Svar: Søvnrytme og antallet af lure
15. januar 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at trives med to lure dagligt og springer således powernappen sidst på dagen over.. MEN, det afhænger naturligt af, hvor tidligt barnet står op, og hvor lange lure barnet tager. Og hvis barnet ikke sover særligt lange lure i løbet af dagen, så kan det sagtens være nødvendigt med en 3. lur - også i 8-9 måneders alderen - og du skal naturligvis følge din drengs behov :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i jeres drengs alder er 14.5 time i døgnet. Dette fordeles ofte sådan, at barnet sover ca. 3-4 timer i løbet af dagen og sover 10-11 timer om natten. Du fortæller, at jeres dreng ofte sover fra 19.30-20 og står op omkring kl 07-7.30 og det betyder, at han ofte sover ca 11.5 times nattesøvn og det passer således meget fint, hvis han om dagen ofte viser behov for ca 3 timer. Og disse tre timer må så fordeles på 2-3 lure alt efter hvor lange hans lure er.
Han må gerne være vågen i ca 4 timer,- det passer med, at han f.eks. står op fra sin middagslur omkring kl 16 og så puttes omkring kl 19.30-20. Igen skal du naturligvis se på ham og de signaler han sender - og putte ham tidligere, hvis han viser behov for det, ligesom han efter 3 lure i løbet af dagen nogle gange måske vil have behov for at blive puttet lidt senere...:)
Når han vågner med gråd, så skyldes det sandsynligvis, at han vågner direkte op fra den dybe søvn. Det er helt normalt, og det vil han ofte vokse fra. Du skal bare tage ham op, trøste ham, tilbyde ham lidt at drikke og spise og stille og roligt lade ham falde til ro og hygge sig, før I så skal spise til aften :)
Jeg synes ikke, at I skal afkorte hans nattesøvn - han sover det, som han har behov for i forhold til sin alder, og det lyder som om, at han sover godt, når han sover :) I skal endelig ikke ændre på noget, som fungerer :)
Med hensyn til amning, så er I lige nu i en overgangsfase. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler, at disse ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Men i 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger og disse ligger ofte godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at den tidlige morgenamning trappes ud. Når jeres dreng nogle gange af sig selv springer denne over, så er det sandsynligvis fordi han begynder at kunne undvære den, og derfor er det rigtig godt, at du lader ham starte direkte med morgengrød. Du må dog stadig gerne amme ham i løbet af formiddagen, fordi han ikke er ældre end han er, men i løbet af den næste månedstid vil det så være fint, at du tilbyder ham vand af kop som tørstslukker, ligesom han skal tilbydes mere og mere rigtig mad, og at du venter med at amme ham til før han puttes til sin middagslur. På den måde trappes amningerne gradvist ned og indtaget af rigtig mad sættes op, ligesom han lærer, at han ikke behøver mælk før putning :)
Og så med hensyn til dagsrytme - ja, det er faktisk lidt en udfordring at mange aktiviteter ligger der, hvor børnene ofte sover formiddagslur. Det betyder, at man ofte enten skal "holde dem vågne mod deres vilje" eller vække dem fra luren, og det er ikke nogen god idé. Du skal derfor overveje, hvor meget du går til, hvor mange aktiviteter der er nødvendige og hvorfor..:) Jeg er helt med på, at du har brug for at komme ud og opleve andet end hjemmets fire vægge, og det må du naturligvis også gerne. Men måske kan du finde nogle hold, hvor det passer bedre med sovetider og aktivitets tidspunkter, måske kan du gå til noget selv, hvor han stadig er med i barnvognen og kan sove imens... Så du netop udnytter sovetiden til at give dig lidt frirum...
Det kan også sagtens være, at han vil trives med netop 3 lure de dage, hvor I har planlagt aktiviteter ud af huset, så han sover en kort formiddagslur, bliver aktiveret rigtig godt, sover middagslur og så får en ekstra lur sidst på dagen - og det er naturligvis helt okay:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske