Svar: Konstant vuggen for at sove
19. august 2018
Alder:
3 mdr.
Kære efterhånden desperate mor :)
Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at høre, at du har haft glæde af mine svar til andre og af min bog om børn og søvn - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)
Det er helt naturligt, at små børn har brug for at blive vugget, og det er helt naturligt, at det at blive vugget hjælper med at falde til ro og sove godt. Når det lille barn ligger inde i maven, så bliver det naturligt vugget og bevæget, når vi bevæger os rundt, og derfor er vugning og bevægelse naturligt genkendeligt og trygt for det lille barn.
Det samme gælder det at blive holdt tæt, føle sig omsluttet, - det kan være af et svøb eller f.eks. at blive puttet i en bæresele, slyngevugge eller lignende. Det vil hjælpe barnet til ro, fordi det igen er genkendeligt og trygt. Det er rart at føle sig holdt og ikke kunne ligge og spjætte/flagre for meget med arme og ben. Det spæde barn bryder sig f.eks. ikke om at ligge nøgen på puslepuden, men bliver ked af det, når vi klæder det af.
Og så er det at blive vugget og bevæget også vigtigt for barnets videre udvikling. Børn har brug for at blive vugget fordi bevægelserne er med til at stimulere barnets balance og ligevægtscenter....
Det er derfor ikke forkert, at I har vugget jeres datter og givet den tryghed, som har gjort, at hun bedre har kunne sove. Og det er også rigtig godt, at du er opmærksom på, at hendes behov for bevægelse gradvist skal trappes ned - men når det er sagt, så er hun stadig kun 12 uger gammel og det er ikke sikkert, at bevægelsen vil blive et problem... På samme måde, som I har oplevet, at et svøb tidligere har hjulpet hende, men nu begynder at irritere hende, så kan hun også vokse fra behovet med at være i konstant bevægelse....
Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer - og der er ingen tvivl om, at jeres datter sover betydeligt bedre, når hun bliver vugget end når hun ikke gør. Hun har brug for sin søvn og det er vigtigt, at hendes søvnbehov bliver dækket tilstrækkeligt, så hun stadig kan udvikle sig i så god retning som hun gør. Hun har tydeligvis større overskud, er meget mere glad, smilende osv. når hun har fået sin søvn, og det er meget vigtigt, at I prioriterer dette.
Du skriver, at du er bekymret for, om der er noget galt med hende - og nej, det tror jeg bestemt ikke, at der er. Hun lyder til at have problemer med silent refluks, hvilket naturligt godt kan forstyrre hendes søvn - og så lyder hun til at have en søvnassociation der handler om, at hun har behov for at føle sig holdt og blive vugget og være i bevægelse, når hun skal sove. Hun har brug for det, både for at falde i søvn og for at komme videre i søvnen... Og nogle gange kan det der starter som en god, naturlig og tryg søvnassociation godt ændre sig og blive uhensigtsmæssig - og det skal du naturligvis være opmærksom på om sker... Det kan godt være, men det er som sagt ikke sikkert...
Det som både er udfordringen, men egentlig også fordelen hos jer er, at hun vugges af en motor... I går ikke rundt med hende og vugger hende i jeres arme, men har vænnet hende til at være i bevægelse ved at sætte motor på slyngevuggen. Udfordringen består i, at hun så netop vænnes til at skulle være i bevægelse hele tiden, motoren kører aldrig træt - og på et tidspunkt vokser hun jo ud af sin vugge.. Fordelen er, at I trods alt kan lave noget andet, imens hun sover....
Løsningen på at vænne hende fra vuggen og bevægelse er at vugge hende mindre og mindre. Det betyder, at I skal putte hende i slyngevuggen som I plejer, men kun vugge hende, når hun giver lyd fra sig. Hvis hun siger noget, så vugges hun, men hvis hun er stille, så holder I hende stille. Det betyder, at I måske skal vugge hende med jeres hænder og undvære motoren... Det kan dog godt være, at det bliver for svært, når hun nu er vant til konstant bevægelse, og jeg tænker derfor, om ikke du kan forsøge at slukke for motoren efter lidt tid...
Du skriver, at du har forsøgt dette. Du fortæller blandt andet: "I slyngevuggen kan jeg også nøjes med at vugge hende i søvn, stoppe vuggeriet når hun sover, men så vågner hun også efter 45 min. Hvis jeg så starter vuggen igen, sover hun videre, men efter de første 45 min vågner hun med det samme den ikke vugger mere". Du fortæller også, at hun ofte kan sove rigtig længe, hvis hun holdes konstant i bevægelse og jeg tænker faktisk, at du måske skal prøve at finde en balance mellem de to scenarier af søvnbehov, som du beskriver. Du fortæller, at hun uden vuggen kan sove 5-8 timer om natten og 3-4 timer i løbet af dagen - altså mellem 9-12 timer i døgnet samlet. Og det er naturligvis for lidt. Hvis hun vugges sover hun ofte 10-12 timer om natten og 4-6 timer i løbet af dagen - og lyder til nogle gange at ligge i den lidt høje ende, hvad gælder søvnbehov...
De fleste børn har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet, med den alder din datter har nu, og det vil være meget fint, hvis hun i løbet af natten kan sove 10 timer og om dagen sover ca. 5 timer fordelt på 3 lure dagligt... altså tæt på det hun sover, når hun vugges, men lidt mindre end nu :)
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at slukke for motoren på vuggen, når hun er faldet i søvn, og at du så efter ca 45 minutter, når du ved, at hun plejer at vågne, forsøger at stå parat, med dine hænder vugger hende ind i søvnen igen eller tænder for motoren og så slukker for den, når hun atter sover. Og gør det samme, når hun efter ca. 45 minutter vågner igen... Det betyder, at hun vil kunne sove ca. 1.5 time af gangen, og det vil være tilstrækkeligt til at komme igennem søvnens forskellige stadier et par gange og dermed sikre hende en god kvalitet af søvnen - samtidig med at hun gradvist så kan lære, at hun måske ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove.
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger denne metode til hendes formiddagslur og dagens 3. lur, så hun via disse to lure får ca. 3 timers samlet søvn, og så kan du lade hende blive vugget under middagsluren, så du her sikrer hende 2 timers samlet middagslur eller måske 2.5 time, hvis hun viser behov for dette. Så den kontante vugning bibeholdes til middagsluren, men ikke til de to øvrige lure... På den måde kan du gradvist forsøge at vænne hende til at trappe mere og mere ud af bevægelse.
I takt med at hun bliver ældre, motorisk bliver stærkere, mere og mere aktiv i løbet af dagen, begynder med skemad osv. så vil hendes rytme naturligt ændre sig. Hun vil få længere vågne perioder og lidt kortere søvnperioder, og tiden vil naturligt derfor arbejde lidt for jer. Hendes putteritual kan derfor også ændres gradvist - det vil være rigtig godt, at du i løbet af dagen forsøger med putning i barnevogn og vænner hende til dette, og også her gælder, at du ikke skal trille hende hele tiden, men kun for at hjælpe hende i overgangen til søvnen, så du på den måde gradvist trapper ned...
Der sker altså nogle ændringer undervejs de næste måneder frem, og jeg vil anbefale dig at du forsøger at finde balancen mellem at give hende den nærhed og bevægelse, som hun viser behov for, hvor du naturligvis ikke skal give hende unødigt dårlige vaner, men heller ikke skal have det dårligt med at sikre hende den søvn, som hun naturligt har behov for. Det er en gradvis ændring som skal ske, og hendes alder og udvikling vil naturligt hjælpe jer lidt på vej :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen og fået lidt idéer til, hvad du kan gøre herfra...
Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske