Svar: Mange opvågninger - del 2
19. oktober 2018
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære L
Det er rigtig dejligt at høre, at I allerede kan mærke en ændring - og super flot, hvis lillebror nu kan falde i søvn uden at være i favn og uden at skulle holde i hånd. Det er super godt gået, hvis I kan sidde ved siden af sengen! Hold fast i dette og husk nu at to skridt frem og et tilbage stadig er frem, det går bare langsomt :)
Når jeres dreng vågner og skriger og tydeligt søger fars favn, så skal I naturligvis forsøge at være der, berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen. Hvis han er nødt til at komme op, så må han op, men prøv at få ham tilbage i egen seng igen så hurtigt som muligt. Og undgå at tage ham med ind i stuen.
Han er så gammel nu, at han er meget bevidst om, hvad der sker og meget hurtigt kan få en vane med at skulle op og ind i stuen om natten for så at sove videre sammen med far på sofaen.. og det går ikke. Derfor er det godt, hvis far kan blive på værelset med ham, sætte sig i lænestolen, som jeg ved, at I har stående der, berolige og betrygge og forsøge at putte jeres dreng tilbage i sengen igen, før han sover. Så det "kun" er beroligelse og tryghed og derefter tilbage og I på den måde holder fast i, at søvnen nu foregår i hans egen seng.
Det betyder også, at det godt kan være nødvendigt, at far sover på børneværelset i en periode, så far trods alt får sovet lidt - og hvis far undgår at skulle gå frem og tilbage mange gange hver nat. Det gør, at far kan reagere hurtigt, når jeres dreng vågner og måske få ham tilbage i søvnen i egen seng og uden at jeres dreng behøver komme op i favn. På samme måde, som jeres dreng helst ikke skal vænnes til at skulle ind i stuen for at sove videre, så vil det også være godt, at han ikke vænnes til at skulle tilbage i favn i stolen flere gange om natten, så denne løsning er kun, når intet anden virker, og som sagt bør tiden i favn/stol være så kort som muligt, så han igen og igen hjælpes til at sove i egen seng....
Og mor må også meget gerne forsøge at tage over om natten i forhold til lillebror, så det ikke kun er far - med mindre det går helt galt og jeres dreng så slet ikke sover, men det er helt okay at forsøge med jer begge. Og det gælder naturligvis også storesøster. I kan sagtens forklare hende, at det er far som kommer, hvis hun vågner og så holde fast i at far naturligvis kan putte og trøste lige så godt som mor kan...
På sigt er det godt, hvis jeres dreng helt kan falde i søvn uden at I er på værelset, så han er tryg ved at være i sin seng og tryg ved at I er i stuen. Så han har en grundlæggende følelse af at I ikke er forsvundet, at I er der, passer på ham og han trygt kan sove - ligesom han kan kalde på jer, hvis han vågner og har brug for jer.. Det er her at strygetøjmetoden kan være god :)
jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske