Alenetid vs samvær

11. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Alenetid vs samvær

Kære Helen,

Jeg har lige endnu et spørgsmål... Beklager stormen – der skete lige pludselig så meget med min lille, rolige, harmoniske pige, der nu i dén grad er kommet i selvstændighedsalderen med alt hvad dertil hører. Men denne gang handler det om ngoet mere roligt og måske lidt mere generelt: alenetid vs samvær.

Min skønne datter er, og har altid været, enormt god til at lege selv, tegne eller sidde med nogle bøger. Når det bare er hende og mig, der er hjemme, plejer jeg ofte at lade hende fordybe sig i sin aktivitet, fordi jeg tænker, det er sundt for hende at udvikle sin fantasi osv. Men jo kun til en vis grad. Jeg laver også ting med hende, som fx tegne/male/lave perler/gå tur/leg udenfor og jeg forsøger så vidt muligt at inddrage hende i gøremål som indkøb og madlavning, så vi ad den vej kan være sammen om ting.

Jeg er – hvis jeg skal være ærlig – ikke særlig god til at lege. Jeg kan godt lege fange og tumle og lave lidt rollespil med dukker, men det er mest hendes far, der er god til at bygge togbaner og klodser osv med hende. Generelt holder vi tv/ipad-tid på et minimum. Max 30 min om dagen, og det er ikke hver dag der er skærmtid, og ofte ...

Annonce

... sidder jeg sammen med hende, så vi kan tale om det imens og efterfølgende.

MEN, jeg føler ofte at jeg kommer til at udnytte hendes evne til at underholde sig selv, og det har jeg virkelig dårlig samvittighed over. Jeg arbejder hjemmefra på deltid og tager et fag og bruger al den tid hun er i preschool om morgenen (9-12), hendes middagslur (hvis hun altså sover) og ofte aftener på at udføre det arbejde, så jeg ikke behøver gøre noget, mens hun er her. Men det indebærer så, at jeg bliver nødt til at lave mad og gøre rent og hvad der ellers skal gøres, imens hun er vågen og hjemme. Som sagt prøver jeg at inddrage hende, og jeg er altid tilgængelig og prøver at snakke med hende om hendes aktivitet, men jeg synes ofte hun får for meget alenetid, og det kan jeg ikke lide. Jeg ville helst være nærværende og deltagende, når hun er vågen.

Så mit spørgsmål er: Hvordan deler man tiden op i GOD alenetid til hende og tid, hvori hun bør have samvær med en nærværende forælder. Og hvordan med alenetid sammen – kan man det? Altså at vi hver især sidder med vores bog ved siden af hinanden?

Tak igen for alle dine hjælpsomme svar – de er GULD værd!

Venligst,
En lidt træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder