Svar: Søvnrytme og antallet af lure

15. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at trives med to lure dagligt og springer således powernappen sidst på dagen over.. MEN, det afhænger naturligt af, hvor tidligt barnet står op, og hvor lange lure barnet tager. Og hvis barnet ikke sover særligt lange lure i løbet af dagen, så kan det sagtens være nødvendigt med en 3. lur - også i 8-9 måneders alderen - og du skal naturligvis følge din drengs behov :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i jeres drengs alder er 14.5 time i døgnet. Dette fordeles ofte sådan, at barnet sover ca. 3-4 timer i løbet af dagen og sover 10-11 timer om natten. Du fortæller, at jeres dreng ofte sover fra 19.30-20 og står op omkring kl 07-7.30 og det betyder, at han ofte sover ca 11.5 times nattesøvn og det passer således meget fint, hvis han om dagen ofte viser behov for ca 3 timer. Og disse tre timer må så fordeles på 2-3 lure alt efter hvor lange hans lure er.

Han må gerne være vågen i ca 4 timer,- det passer med, at han f.eks. står op fra sin middagslur omkring kl 16 og så puttes omkring kl 19.30-20. Igen skal du naturligvis se på ham og de signaler han sender - og putte ham tidligere, hvis han viser behov for det, ligesom han efter 3 lure i løbet af dagen nogle gange måske vil have behov for at blive puttet lidt senere...:)

Når han vågner med gråd, så skyldes det sandsynligvis, at han vågner direkte op fra den dybe søvn. Det er helt normalt, og det vil han ofte vokse fra. Du skal bare tage ham op, trøste ham, tilbyde ham lidt at drikke og spise og stille og roligt lade ham falde til ro og hygge sig, før I så skal spise til aften :)

Jeg synes ikke, at I skal afkorte hans nattesøvn - han sover det, som han har behov for i forhold til sin alder, og det lyder som om, at han sover godt, når han sover :) I skal endelig ikke ændre på noget, som fungerer :)

Med hensyn til amning, så er I lige nu i en overgangsfase. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler, at ...

Annonce

... disse ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Men i 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger og disse ligger ofte godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at den tidlige morgenamning trappes ud. Når jeres dreng nogle gange af sig selv springer denne over, så er det sandsynligvis fordi han begynder at kunne undvære den, og derfor er det rigtig godt, at du lader ham starte direkte med morgengrød. Du må dog stadig gerne amme ham i løbet af formiddagen, fordi han ikke er ældre end han er, men i løbet af den næste månedstid vil det så være fint, at du tilbyder ham vand af kop som tørstslukker, ligesom han skal tilbydes mere og mere rigtig mad, og at du venter med at amme ham til før han puttes til sin middagslur. På den måde trappes amningerne gradvist ned og indtaget af rigtig mad sættes op, ligesom han lærer, at han ikke behøver mælk før putning :)

Og så med hensyn til dagsrytme - ja, det er faktisk lidt en udfordring at mange aktiviteter ligger der, hvor børnene ofte sover formiddagslur. Det betyder, at man ofte enten skal "holde dem vågne mod deres vilje" eller vække dem fra luren, og det er ikke nogen god idé. Du skal derfor overveje, hvor meget du går til, hvor mange aktiviteter der er nødvendige og hvorfor..:) Jeg er helt med på, at du har brug for at komme ud og opleve andet end hjemmets fire vægge, og det må du naturligvis også gerne. Men måske kan du finde nogle hold, hvor det passer bedre med sovetider og aktivitets tidspunkter, måske kan du gå til noget selv, hvor han stadig er med i barnvognen og kan sove imens... Så du netop udnytter sovetiden til at give dig lidt frirum...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan også sagtens være, at han vil trives med netop 3 lure de dage, hvor I har planlagt aktiviteter ud af huset, så han sover en kort formiddagslur, bliver aktiveret rigtig godt, sover middagslur og så får en ekstra lur sidst på dagen - og det er naturligvis helt okay:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.