Svar: Urolige nætter - 2 år, 5 mdr.
26. februar 2019
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at sygdom kan ødelægge alle ellers så gode søvnvaner og rutiner, og I fortæller, at jeres datter har været hjemme fra vuggestue, netop på grund af sygdom.
At hun har kunne sove 3-3.5 time til middag derhjemme, hænger sandsynligvis sammen med, at hun ikke har været helt frisk og at hun efter søvnproblemer i vuggestuen måske har været lidt i søvnunderskud. Hun har derfor indhentet noget af sin manglende søvn i disse dage og har naturligt haft brug for dette. Og det er netop dagssøvnen som er vigtig her - derfor er det godt, at I har ladet hende sove, det hun har vist behov for.
Det er sådan, at dagssøvnen kan reparere på manglende nattesøvn, det modsatte er ikke tilfældet. Det er også sådan, at især middagsluren giver hende noget særligt. Søvn har afgørende betydning for kroppens genopbygning og for restitutionsprocesser. Hvis hun ikke får den søvn, som hun har behov for eller hvis hun sover dårligt, så kvaliteten af søvnen ikke er god nok, så vil hun have svært ved at bekæmpe infektioner. Middagssøvnen er især vigtig i forhold til, at hun har været syg og i forhold til at stå imod de forskellige vira og bakterier, som hun naturligt møder i hverdagen...
Når det så er sagt, så betyder hendes sygdomsperiode naturligt også, at hendes nattesøvn bliver påvirket, og at I her oplever, at hun sover dårligt. Ligesom det naturligvis ikke kan udelukkes, at hun har væske på øret, når hun har klaget over dette.... og det vil meget ofte vise sig om natten, og give meget urolig søvn. Når hun ligger ned, så stiger trykket i øret, og det gør ondt. Når hun så kommer op på højkant, enten sætter sig op eller kommer op i jeres favn, så falder trykket. Når hun lægges ned, så går det fint - lige indtil det atter gør ondt i øret og hun må op igen... Det kan derfor godt være en idé at få lægen til at tjekke hendes ører igennem og evt. tale med lægen om muligheden for lidt smertestillende i en periode, hvis I fornemmer, at hun har ondt.
Og så kan alder og udvikling naturligt også spille ind. Når man er 2.5 år gammel, så gennemgår man en stor udvikling - på rigtig mange punkter. Jeres datter er godt igang med at finde ud af, hvem hun selv er. Man taler om, at hun er igang med at udvikle sit selvbillede og en del af dette er f.eks. at hun begynder at sige "Nej!", "Min!" eller "Det er min!" - også om ting, som ikke er hendes. Mange forældre synes, at netop 2års alderen er særligt udfordrende, og i nogle lande taler man om "The Terrible Twos".
I Danmark taler vi om selvstændighedsalderen og netop det, at udvikle sin selvstændighed og finde ud af, hvem man selv er, betyder at barnet er nødt til at ville noget andet end mor og far. Derfor vil jeres datter nogle gange det modsatte af jer, og derfor opstår der let konflikter med børn i denne alder. Der vil i hverdagen kunne komme mange konflikter om ting, som i dine øjne måske virker som bagateller, men i jeres datters øjne betyder det bare alt...
Et led i at udvikle selvstændighed betyder også, at man skal være sikker på mor og far, være sikker på, at I stadig er der, parate til at hjælpe, når verden alligevel bliver lidt for voldsom og situationer er svære... Og derfor vil jeres datter naturligt også kunne klynge sig ekstra til jer i denne alder. Vise ekstra behov for nærhed og tæt fysisk kontakt. Måske vil hun på arm, sidde på skødet, se tingene lidt an, før hun er parat til at gå ud i verden på egen hånd selv... Hun kan også finde på at gemme sig, løbe væk fra jer, når I er ude at handle eller lignende - men holder stadig ofte øje med, hvor I er.. det kan være som en leg for hende, lige indtil hun måske faktisk "bliver væk" og derfor bliver dybt ulykkelig... Og det samme ses ved, at hun vil op, så vil hun ned igen, op igen og atter ned. Det er som om, at hun ikke rigtigt kan finde ud af, hvad hun vil eller ikke vil - og det er ofte udtryk for, at hun forsøger at finde sig selv, men ikke kan uden jeres hjælp og jeres trygge base :)
Også om aftenen kan hun søge jeres kontakt ekstra meget. Det kan både handle om, at hun i denne alder kan begynde at blive bange for mørke, bange for små dyr og lignende og derfor have svært ved at sove, måske har hun brug for en lille natlampe eller behov for at døren til værelset står åben. Det kan dog også handle om, at hun er så bevidst nu, at hun ved, at når hun ligger i sin seng, så sidder mor og far og hygger i stuen - og det vil hun også. Hun vil ikke ligge alene, og hun gør derfor hvad hun kan, for at holde på jer, sikre sig, at I stadig er der for hende.
Derfor er det vigtigt, at gøre puttetiden om aftenen hyggelig, så hun ser frem til dette tidspunkt og forbinder det med noget trygt, dejligt og rart...
Det er vigtigt, at I forsøger at skabe så fast en dagsrytme som muligt. Det vil hjælpe hende med faste spisetider, og faste sovetider - og det er vigtigt, at der ikke er forskel på hverdage, weekender og ferier. Jo mere ens rytme, jo bedre. Det vil også give jer en idé om, hvornår hun er træt og parat til at sove, ligesom hun selv vil kunne mærke behov for søvn, når tidspunktet er rigtigt - så puttetiden ikke trækker unødigt ud :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for en pige på 2.5 år vil være ca 12.5 time i døgnet. Ofte fordelt sådan, at hun sover 1.5-2 timer til middag og ca. 10.5-11 timer om natten... Har jeres datter sovet 3 timers middagslur, så vil hendes nattesøvn naturligt være kortere, og det kan være med til at forklare, hvorfor hun ofte bruger 1 time på at falde i søvn, efter at I har puttet hende... :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske