Svar: Mange opvågninger - del 2

19. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Det er rigtig dejligt at høre, at I allerede kan mærke en ændring - og super flot, hvis lillebror nu kan falde i søvn uden at være i favn og uden at skulle holde i hånd. Det er super godt gået, hvis I kan sidde ved siden af sengen! Hold fast i dette og husk nu at to skridt frem og et tilbage stadig er frem, det går bare langsomt :)

Når jeres dreng vågner og skriger og tydeligt søger fars favn, så skal I naturligvis forsøge at være der, berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen. Hvis han er nødt til at komme op, så må han op, men prøv at få ham tilbage i egen seng igen så hurtigt som muligt. Og undgå at tage ham med ind i stuen.

Han er så gammel nu, at han er meget bevidst om, hvad der sker og meget hurtigt kan få en vane med at skulle op og ind i stuen om natten for så at sove videre sammen med far på sofaen.. og det går ikke. Derfor er det godt, hvis far kan blive på værelset med ham, sætte sig i lænestolen, som jeg ved, at I har stående der, berolige og betrygge og forsøge at putte jeres dreng tilbage i sengen igen, før han sover. Så det "kun" er beroligelse og tryghed og derefter tilbage og I på den måde holder fast i, at søvnen nu foregår i hans egen seng.

Det betyder også, at det godt kan være nødvendigt, at far sover på børneværelset i en periode, så far trods alt får sovet lidt - og hvis far undgår at skulle gå frem og tilbage mange gange hver nat. ...

Annonce

... Det gør, at far kan reagere hurtigt, når jeres dreng vågner og måske få ham tilbage i søvnen i egen seng og uden at jeres dreng behøver komme op i favn. På samme måde, som jeres dreng helst ikke skal vænnes til at skulle ind i stuen for at sove videre, så vil det også være godt, at han ikke vænnes til at skulle tilbage i favn i stolen flere gange om natten, så denne løsning er kun, når intet anden virker, og som sagt bør tiden i favn/stol være så kort som muligt, så han igen og igen hjælpes til at sove i egen seng....

Og mor må også meget gerne forsøge at tage over om natten i forhold til lillebror, så det ikke kun er far - med mindre det går helt galt og jeres dreng så slet ikke sover, men det er helt okay at forsøge med jer begge. Og det gælder naturligvis også storesøster. I kan sagtens forklare hende, at det er far som kommer, hvis hun vågner og så holde fast i at far naturligvis kan putte og trøste lige så godt som mor kan...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På sigt er det godt, hvis jeres dreng helt kan falde i søvn uden at I er på værelset, så han er tryg ved at være i sin seng og tryg ved at I er i stuen. Så han har en grundlæggende følelse af at I ikke er forsvundet, at I er der, passer på ham og han trygt kan sove - ligesom han kan kalde på jer, hvis han vågner og har brug for jer.. Det er her at strygetøjmetoden kan være god :)

jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene