Svar: Barnevogn og søvn - 4 mdr.
11. september 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, hvis du fortsætter som nu. Selvom du er i tvivl om, hvorvidt din datter egentlig sover efter 40-45 minutter, så ligger hun med lukkede øjne, og det lyder som om, at hun hviler sig og stadig får koblet af og givet kroppen ro - og det er super godt. Hun er ikke ked af det, men nyder at ligge, og det kan sagtens tænkes, at hun sover let, måske ligger og drømmer lidt, så du kan se at hendes øjne bevæger sig under øjenlågene (REM søvn) og så sover hun faktisk, selvom hendes søvn virker urolig eller aktiv...
Du må også meget gerne lægge dig med hende midt på dagen, så hun får lidt ekstra nærvær og tæt fysisk kontakt lige nu og på den måde så formår at tage et lidt længere søvnstræk. Det er helt okay, at du lige nu fornemmer, at hun måske har behov for dette, og det skal du blot lytte til og anerkende, uden at bekymre dig om, hvorvidt du så giver hende dårlige vaner eller lignende:)
Du kan evt. lægge dig med hende i dobbeltsengen. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af di seng og komme til skade, men hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan du, når hun er faldet i søvn og sover rigtig godt, trække dig væk og lave lidt praktisk, hvor hun så sover lidt videre - du behøver altså ikke nødvendigvis blive hos hende i 2-3 timer, med mindre du selv meget gerne vil have en lur midt på dagen, så er det naturligvis helt okay :)
Det vil naturligt være lettest at køre en nogenlunde fast rytme de dage, hvor I ikke skal til svømning eller salmesang. Men I må stadig gerne tage til disse ting, for børn skal jo ikke puttes i kasser og selvom rytme og genkendelighed ofte er godt, så skal man ikke være rigid. Du må prøv at se, hvordan svømning og salmesang påvirker hende - måske bliver hun ekstra vågen og har brug for at følge mere med og være mere aktiv, før hun så er parat til at sove en lidt længere lur. Måske vil hun være ekstra træt efterfølgende og vil derfor sove mere... begge dele er okay. Du skal blot forsøge at hjælpe hende med at koble fra og finde roen efter aktivitet i byen - netop ved at give hende mælk og ved f.eks. at lægge dig med hende eller sætte dig med hende i sofaen :)
Hvordan du praktisk kan indrette dig i hverdagen afhænger af, hvordan I kommer til og fra de forskellige aktiviteter. Måske er det i en afstand, hvor du kan putte hende i barnevognen og gå til og fra, så du på den måde udnytter transporttiden til netop at gå med hende og hjælpe hende til at sove. Hvis I transporterer jer i bil, og så vil hun måske falde i søvn i autostolen og må så tages op og ind, når I kommer hjem. Her må du så vurdere, om hun har brug for at sove videre, eller om hun den dag må nøjes med en kortere lur. Hvis hun kan, må hun gerne puttes igen og sove videre inde - du kan evt. give hende mælk igen og putte hende i seng eller sætte dig med hende.
Det er hele tiden et skøn, hvad du fornemmer vil passe bedst til enkelte dag, så hun samlet stadig får den søvn, som hun har behov for :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske