at det kan være svært at lægge børn på eget værelse i netop disse perioder.
Børn under 6 måneder bør sove i samme værelse som forældrene - dette for at forebygge vuggedød. Men ellers kan det være en god idé at "pejle uden om" de urolige perioder, der ligger 8-10 måneders alderen, 13-15 måneders alderen, 18-20 måneders alderen og omkring 2.5 år (nogen lidt før, andre lidt senere).
Det betyder altså, at det kan være lettere at flytte barnet på eget værelse i 6-7 måneders alderen, 11-12 måneders alderen, 16-17 måneder og omkring 21-24 måneder... Da din dreng nu er 10 måneder, så kan det derfor godt være et forsøg værd at putte ham på eget værelse nu eller i løbet af de næste par uge...
Ud over disse urolige udviklingsperioder, så skal man også forsøge at undgå ændring af søvnvaner og rutiner i perioder, hvor der sker nogle store ændringer i barnets liv. Det vil sige, at det kan være en god idé ikke at ændre sovested, samtidig med at han f.eks. starter i dagpleje eller vuggestue, ligesom det kan være en god idé ikke at flytte ham i en sygdomsperiode.
Det betyder ikke, at man ikke kan forsøge, selvom han f.eks. samtidig starter i dagpleje/vuggestue, men det lykkes ofte bedst, hvis man forsøger i en periode, hvor der er lidt mere ro på hverdagen generelt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske