Brev:
Når far skal putte
8. september 2018
Alder:
12 mdr.
Når far skal putte
Kære Helen
Tak for dit sidste svar - det gav rigtig meget mening.
Her et andet spørgsmål omkring putning.
Først lidt baggrund for at du kan forstå, hvorfor vi har gjort som vi har: Jeg havde en meget hård fødsel og fik en efterfødselsreaktion, hvor jeg blandt andet havde angst for at min søn skulle dø eller have det skidt. Jeg havde det meget svært, men fik god hjælp af psykolog. Det varede de første 4 måneder. Jeg havde et stort behov for at være sammen med min søn hele tiden - også om natten. Jeg ammede ham de første 8 mdr, så det har været naturligt at jeg havde min søn om natten og at jeg puttede ham. Min mand, som er selvstændig og arbejder en del, har haft behov for at sove igennem, hvorfor vi har sovet hver for sig (han er meget lydfølsom).
Naturlig nok er dette blevet et (uhensigtsmæssigt) mønster, hvor jeg har puttet og haft min søn hele natten. Det er også mig der har taget al barsel. Af disse årsager er min søn blevet knyttet mest til mig og protestere højlydt når far skal putte. I dag kan jeg godt se, at vi skulle have gjort ting anderledes.
Min søn græder og skriger, når far putter og det skærer i mit hjerte. Jeg er ret sikker på at han kalder på mig. Far gør alt det rigtige - giver mælk, læser bog og er selvfølgelig god og kærlig. Efter 30 minutters skrig og græd er det dog endt med at han har vugget ham i søvn i bæresele.
Når min søn skal have mælk om natten og opdager at det er far, der giver flaske begynder han at græde ulykkeligt, så han næsten ikke kan få vejret.
Jeg bliver så ked af det.
Det betyder at jeg har svært ved at tage ud om aftenen og i næste uge skal jeg opereres, hvorfor far SKAL putte i en uges tid. Jeg må indrømme jeg frygter det mere end operationen..
Har du nogle gode råd til os? Noget jeg kan tænke på, når min søn skriger? Jeg har rigtig svært ved at klare det og er bange for om min søn lider.
Det skal lige siges at min søn plejer at komme op i min seng i løbet af natten, da han ellers er meget urolig.
Med venlig hilsen
En bekymret mor