Opfølgning på lillebrors søvn

14. december 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Opfølgning på lillebrors søvn

Kære Helen

Tusind tak for svar vedrørende lillebror. Vi er meget enige i, at det er farligt at rykke alt for meget ved rutinen, fordi det jo netop går så relativt fint.

Der er et enkelt lille ’men’, og det er, at lillebror er begyndt at have mareridt (eller i hvert kalde på os) flere gange i løbet af natten.
Han lader sig berolige i løbet af nogle minutter, men jeg tænker selvfølgelig på, om der ligger en utryghed i, at han ved, vi (typisk far) sidder hos ham til han sover, men ikke er der, når han vågner om natten.

Hvis han vågner af sig selv om morgenen, er han ikke ked af det. Så ligger han bare og pludrer i sin seng og venter på at blive taget op.
Han virker hverken utryg eller ked af det om morgenen.

Han falder relativt nemt i søvn om aftenen (et sted mellem kl. 21 og 22), når vi sidder hos ham og enten holder på ham eller synger for ham.
Men tror du, han vil have nemmere ved at sove natten igennem uden opvågninger, hvis han falder i søvn uden os på værelset? Skal ...

Annonce

... vi begynde at gå til og fra?
Eller skal vi begynde med en mellemløsning – fx at lægge os ved siden af sengen uden at synge eller holde på ham?
Når en af os en sjælden gang putter begge børn, er vi jo nødt til at gå til og fra. Og det vågner lillebror meget op af – altså han sætter sig op med det samme og skal lægges ned igen, når vi er tilbage hos ham.

Vi bliver gerne hos ham og giver ham trygheden. Men det skal selvfølgelig give mening i forhold til hans nattesøvn.

Og, så vil jeg også høre dig, om du synes, vi skal udvide hans seng? Han er en lang dreng, og der går ikke længe, før han ligger i spænd 😊

Han har den klassiske Juno-seng, som kan trækkes en halv gang længere. Han har længe ligget uden sidestykke, og han kravler hverken ud eller op i sengen selv.
Til gengæld har han en blød sengerand, så han ikke slår hovedet ind i sengen i løbet af natten. Så han har fornemmelsen af at ligge trygt og omsluttet.

Jeg glæder mig til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.