Brev:
Opfølgning på lillebrors søvn
14. december 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Opfølgning på lillebrors søvn
Kære Helen
Tusind tak for svar vedrørende lillebror. Vi er meget enige i, at det er farligt at rykke alt for meget ved rutinen, fordi det jo netop går så relativt fint.
Der er et enkelt lille ’men’, og det er, at lillebror er begyndt at have mareridt (eller i hvert kalde på os) flere gange i løbet af natten.
Han lader sig berolige i løbet af nogle minutter, men jeg tænker selvfølgelig på, om der ligger en utryghed i, at han ved, vi (typisk far) sidder hos ham til han sover, men ikke er der, når han vågner om natten.
Hvis han vågner af sig selv om morgenen, er han ikke ked af det. Så ligger han bare og pludrer i sin seng og venter på at blive taget op.
Han virker hverken utryg eller ked af det om morgenen.
Han falder relativt nemt i søvn om aftenen (et sted mellem kl. 21 og 22), når vi sidder hos ham og enten holder på ham eller synger for ham.
Men tror du, han vil have nemmere ved at sove natten igennem uden opvågninger, hvis han falder i søvn uden os på værelset? Skal vi begynde at gå til og fra?
Eller skal vi begynde med en mellemløsning – fx at lægge os ved siden af sengen uden at synge eller holde på ham?
Når en af os en sjælden gang putter begge børn, er vi jo nødt til at gå til og fra. Og det vågner lillebror meget op af – altså han sætter sig op med det samme og skal lægges ned igen, når vi er tilbage hos ham.
Vi bliver gerne hos ham og giver ham trygheden. Men det skal selvfølgelig give mening i forhold til hans nattesøvn.
Og, så vil jeg også høre dig, om du synes, vi skal udvide hans seng? Han er en lang dreng, og der går ikke længe, før han ligger i spænd 😊
Han har den klassiske Juno-seng, som kan trækkes en halv gang længere. Han har længe ligget uden sidestykke, og han kravler hverken ud eller op i sengen selv.
Til gengæld har han en blød sengerand, så han ikke slår hovedet ind i sengen i løbet af natten. Så han har fornemmelsen af at ligge trygt og omsluttet.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
L