Barn 8 mdr sover ikke optimalt

20. februar 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Barn 8 mdr sover ikke optimalt

Hej Helen,

Efter langtid hvor vi har fulgt din brevkasse og fået gode svar via andres breve til dig, har vi besluttet at skrive til dig, for at få 100% de svar der kan hjælpe os med vores søn.
En kort historie over hans historie og hverdagen herhjemme:

Vores søn er 8mdr gammel og har stort set gennem hele sit liv sovet rigtig dårligt og uroligt(mest til aften og nat), hvor han vågner tit og græder rigtig meget og har meget svært ved at finde roen. Hver aften og nat er vi nok sammenlagt nede ved ham mellem 8-12 gange, hvor hans søvn er afbrudt mange af de gange, og er derfor ikke altid en glad og legerig dreng om dagen, pga hans søvnmangel.

Han blev født med torticollis, som er behandlet via en fysioterpeut, er ørebarn og har fået lagt dræn, så de to ting burde ikke være grunden til den dårlige søvn. Han har ikke fået sutteflaske siden han var 5-6 mdr i dagstimer, da han ikke vil ha flasken, kun når han sover om natten.

Om dagen forsøger vi så vidt muligt ikke at overstimulere ham, ved at lege med for meget legetøj af gangen, se fjernsyn i lang tid og ikke tage hjemmefra hver dag. Derudover er der ingen leg eller fjernsyn efter kl. 18.00, for at lade ham falde til ro inden han skal sove. Han bliver badet hver aften efter aftensmad. Vi har forsøgt at lade ham være vågen i 4 timer om eftermiddagen, for at se om det vil ...

Annonce

... gøre ham mere træt, og derved sove bedre - uden held. Vi har forsøgt at give ham alt fra en halv time til halvanden time eftermiddagslur - uden held.

Et nogenlunde program over hverdagen herhjemme:

05.00 vågner og er ked af det, kan ikke falde til ro og vil ikke ha flaske.
06.30-7.00 Havregrød og vand
7.30-8.00 formiddagslur (sover alt imellem 40min-1,5t)
9.30-10.00 en bolle med ost, frugt og vand
11.00-11.30 rugbrød og grønt, vand (sommetider lidt sødmælk af kop)
11.30-12.00 puttes til middagslur (sover alt imellem 1t-3t)
14.30-15.00 grød og frugt, vand
16.30 eftermiddagslur (sover maks 1t)
17.30-18.00 Aftensmad, svinger imellem grønt og kød, øllebrød og rugbrød, vand
18.50 tilbydes vællinge grød (grundet han ikke vil have natflaske til putning)
19.00-19.30 puttes til nat og er her også ked af det.
Herrfa starter natterenderi allerede og fortsætter igen til næste morgen. Vi tilbyder ham en flaske med 210ml imellem tidsrummet 22.00-05.00 og han drikker det on and off, sommetider en hel flaske og andre gange ingenting.

Han sover på eget værelse, men kommer i seng til os hvis han er syg eller ked af det.
Vi føler nu at han er så gammel, at han snart burde ha en nat han sover så småt igennem uden alle disse opvågninger og gråd.

Hvad er dine råd til os og evt en anden rytme vi skal køre ham ind i?

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.