Brev:
Alenetid vs samvær
11. oktober 2018
Alder:
2 år, 11 mdr.
Alenetid vs samvær
Kære Helen,
Jeg har lige endnu et spørgsmål... Beklager stormen – der skete lige pludselig så meget med min lille, rolige, harmoniske pige, der nu i dén grad er kommet i selvstændighedsalderen med alt hvad dertil hører. Men denne gang handler det om ngoet mere roligt og måske lidt mere generelt: alenetid vs samvær.
Min skønne datter er, og har altid været, enormt god til at lege selv, tegne eller sidde med nogle bøger. Når det bare er hende og mig, der er hjemme, plejer jeg ofte at lade hende fordybe sig i sin aktivitet, fordi jeg tænker, det er sundt for hende at udvikle sin fantasi osv. Men jo kun til en vis grad. Jeg laver også ting med hende, som fx tegne/male/lave perler/gå tur/leg udenfor og jeg forsøger så vidt muligt at inddrage hende i gøremål som indkøb og madlavning, så vi ad den vej kan være sammen om ting.
Jeg er – hvis jeg skal være ærlig – ikke særlig god til at lege. Jeg kan godt lege fange og tumle og lave lidt rollespil med dukker, men det er mest hendes far, der er god til at bygge togbaner og klodser osv med hende. Generelt holder vi tv/ipad-tid på et minimum. Max 30 min om dagen, og det er ikke hver dag der er skærmtid, og ofte sidder jeg sammen med hende, så vi kan tale om det imens og efterfølgende.
MEN, jeg føler ofte at jeg kommer til at udnytte hendes evne til at underholde sig selv, og det har jeg virkelig dårlig samvittighed over. Jeg arbejder hjemmefra på deltid og tager et fag og bruger al den tid hun er i preschool om morgenen (9-12), hendes middagslur (hvis hun altså sover) og ofte aftener på at udføre det arbejde, så jeg ikke behøver gøre noget, mens hun er her. Men det indebærer så, at jeg bliver nødt til at lave mad og gøre rent og hvad der ellers skal gøres, imens hun er vågen og hjemme. Som sagt prøver jeg at inddrage hende, og jeg er altid tilgængelig og prøver at snakke med hende om hendes aktivitet, men jeg synes ofte hun får for meget alenetid, og det kan jeg ikke lide. Jeg ville helst være nærværende og deltagende, når hun er vågen.
Så mit spørgsmål er: Hvordan deler man tiden op i GOD alenetid til hende og tid, hvori hun bør have samvær med en nærværende forælder. Og hvordan med alenetid sammen – kan man det? Altså at vi hver især sidder med vores bog ved siden af hinanden?
Tak igen for alle dine hjælpsomme svar – de er GULD værd!
Venligst,
En lidt træt mor.