Svar: Barn 8 mdr sover ikke optimalt

20. februar 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at I har haft glæde af de råd, som jeg har givet andre - og jeg vil naturligvis gerne give jer lidt råd med på vejen også :)

Først - du nævner, at jeres dreng har haft Torticollis, som er bahandlet af fysioterapeut, og at han også har haft øreproblemer og derfor har fået lagt dræn.. og du skriver "de to ting burde ikke være grunden til den dårlige søvn"... og det kan de faktisk godt være.

Det er sådan, at når han har haft problemer med Torticollis og har haft problemer med mellemørebetændelse, så har han en erfaring med sig om, at det at sove kan gøre ondt. Han har gennem længere tid blive vækket af smertejag og det husker kroppen. Selvom han er behandlet og ikke længere har ondt, så vil de fleste børn i tiden efter stadig have tendens til at vågne, græde, søge efter hjælp om natten, fordi det er den erfaring de har med sig, og det tager tid at få en ny erfaring lagret i kroppen...

Derudover, så er der nok heller ikke nogen tvivl om, at hans alder spiller ind. Han er 8 måneder nu og motorik rigtig godt igang. Han bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd og det giver en stor mtorosik uro og en rastløshed i kroppen. Det er rigtig svært for ham at ligge stille, når han skal sove og selv i søvne har han svært ved at finde ro. Han lægger sig op i kravlestilling, hvor han ligger og vugger frem og tilbage, han skubber sig helt op i sengegavlen og kan ikke finde ud af at blive lagt godt ned igen - og han har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt om natten.

Samtidig vil alt hvad han oplever om dagen skulle bearbejdes i søvne, og det betyder også, at han lige nu drømmer ekstra meget. Hans udvikling gør, at han oplever verden større og bliver langt mere bevidst - han bliver f.eks også meget bevidst om, hvis I går fra ham f.eks. går på toilettet uden at tage ham med, og han kan blive frygteligt ked af det, hvis han ikke kan se jer. Derfor vil han lige nu være lidt mere klyngende, have brug for ekstra fysisk kontakt - også når han skal sove - og når han endelig sover, så vil han drømme rigtig meget og have mange natlige lyde.

Det er derfor naturligt, at han har brug for jeres hjælp med at finde ro og lige nu også har brug for hjælp om natten, men det er vigtigt, at I forsøger at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det betyder, at det feks. vil være rigtig godt, hvis I kan vænne ham til at falde i søvn i egen seng og ikke i jeres favn, ligesom det er vigtigt, at I kommer væk fra at tilbyde ham flaske flere gange om natten. Det vil være fint, hvis han kan drikke 3 flasker i døgnet med den alder han har - og hos jer lyder det faktisk som om, at to flasker vil være fint, fordi han om aftenen i stedet vil være glad for en godnatgrød og så en kop med mme.

Jeg vil her lige nævne, at du om dagen også bør tilbyde ham mme og ikke sødmælk, da komælk ikke anbefales før 1 års alderen. Du kan fra 9 måneders alderen godt tilbyde ham lidt sødmælk, men ikke af kop - brug det i stedet i f.eks. sovs :)

Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud, men jeres drengs lurer varierer meget, og det er sådan set okay, men det vil være rigtig godt, hvis han kan nøjes med 2 lure dagligt. Det er fint, at han nogle dage sover længere formiddagslur og kortere middagslur og andre dage gør modsat. Men de dage, hvor han sover kort formiddagslur og derfor naturligt gerne skulle sove en længere middagslur, kunne I godt forsøge at lægge et bad ind mellem de to lure, så hans middagslur kommer til at ligge lidt senere og han derfor bedre kan undvære den 3. lur. Hele dagens forløb spiller ...

Annonce

... naturligt ind på nattens forløb og to lure dagligt vil være rigtig fint nu...

Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl 8 og sover her måske en times tid...

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Kommer evt. i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle og lignende. Gerne rester fra aftensmaden. Må også meget gerne få grøntsagsmos og/eller varm mad til frokost. Vand eller mme af kop.

Tilbydes en banan og lidt mme af en kop og puttes til middagslur ca kl 13... Tidspunktet ligger senere, fordi rytmen er rykket pga badet... og må gerne sove 2.5-3 timer her, hvis han kan...

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Springer dagens 3. lur over

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - større gnavestykker og også små hapsere der spises med fingrene, og der skal være moset mad. Vand af kop.

Tilbydes grød og mme af kop - ca kl 19-19.30, får herefter børstet tænder.

Puttes til natten 19.30-20... uden flaske, får mme af kop sammen med grøden i stedet.

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

De dage, hvor han sover en lang formiddagslur og derfor naturligt kan puttes senere til sin middagslur - skal han ikke bades. Her er det rigtig fint, at I lægger badet om aftenen mellem aftensmaden og aftengrøden, og ca en time før han puttes - så har det bedst effekt :)

Når han vågner om natten, så er det som sagt vigtigt, at I hjælper ham med at komme videre i søvnen uden at tage ham op eller give ham flaske, sut eller andet i munden. Hjælp ham med at skifte stilling, få dynen på, blive lagt rigtigt ned i sengen igen, kærtegn ham, brug beroligende ord og lignende...

Det lyder som om, at I sover langt fra hinanden. I fortæller, at han sover på eget værelse og I skriver "hver aften er vi sammenlagt nede ved ham 8-12 gange" - nede ved, som I den anden ende af huset eller ...? Nogle gange kan det være en fordel, hvis I kunne have en madras på hans værelse og skiftes til at sove i samme rum med ham. Det vil give mulighed for, at I med det samme kunne berolige ham og hjælpe ham videre, før han vågnede for meget op, samtidig med at I nogle gange måske kunne hjælpe ham med blot berolignende ord, så han kunne høre, at I var der - uden at I skulle hen og have fat i ham. Det kan derfor være en overvejelse værd, om I skulle skiftes til at sove på samme værelse med ham, for at vænne ham til mere sammenhængende søvn.

Nogle børn har i denne fase også behov for ekstra meget nærhed og tæt kontakt, og I kunne derfor også vælge at lægge jer med ham på en madras på børneværelset, så han kunne mærke jer tæt på, putte sig ind til jer, fornemme jer hele tiden og derfor lære at sove igennem, og uden at I skulle rejse jer igen og igen og gå ind til ham, samtidig med at I holdt fast i at han godt kunne sove på eget værelse og dermed holdt fast i det, som I gerne vil lære ham...

Jeg forstår godt, at I føler, at han efterhånden burde kunne sove igennem, men der er flere grunde til, at han ikke kan dette - og det kan både handle om sygdom, alder og udvikling og også om vanen med at få flaske flere gange om natten... Det betyder dog ikke, at I ikke kan hjælpe ham med at lære det og jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger