Svar: Barnevogn og søvn - 4 mdr.

11. september 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maja

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, hvis du fortsætter som nu. Selvom du er i tvivl om, hvorvidt din datter egentlig sover efter 40-45 minutter, så ligger hun med lukkede øjne, og det lyder som om, at hun hviler sig og stadig får koblet af og givet kroppen ro - og det er super godt. Hun er ikke ked af det, men nyder at ligge, og det kan sagtens tænkes, at hun sover let, måske ligger og drømmer lidt, så du kan se at hendes øjne bevæger sig under øjenlågene (REM søvn) og så sover hun faktisk, selvom hendes søvn virker urolig eller aktiv...

Du må også meget gerne lægge dig med hende midt på dagen, så hun får lidt ekstra nærvær og tæt fysisk kontakt lige nu og på den måde så formår at tage et lidt længere søvnstræk. Det er helt okay, at du lige nu fornemmer, at hun måske har behov for dette, og det skal du blot lytte til og anerkende, uden at bekymre dig om, hvorvidt du så giver hende dårlige vaner eller lignende:)

Du kan evt. lægge dig med hende i dobbeltsengen. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af di seng og komme til skade, men hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan du, når hun er faldet i søvn og sover rigtig godt, trække dig væk og lave lidt praktisk, hvor hun så sover lidt videre - du behøver altså ikke nødvendigvis blive hos hende i 2-3 timer, med mindre du selv meget gerne vil have en lur midt på dagen, så er det naturligvis helt okay :)

Det vil naturligt være lettest at køre en nogenlunde fast rytme de dage, hvor I ikke skal til svømning eller salmesang. ...

Annonce

... Men I må stadig gerne tage til disse ting, for børn skal jo ikke puttes i kasser og selvom rytme og genkendelighed ofte er godt, så skal man ikke være rigid. Du må prøv at se, hvordan svømning og salmesang påvirker hende - måske bliver hun ekstra vågen og har brug for at følge mere med og være mere aktiv, før hun så er parat til at sove en lidt længere lur. Måske vil hun være ekstra træt efterfølgende og vil derfor sove mere... begge dele er okay. Du skal blot forsøge at hjælpe hende med at koble fra og finde roen efter aktivitet i byen - netop ved at give hende mælk og ved f.eks. at lægge dig med hende eller sætte dig med hende i sofaen :)

Hvordan du praktisk kan indrette dig i hverdagen afhænger af, hvordan I kommer til og fra de forskellige aktiviteter. Måske er det i en afstand, hvor du kan putte hende i barnevognen og gå til og fra, så du på den måde udnytter transporttiden til netop at gå med hende og hjælpe hende til at sove. Hvis I transporterer jer i bil, og så vil hun måske falde i søvn i autostolen og må så tages op og ind, når I kommer hjem. Her må du så vurdere, om hun har brug for at sove videre, eller om hun den dag må nøjes med en kortere lur. Hvis hun kan, må hun gerne puttes igen og sove videre inde - du kan evt. give hende mælk igen og putte hende i seng eller sætte dig med hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er hele tiden et skøn, hvad du fornemmer vil passe bedst til enkelte dag, så hun samlet stadig får den søvn, som hun har behov for :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!