Svar: Tryghed - 2 år, 4 mdr.
27. december 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Du nævner, at det især i juledagene har været svært at få jeres datter til at sove og ofte er hendes putning trukket ud i 1.5-2 timer. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at selvom jeres datter nu er knap 2.5 år gammel, så har hun stadig brug for en fast dagsrytme - og netop i juledagene og når hun ofte er gået sent til ro for natten, så har I måske ikke holdt hendes rytme. De fleste forældre vil naturligt lade barnet sove lidt længere om morgenen og lade middagsluren rykke sig - det er dejligt for os selv at kunne sove lidt længere, når det er weekend, juleferie osv. MEN - det dur ikke, for så kan I ikke putte hende om aftenen.
I er nødt til at holde samme rytme i disse dage, som hun normalt har i hverdagene, hvor hun er i vuggestue. Det betyder, at hun skal op til samme tid hver morgen, hun skal sove middagslur som hun plejer, ligesom hendes spisetider osv. også skal ligne hverdagen - der er ikke plads til at være fleksibel, hvis I samtidig gerne vil have hende i seng, når klokken f.eks. er 20. Samtidig er det vigtigt, at I hjælper hende med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Der sker rigtig meget i vuggestuen, hverdagen er fyldt med aktiviteter og oplevelser og hun bliver naturligt træt af alle de stimuli hun får - hjemme kan der også være masser af stimuli og oplevelser, men ofte har vi tendens til at "tulle rundt" og slapper mere af og nyder netop juletiden. Det skal der også være plads til, men samtidig er det vigtigt, at I medtænker, at hun skal bruge sig selv, aktiveres osv. for at være træt og parat til at sove.
Det er også vigtigt, at hun nu tilbydes et alternativ til mors hårtot. Det er helt okay, at hun har brug for noget, som hun kan ligge og nulre, dreje om sin finger osv. men det er naturligt hårdt for dig, hvis du skal bruges hver aften - og det gør det også svært for far og andre at putte hende, hvis de ikke har en hårtop, som hun kan bruge. Et alternativ kunne være en bamse - evt. med lange arme og ben, som kan nulres og drejes. Det kan være en putteklud eller lignende.
Du må også meget gerne indføre en godnathistorie, hvor du sidder ved sengekanten og læse højt, viser hende billeder osv. og hvor hun så ligger i sin seng, lytter til, hvad du læser - og på den måde lærer, at hun godt kan sove uden at du behøver være tæt på hende.
Jeg forstår godt, at I har ladet hende sove hos jer i en periode, men det lyder som om, at I gerne vil have hende tilbage i egen seng igen. Og for at skiftet ikke skal være for stort for hende, så kan det være en mulighed, at I f.eks. starter med at putte hende i jeres seng, som hun plejer, men at I sætter jer op, og læser højt for hende imens hun ligger ned. Hun kan så få en bamse eller lignende at putte med, og når mor sidder op, så kan hun ikke nå mors hår. I stedet skal hun ligge ned og lytte til jeres historie. Når hun kan dette, så kan I putte hende i egen seng og bibeholde ritualet. Hun får stadig sin bamse og får stadig læst godnathistorie, alt er som det plejer at være, men hun ligger nu i sin seng.
Det er vigtigt, at hun falder i søvn i sin seng, hvis I ønsker, at hun skal sove i den hele natten. Når hun vågner om natten og græder, fordi hun f.eks. drømmer, eller vågner fordi hun mærker, at mor og far ikke er der, så vil det hjælpe hende, hvis hun er faldet i søvn i sin egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Hvis hun derimod er faldet i søvn i jeres seng og flyttet sovende til egen seng, så er det utryg for hende og så vil hun ikke kunne sove videre før mor tager hende op, eller før hun igen er tilbage i jeres seng. I takt med at I vænner hende til nye putteritualer og rutiner, så vil hun have lettere ved at sove sammenhængende om natten :)
Jeg vil lige nævne, at I skal gå ud fra, at hendes søvnbehov er ca, 12.5 times søvn i døgnet med den alder hun har nu. Det vil sige, at hun f.eks. kan sove 11 timer om natten fra kl 20-07 og så sove 1.5 times middagslur - og hvis hun sover en længere middagslur f.eks. sover 2.5 time, så vil hendes nattesøvn naturligt kun være ca 10 timer. Den kan så ligge fra kl 21 til 07 i stedet. For at finde hendes rette puttetidspunkt er I derfor også nødt til at se på hele dagens rytme, hvor meget hun sover og på hvilke tidspunkter :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig godt nytår til jeres familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske