Svar: Når far skal putte
8. september 2018
Alder:
12 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit åbne og ærlige brev og alle dine tanker :)
Først - du/I har bestemt ikke gjort noget forkert. Du har naturligt følt stort behov for at have jeres søn tæt på, og det har været vigtigt og godt for både ham og dig med den ekstra nærhed og tætte kontakt. Far har samtidig brug for at hellige sit sit arbejde - sådan er det nogle gange at være selvstændig, og det er helt naturligt, at I har fordelt rollerne mellem jer, som I har. Så prøv at lade være med at slå dig selv oven i hovedet med tanker om, at I skule have gjort ting anderledes!
Jeg er ked af at høre, at du skal opereres og håber ikke, at det er noget alvorligt. Og du skal ikke være bange for at jeres dreng "lider" eller "tager skade", når du pludselig ikke er hjemme en uge. Han vil naturligvis savne dig meget, ligesom du vil savne ham, og han vil naturligt være for lille til at forstå, hvor du er, og hvornår du kommer igen - MEN han har sin far, og far elsker ham højt og vil ham rigtig gerne. Og selvom jeres dreng græder og kan blive dybt ulykkeligt, når far forsøger at puttes, så lyder det som om, at far faktisk er ret god til at bevare roen og overblikket, og det er helt okay, hvis far tager bæreselen i brug, fordi det er det som gør, at der kommer ro over det hele, og jeres dreng ender med at overgive sig til søvnen :)
Det vil være rigtig godt, hvis I kan bruge den næste uges tid på at lade far gøre alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, hvis det er far, som giver jeres dreng bad om aftenen, frotterer ham godt med håndklædet, smører ham med lidt creme osv. og også far, som tilbyder ham en godnatgrød og børster hans tænder. Jo mere far gør alt dette, jo lettere vil det være for far også at give jeres dreng flaske, når det så bliver puttet tid.
De næste dage, vil det derfor være rigtig godt, hvis far gør alt dette, og du stadig giver flaske og putter jeres dreng - og når du så er indlagt, så gør far fortsat alt det, han plejer at gøre og giver så også flasken, og det vil virke naturligt, fordi alt næsten er som det plejer - og samtidig er du ikke hjemme.
Jeres dreng kan sagtens fornemme, om du er der eller ej, og han kan godt blive forvirret og ekstra ked af det, hvis han fornemmer, at du er hjemme, og du så ikke vil putte ham. Derfor skal du være den, som putter ham lige nu. Men når du ikke er hjemme, så vil han også fornemme at du netop ikke er der, og far vil så naturligt være den, som tager over.
Far må prøve at vurdere, hvordan han bedst muligt kan putte jeres dreng. Måske skal jeres dreng puttes i tremmesengen, måske skal han sove sammen med far i dobbeltsengen... Det betyder ikke så meget lige nu. Det vigtigste er, at jeres dreng og far finder en løsning, som kan fungere for dem begge, og som samtidig kan give dig lidt ro, fordi du ved, at de to nok skal finde ud af det :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Stort knus med på vejen, held og lykke med operationen og god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske