Svar: Lur eller ingen lur?
24. oktober 2018
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyder som en god idé at tilbyde jeres datter en middagslur igen, selvom hun i en periode har kunne undvære den. Undersøgelser viser, at mere end 60% af børn i 3 års alderen stadig har behov for deres middagslur, og det er vigtigt at tilbyde hende luren og det afbræk, som luren giver hende - især, når hun også selv beder om den :)
Jeg har dog fuld forståelse for, at I helst ikke vil tilbage til den gamle rytme med, at hun først sover kl 22, og derfor vil det også være rigtig godt, hvis hun f.eks. "kun" sover 1 time til max 1.5 time til middag.
Med den alder hun har, vil jeg skønne, at hun har brug for ca. 12.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun starter dagen kl 07 og bliver puttet kl 19.30-20, så vil hun fint kunne sove en time og få sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket :)
Jeg vil også lige nævne, at det er rigtig dejligt at høre, at vuggestuen er så fleksibel og forsøger at imødekomme jeres datters behov for søvn i hverdagene :)
Det kan sagtens være sådan, at hun hjemme i weekenden måske springer luren over, eller at vuggestuen melder tilbage, at hun en dag ikke har ville sove. Og det er helt okay. Det er netop vigtigt at være fleksible omkring hendes behov og ofte vil der være tale om en overgang, så hun nogle dage har brug for sin lur og andre dage fint kan undvære den. Lige nu lyder det som om, at hun har brug for den :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske