Svar: Hvordan kommer far til at putte igen?
17. august 2018
Alder:
19 mdr.
Køre Dorthe
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at jeres datter protesterer, når far forsøger at putte hende - far har på grund af arbejde været væk i en længere periode, og det er derfor mor, som har stået for putningen. Når jeres datter protesterer, så er det derfor ikke, fordi hun ikke bryder sig om sin far, men handler derimod om, at I via far forsøger at ændre på det ritual hun har, det hun kender og er tryg ved...
Samtidig har hun en alder nu, hvor mange børn har rigtig svært ved at falde i søvn, og når de endelig sover, så sover de ofte meget uroligt. I 18-20 måneders alderen begynder børn naturligt at få mere farefornemmelse, altså en oplevelse af, at verden kan være stor og farlig, og er fyldt med modstand - det kan være jer voksne, som siger mere og mere nej i løbet af dagen, holder fast i hende, når hun vil løbe ud på vejen osv. Og det kan være børn som skubber til hende, tager legetøj fra hende, som bider hende osv. Og alt det hun oplever om dagen skal hun være i stand til at koble fra overfor, når hun skal sove, ligesom hun skal bearbejde det i drømme, når hun sover. Derfor er det svært for børn i denne alder at overgive sig til søvnen og at sove roligt om natten...
Det er derfor en lidt svær periode at ændre rutiner og vaner - hun har brug for genkendelighed og tryghed, når hun skal overgive sig til søvnen, netop fordi verden kan være så "farlig og svær", så er det vigtigt, at det at skulle sove er så ens som muligt. Det skal være "som det plejer"... :)
Det betyder dog ikke, at I ikke kan forsøge, og det vil være rigtig godt, hvis far gør alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at far giver hende godnatmåltid, giver hende et bad, smører hende med creme og hjælper hende med nattøjet, børster hendes tænder osv. Så alt gøres af far - og derefter kan mor så putte hende.
Og så er det faktisk også helt okay, at du nogle gange prøver at fjerne dig, altså ikke er der - hvis far har gjort alt det som leder op til putning, og det er naturligt og tryg for hende, at de to har nogle faste ritualer her - så vil hun naturligt bedre kunne acceptere, at far også putter hende en aften, når mor ikke er hjemme - og det vil virke naturligt, at det netop er far som fortsætter putningen, fordi du ikke er der. Hvis hun oplever, at du er hjemme og ikke vil putte hende, så bliver hun naturligt ked af det og vil ikke kunne forstå det. Derfor er det også rigtig godt, hvis I begge som udgangspunkt siger godnat. Det vil sige, at fremadrettet, kan I f.eks. godt skiftes til at tale om dagen, læse godnathistorie, synge sang eller lignende - men den som ikke læser eller synger, kommer stadig ind og siger godnat, så man siger godnat til begge sine forældre :)
Du kan godt prøve at gå en aftentur hver dag i en uge, for at se om det vil gøre en forskel hos jer - men du skal ikke være for langt væk hjemmefra. Hvis hun savner dig meget og tydeligt har brug for dig, så er det vigtigt, at du kommer. Det er vigtigt, at far ikke kæmper med hende, for så kan I risikere, at hun pludselig bliver ked af at skulle sove og pludselig ikke forbinder det med noget trygt og rart - og så kan det blive svært for dig også at putte hende....
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske