Svar: Søvn - 13 måneder

25. november 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Axels mor og far

Tak for jeres brev og fine beskrivelse. Dejligt at høre, at I har kunne låne min DVD i dagplejen, den har efterhånden lidt år bag sig :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.

Umiddelbart tænker jeg ikke, at det hverken er "se-til-metoden" eller "stryge-tøj-metoden", som er løsningen hos jer :)

Der er ingen tvivl om, at der udviklingsmæssigt sker meget med jeres dreng netop nu. Netop i 13-15 måneders alderen vil mange børn have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, jeres dreng kan virke mere klyngende og han kan blive meget ked af det, hvis I går fra ham. Det kommer ofte samtidig med, at han begynder at gå mere rundt og dermed begynder at opleve verden på en ny måde.

Man kan netop nu tale om en separation-gentilnærmelses-fase, hvor han vil op og når han så kommer op til jer, så vil han ned igen. Han har på en gang brug for at mærke jer, brug for at have jer fysisk tæt på, og samtidig vil han også nogle gange skubbe jer væk, og vise behov for at prøve selv. Det kan gøre hverdagen lidt svær, fordi han lige nu har svært ved, hvis I går fra ham, f.eks. går på toilettet eller ud i køkkenet uden ham, ligesom han kan have svært ved at overgive sig til søvnen i denne periode. På den ene side har han brug for jer og på den anden side, så skubber han jer væk... Og dette er man naturligvis nødt til at tage hensyn til, når han skal hjælpes med at sove:)

Der er ingen tvivl om, at Axel stadig har behov for 2 lure dagligt. Og det er rigtig godt, at I giver ham dette derhjemme - ligesom det vil være rigtig godt, hvis I kan tale med dagplejer om at hun også forsøge at sikre ham en formiddagslur, når han er hos hende. Jeg er med på, at de gerne vil på legepladsen om formiddagen, men måske kan hun ændre tidspunktet lidt, så han når at blive puttet i barnevognen, før de går derhen. Hvis han kan sove på vejen vil det være rigtig godt, og så vil han måske kunne sove et lidt længere søvnstræk, hvor han lige nu ender med at holde sig vågen, fordi det er alt for spændende for ham at følge med i, hvad de andre børn laver, og hvad der sker.

Problemet med at han kun sover en lur er, at han ofte bliver ekstra træt om eftermiddagen, så den lur, som han skulle have haft om formiddagen, får han behov for der. Og hvis han sover sidst på eftermiddagen, så vil søvnen "æde" af nattesøvnen med den alder han har. Det betyder, at I vil få meget svært ved at putte ham om aftenen, så han vil gå sent i seng, eller han vil begynde at stå meget tidligt op, eller måske begynde at have en vågenperiode midt på natten. Og alle tre ting er naturligt uhensigtsmæssigt og kan netop undgås ved at tilbyde ham to lure, som ligger formiddag og middag.

Udfordringen er også, at når hans rytme svinger som den gør lige nu, så bliver hans indre ur forvirret og han får derfor svært ved at fornemme, hvornår han egentlig er træt og har behov for at sove, og hvornår han skal være aktiv. og det betyder, at han ofte ender med at blive overtræt, og det gør det bestemt ikke lettere for ham at sove, hvorfor han så igen bliver svær at putte. Det bliver også meget svært for jer at finde ud af, hvornår det rette puttetidspunkt for ham er - og så ender det med at trække potningen ud i en time.

Derfor er løsningen hos jer, at I hjælper ham med så fast en dagsrytme som muligt. Det vil sige, at han skal op til samme tid hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend. Han skal spise til faste tider, være aktiv, lege og bruge sig selv motorisk og mentalt til faste tider, og han skal have faste puttetider - og altså puttes fast til både formiddagslur og middagslur. På den måde vil hans putte tidspunkt om aftenen blive mere præcist, hans indre ur vil begynde at fornemme behov for søvn på dette tidspunkt - og han vil så kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter, fordi han netop er parat - og hvor I så naturligvis sagtens kan sidde hos ham, lade ham mærke, at I er der osv. som han lige nu har behov for.

I skal altså væk fra tanken om, at han gerne må "sove længe, hvis han har haft svært ved at falde i søvn eller har været vågen om natten". Han skal op til samme tid hver morgen, uanset hvordan natten har forløbet, og hans rytme skal holdes. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men om at hjælpe ham til en rytme, hvor han får den søvn, som han har behov for på tidspunkter, som han (og I) vil trives bedst muligt med, i forhold til den hverdag, som han forventes at skulle følge :)

Det vil samtidig være en god idé, hvis I kan indføre en ...

Annonce

... putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, ligesom beroligende ord, en godnatsang, måske en godnathistorie kan introduceres nu. Så han gradvist tilbydes et nyt ritual, som hjælper ham med at koble fra, finde roen og falde i søvn inden for et tidsinterval, der kan fungere for både ham, mor og far :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, evt. frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og det er helt okay, hvis han her blot sover 45 minutter, han må naturligvis gerne sove mere...:)

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntager, pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende. Må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs... Vand af kop.

Puttes til middagslur og må gerne sove 1.5-2 timer hvis han kan...

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Måske lidt tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende som topping. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter, der skal være mad i stykker, som spises med fingrene og med gaffel og han skal også stadig tilbydes mos. Frikadellen kan spises i stykker og kartoflernes moses.. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædes, smøres med creme efter behov.

Tilbydes en godnatgrød - måske ca 19.30, mme, lidt letmælk eller vand af kop. Får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten i egen seng - flyttes til sin seng, før han sover helt, så han registrerer, at han ikke længere har brystet i munden og I erstatter med bamse, putteklud, kærtegn, godnatsang og luller ham ind i søvnen imens han ligger i sin seng.

Tidlig morgen: Ammes lige nu, men denne amning trappes stille og roligt ud, så han vænnes til ikke at skulle have mælk for at kunne sove videre om morgenen...

Det er vigtigt, at I forsøger at hjælpe ham med at sove i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove - og hvis han om morgenen ikke kan sove uden brystet, så får han det lige nu, men skal derefter tilbage i egen seng igen.. Hvis I ikke kan få ham tilbage i egen seng tidlig morgen, så kan mor godt amme ham i dobbeltsengen og lade ham sove der, men undgå at komme ham i liften, vugge ham eller gå rundt med ham. Læg ham i jeres seng og lær ham på den måde, at han godt kan sove videre, uden at I skal gøre en masse aktivt om natten...

Badet om aftenen efterfulgt af en godnatgrød skulle gerne give jer lidt roligere nætter og grøden vil være med til at sikre, at hans behov for brystet også skrues ned - så han ikke vågner, fordi han er sulten eller tørstig. Derfor kan du med god samvittighed også trappe ud af amningerne - og i første omgang amningen tidlig morgen. Det gør du ved at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes.

Det betyder, at hvis du ikke kan få ham videre i søvnen med en beroligende hånd, lidt ssh-ssh osv. så tager du ham over til dig, tilbyder ham brystet og lader ham die og finde roen, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at komme videre i søvnen, uden at han har dit bryst i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet. Og på sigt vil du således også kunne berolige ham med dine hænder, kærtegn, stillingskift osv. om natten, - uden at han behøver bryst og uden at han behøver komme op i favn eller ind og sove hos jer.. også fordi I jo starter med at putte ham i egen seng og han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Så rutinerne aften og nat er på sigt de samme :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre