Svar: Arrigskab under middagslursputning

11. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Mange børn vil naturligt begynde at protestere over middagsluren i jeres datters alder, selvom de tydeligt har behov for den. Og du kan bruge følgende rettesnor for, hvorvidt jeres datter har brug for middagsluren eller ikke har...

Tegn på, at hun stadig har brug for sin middagslur:

- Hun protesterer mod luren, men falder alligevel i søvn og sover ofte en time eller mere

- Hun vågner glad og i højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt og pylret i takt med at dagen skrider frem

- Hun vågner af sig selv om morgenen, men virker uoplagt, ked af det eller småsur

- Hun kan virke næsten hyperaktiv og har meget svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen. Hun har svært ved at sidde stille og svært ved at koncentrere sig.

- Hun falder i søvn, hvis I kører i bil eller hvis I ser fjernsyn

- Hun sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over

Tegn på, at hun kan undvære sin middagslur:

- Hun protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke i et mørkt køligt værelse

- Hun er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt dagen igennem og bliver først pylret lige inden sengetid

- Hun klarer skift i hverdagen - gæster, besøg af venner, skift mellem hjem og institution og lignende - uden at blive ked af det og uden at mangle overskud

- Hun er opmærksom dagen igennem, vil rigtig gerne lære, bruge sig selv både motorisk og mentalt - uden at mangle energi

- Hun puttes let om aftenen og sover godt om dagen

- Hun sover middagslur én dag, og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og hun vågner også tidligt om morgenen

- Hun vågner af sig selv om morgenen, tydeligt veludhvilet og para til at starte dagen

Som jeg læser din beskrivelse, så er jeres datter lige nu i en overgangsperiode, hvor hun naturligt nogle dage har brug for sin middagslur og andre dage godt kan undvære den. Og overgange er altid udfordrende og det er naturligt svært at undvære sin lur, når hun er startet i pre-school og der sker en masse nyt i hverdagen, stilles nye krav til hende.

Derfor er det rigtig godt, at du giver hende en stillestund - og hvis hun har brug for luren, så vil hun naturligt ende med at falde i søvn, og hvis hun ikke har brug for den, så har hun stadig haft mulighed for lige at koble lidt fra og give kroppen ro. Det lyder derfor rigtig fint, det du gør og måden du har planlagt det på :)

Når det er svært for hende, så tænker jeg, at det højst sandsynligt handler om, at det er svært at koble fra og geare ned efter de krav og udfordringer hun lige nu møder, når hun ikke er hjemme. Det er naturligt hårdt at være i pre-school og selvom hun er glad for det, leger, nyder det osv. så er det også svært for hende at håndtere - og hun kan ikke sætte ord på dette, hun kan kun reagere fysisk - og det gør hun så ved at sparke, skrige, spytte... Det er hendes mellemhjerne som er styrende her og det gør, at hun reagerer næsten dyrisk. Mellemhjernen kaldes også nogle gange for patterdyrhjernen... Det er den del af hjernen, som udløser store følelser og det er også den, som f.eks. giver hende lyst til at lege, udforske osv.

Hun er ikke i stand til at lytte ...

Annonce

... til dig i denne situation, men kan kun give udtryk for sine følelser ved at "kollapse". Og det er rigtig vigtigt, at du bevarer roen, fordi du på den måde viser hende det, som du genre vil lære hende. Du bruger her din storhjerne og får på den måde stimuleret forbindelserne mellem din datters to hjernehalvdele, så hun også begynder at kunne bevare roen, tælle til ti, lige tænke sig om en ekstra gang osv. Det er storhjernen som på sigt kommer til at styre mellemhjernen... Storhjernen kaldes også den rationelle hjerne.. :)

Det betyder dog ikke, at du skal finde dig i at hun sparker ud efter dig, spytter, slår.. Og det er helt okay, at du her vælger at gå fra hende. Og det er rigtig fint, at du nogle dage oplever, at du blot behøver være væk et halvt minut, så er hun klar til at blive puttet og lægge sig til at sove. De dage, hvor hun ikke er parat, kan du gå igen, evt. være væk i 3 minutter og se om hun så er mere parat, når du kommer tilbage. Og det er rigtig godt det du gør - netop tale stille og roligt, tilbyde hende din hjælp og et knus.

Da hun er glad for sin seng og altid har forbundet denne med at sove sine lure, så synes jeg ikke at du umiddelbart skal ændre på dette nu. Det kan gøre det sværere så at putte hende, hvis du laver det ritual om. Hun ved ligesom hvad der forventes af hende, som situationen er nu, og det er også med til at give hende en vis tryghed.

Det lyder dog som om, at din tilstedeværelse og læse højt af en bog og lignende, nogle gange irriterer hende og det ender med at blive konfliktfyldt for jer begge. Du kan derfor overveje om du i stedet skal sætte noget klassisk musik på, meditationsmusik eller lignende, som hun kan ligge og lytte til - og være alene omkring. Du bør undgå legetøj, tv, iPad osv. i forbindelse med luren, men beroligende musik kan faktisk godt være en idé og der findes musik specielt til børn, der skal hjælpe dem med at slappe af og sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har også glæde af et ritual, hvor man hjælper dem med at slappe af i kroppen, at du masserer hende lidt, kærtegner hende, følger hendes krop fra hårtop til tåspids, sætter ord på hver kropsdel og hjælper hende med at finde fuldstændig fysisk ro og afslapning i kroppen. Det er dog naturligt svært i tremmesengen :)

Jeres "latte-stund" er super god. Det er rigtig godt med en hvilesnack, og det hjælper hende også til at komme ind af døren og lande derhjemme :) Samtidig signalerer det, at det netop er hviletid og ikke legetid...

Når hun på et tidspunkt springer middagsluren helt over, så kan I lave forskellige ting om eftermiddagen. Det kan både være udendørs aktiviteter, hvor I besøger legepladser, handler sammen, går i centeret, i parken og fodrer ænder eller egern - hvis der f.eks. er mulighed for dette, hvor I bor.. Det kan også være lege derhjemme, hvor hun leger selv med sine legeting, eller hvor hun leger sammen med dig, hvor I spiller spil, tegner, eller hvor hun måske hjælper dig med nogle praktiske ting i hverdagen - dække bord, lave mad, bage sammen, ordne vasketøj osv. Det vil være super hyggeligt for hende, at I er sammen, og det er vigtigt, at du netop er mor og ikke tager over, hvor pædagogerne slipper:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder