Svar: Lur eller ingen lur?

24. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg synes det lyder som en god idé at tilbyde jeres datter en middagslur igen, selvom hun i en periode har kunne undvære den. Undersøgelser viser, at mere end 60% af børn i 3 års alderen stadig har behov for deres middagslur, og det er vigtigt at tilbyde hende luren og det afbræk, som luren giver hende - især, når hun også selv beder om den :)

Jeg har dog fuld forståelse for, at I helst ikke vil tilbage til den gamle rytme med, at hun først sover kl 22, og derfor vil det også være rigtig godt, hvis hun f.eks. "kun" sover 1 time til max 1.5 time til middag.

Med den alder hun har, vil jeg skønne, at hun har brug for ca. 12.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun starter ...

Annonce

... dagen kl 07 og bliver puttet kl 19.30-20, så vil hun fint kunne sove en time og få sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket :)

Jeg vil også lige nævne, at det er rigtig dejligt at høre, at vuggestuen er så fleksibel og forsøger at imødekomme jeres datters behov for søvn i hverdagene :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan sagtens være sådan, at hun hjemme i weekenden måske springer luren over, eller at vuggestuen melder tilbage, at hun en dag ikke har ville sove. Og det er helt okay. Det er netop vigtigt at være fleksible omkring hendes behov og ofte vil der være tale om en overgang, så hun nogle dage har brug for sin lur og andre dage fint kan undvære den. Lige nu lyder det som om, at hun har brug for den :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder