Svar: 3 måneder baby vil ikke sove
30. december 2018
Alder:
2 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :)
Det er rigtig godt, at du skriver - for jeres datter har ikke godt af at være vågen i så mange timer, og det er vigtigt, at I arbejder bevidst på at ændre dette...
Min første tanke er, at du er nødt til at give din datter en flaske. Når børn er meget vågne, så kan det skyldes, at de har behov for mere mad, og det er let at spise af en flaske og dermed få fyldt maven rigtig godt op - hvorefter hun så højst sandsynligt vil kunne sove et længere søvnstræk. Jeg er helt med på, at du skriver, at hun tager på, som hun skal, og at du også om aftenen har forsøgt at lægge hende til brystet uden held, men jeg tænker, at hun skal have en flaske, for simpelthen at "blive væltet omkuld". Så mit første og umiddelbare råd vil være, at I tilbyder hende en flaske om aftenen, så hun kan falde i søvn og nattesøvnen starte tidligere.
Tidspunktet afhænger så lidt af, hvornår hun starter dagen, og hvordan hendes rytme er. De fleste børn vil i 2 måneders alderen have en rytme, hvor de sover mellem 2-4 lure dagligt. Men i 3-4 måneders alderen sker ofte en ændring og mange børn vil i denne alder trives med 3 daglige lure. Ofte vil dagens 3. lur ligge så sent, at hun vil gå sent i seng, det er ikke unaturligt, hvis hun f.eks. sover dagens 3. lur omkring kl 18-19 og først går i seng omkring kl 22.. Men kl 04 dur naturligt ikke for nogen af jer :)
En skitseret dagsrytme kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, ammes ofte igen, når dagen begynder og I står op.
Er vågen, aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner og er igen aktiv, stimuleres og bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Vågner og aktiv, bruger igen sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt
Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og sover dagens 3. lur
Aften: Vågen og aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt, pludrer og hygger. Mange børn spiser hyppigt ved brystet i denne alder
Flaske og puttes til natten
Sen aften/først på atten: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Hvor længe hun kan være vågen af gangen afhænger lidt af, hvor lange hendes lure er. Men generelt vil hun ikke kunne være vågen i mere end 2 til 3 timer af gangen. Ofte vil hendes vågne perioder være lidt længere om aftenen end de er først på dagen. Og hvis hendes rytme er sådan, at hun f.eks. vågner af dagens 3. lur allerede kl 17, så vil hun skulle puttes til en nattesøvn omkring kl 19.30-20...
Hendes samlede søvnbehov er ca 15 timer i døgnet nu - og ofte vil det være rigtig godt fordelt, hvis hun sover ca 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure og ca. 10 timer om natten. Det betyder, at hvis hun f.eks. sover fra kl ca 20, så vil hendes dag skulle starte omkring kl 06.. Sover hun først til natten omkring kl 22, så vil hendes dag skulle starte omkring kl 08...
Jeres datter kan stadig godt være i en overgangsperiode, hvor hun kan have brug for en ekstra lur om aftenen, og det er helt okay.. Det vil sige, at hun måske vil stå op fra sin 3. lur kl 17, sove igen omkring kl 20 og her måske sove 30-60 minutter, hvorefter hun så vil kunne være vågen i et par timer igen, før hun så går til ro for natten. MEN hun skal stadig helst starte på sin nattesøvn før midnat...
Som udgangspunkt skal hun ikke vækkes om dagen, men I skal naturligvis se på, hvor lang en dagssøvn hun samlet tager, hvad tidpunkter hendes lure ligger på, og ud fra dette prøve at vurdere hvornår det så vil være passende at nattesøvnen starter. Så hendes søvn fordeles nogenlunde sådan, at hun sover 9-10 timer om natten og 5-6 timer samlet fordelt over dagen... Og så vil jeg som sagt anbefale, at I lige nu forsøger med en flaske for at se om ikke den kan "slå hende omkuld" om aftenen....
Rigtig meget held og lykke fortsat, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske