Svar: Putning af storebror

13. december 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære omsorgsfulde hjemmegående mor

Tak for dit brev :)

Jeg ved fra dine tidligere breve, at du/I har haft rigtig mange overvejelser omkring vuggestue, og det at flytte jeres dreng til en ny institution - i forbindelse med, at I selv skulle flytte... Og det lyder som om, at du lige nu har det godt med din beslutning om at gå hjemme med begge børn :)

Der er dog ingen tvivl om, at hans rytme naturligt tilpasser sig rytmen derhjemme, og det faktum, at I sover senere, står senere op ... og at hans rytme derfor gradvist bliver senere og senere, hvilket ikke lyder til at fungere for nogen af jer.

Hvis I gerne vil sikre jeres dreng en sengetid omkring kl 20, så er det nødvendigt, at I starter dagen tidligt og til fast tidspukt hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan lave nogle aktiviteter med ham hver dag, hvor han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, så han bliver naturligt træt i kroppen. Både fysisk træt, fordi han har gået, løbet, klatret, cyklet, tumlet omkring og også mentalt træt, fordi han er blevet udfordret, har oplevet nye ting, lært nyt, som han skal forholde sig til...

Han får naturligt en masse andre stimuli og aktiviteter, modstand osv. i vuggestuen end han gør derhjemme - og selvom det er hyggeligt at være hjemme, så er det vigtigt, at I ikke "tuller for meget rundt"; man at han stadig udfordres og møder nogle krav, som naturligt skal passe til hans alder og udvikling. Der skal ske noget, når man er 2.5-3 år gammel...

Prøv om du kan medtænke bevægelse i hverdagen, når I f.eks. triller med barnevognen op for at handle. Lillesøster kan sove i barnevognen, og storebror gå ved siden af eller evt. køre på en løbecykel... Når I går, kan du opfordre ham til at gå på line, hoppe op og ned af trapper, bænke, store sten... I butikken kan han skubbe sin egen lille indkøbesvogn, hvis der er en sådan, og han kan hjælpe dig med at hente varer, placere dem i vognen, I kan tale om varerne, de lette, de tunge, du kan guide ham på vej. I kan naturligvis også tage på legepladsen og andre steder, hvor han kan blive udfordret og lege med andre børn.

Derhjemme vil det være rigtig godt, hvis du kan inddrage ham i nogle af dagens praktiske gøremål - gøre rent, rydde op, støvsuge, dække bord, lave mad.. Ligesom det vil være rigtig godt, hvis I øver selvhjulpenhed, så han selv tager tøj af og på, finder sine sko og støvler, en ren ble osv. osv...

Han må gerne bevæge sig så meget, at han en gang imellem oplever at blive lidt forpustet, så han mærker, at hans hjerte slår lidt hurtigere, og hans vejrtrækning er hurtig.. I kan også spille bold, øve at gribe og kaste en bold, løbe efter den og kaste den tilbage osv.

Det har alt sammen betydning for hans følelse af ...

Annonce

... træthed og fornemmelse for behov for at putte sig og behov for at sove... :)

Mit skøn vil være, at han har behov for ca 12.5 times søvn i døgnet. Og det betyder, at hvis han sover 2.5-3 timer til middag fra 12.30-15.15, så vil hans nattesøvn skulle vare ca. 9.5-10 timer. Det betyder, at hvis han starter dagen kl 07, så vil hans puttetidspunkt om aftenen være kl. ca. 21-21.30... Det er derfor naturligt, at han ikke kan sove allerede kl 19.30-20, hvor I lige nu forsøger at putte ham. Og det er naturligt frustrerende for ham at ligge i sin seng, hvis han ikke er parat til at sove før en time senere.. Det gør det kun sværere for ham at falde i søvn...

Derfor er det vigtigt, at I ikke putter ham, før I med sikkerhed ved, at han er parat til at sove - og kan falde i søvn inden for ca 15 minutter. Og det betyder, at I en periode ikke skal putte ham før klokken måske er 21.30. Samtidig med dette, så skal han stadig op kl 07 om morgenen, og han skal ikke begynde at forlænge sin middagslur yderligere. Det er ikke om dagen, at søvnen skal forlænges, men om aftenen...

Og så skal I gradvist rykke hans puttetidspunkt frem, så han puttes kl 21.30, 21.15, 21.00, 20.45, 20.30.. til I rammer det tidspunkt, som I mener vil være hans rette puttetidspunkt. Lige nu er tidspunktet dog det rette tidspunkt, fordi han sover så lang en middagslur - og i takt med at I flytter hans puttetidspunkt frem, kan I derfor være nødt til at afkorte hans middagslur med 15 minutter af gangen, så han begynder at sove 2 timer og 45 minutter, 2 timer og 30 minutter, 2 timer og 15 minutter, 2 timer....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det tager tid at få ændret på en rytme, så nattesøvnen bliver længere og dagssøvnen gradvist kortere, men det kan godt lade sig gøre - det vil ofte tage 5-6 uger, og det er under forudsætning af, at der ikke sker store ændringer i hverdagen. Det vil sige ingen sygdom, ingen flytning osv. som naturligt kan ødelægge tidligere gode søvnvaner.

Derudover så vil det være rigtig godt, hvis I ka putte ham i egen seng og vænne ham til at sove i den - hvis det er der I ønsker, at han skal sove fremadrettet. Hvis I har det fint med at sove sammen i dobbeltsengen, så kan kan også puttes der, hvis bare sengen er stor nok til at rumme jer alle fire :) Det er dog vigtigt, at han falder i søvn der, hvor I ønsker at han skal sove.

Hvis puttetidspunktet passer, så behøver I sandsynligvis ikke sidde der mere end 10-15 minutter, så vil han kunne falde i søvn med godnatlæsning, snak om dagen, godnatsang og sin puttebamse eller putteklud. Men jo mindre parat han føler sig til at sove, jo mere behov vil han have for, at I er der, og jo mere vil putningen trække ud :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god jul til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to