Svar: Hvordan kommer far til at putte igen?

17. august 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Køre Dorthe

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at jeres datter protesterer, når far forsøger at putte hende - far har på grund af arbejde været væk i en længere periode, og det er derfor mor, som har stået for putningen. Når jeres datter protesterer, så er det derfor ikke, fordi hun ikke bryder sig om sin far, men handler derimod om, at I via far forsøger at ændre på det ritual hun har, det hun kender og er tryg ved...

Samtidig har hun en alder nu, hvor mange børn har rigtig svært ved at falde i søvn, og når de endelig sover, så sover de ofte meget uroligt. I 18-20 måneders alderen begynder børn naturligt at få mere farefornemmelse, altså en oplevelse af, at verden kan være stor og farlig, og er fyldt med modstand - det kan være jer voksne, som siger mere og mere nej i løbet af dagen, holder fast i hende, når hun vil løbe ud på vejen osv. Og det kan være børn som skubber til hende, tager legetøj fra hende, som bider hende osv. Og alt det hun oplever om dagen skal hun være i stand til at koble fra overfor, når hun skal sove, ligesom hun skal bearbejde det i drømme, når hun sover. Derfor er det svært for børn i denne alder at overgive sig til søvnen og at sove roligt om natten...

Det er derfor en lidt svær periode at ændre rutiner og vaner - hun har brug for genkendelighed og tryghed, når hun skal overgive sig til søvnen, netop fordi verden kan være så "farlig og svær", så er det vigtigt, at det at skulle sove er så ens som muligt. Det skal være "som det plejer"... :)

Det betyder dog ikke, at I ikke kan forsøge, og det vil være rigtig godt, hvis far gør alt det, som leder op til putning. Det ...

Annonce

... vil sige, at far giver hende godnatmåltid, giver hende et bad, smører hende med creme og hjælper hende med nattøjet, børster hendes tænder osv. Så alt gøres af far - og derefter kan mor så putte hende.

Og så er det faktisk også helt okay, at du nogle gange prøver at fjerne dig, altså ikke er der - hvis far har gjort alt det som leder op til putning, og det er naturligt og tryg for hende, at de to har nogle faste ritualer her - så vil hun naturligt bedre kunne acceptere, at far også putter hende en aften, når mor ikke er hjemme - og det vil virke naturligt, at det netop er far som fortsætter putningen, fordi du ikke er der. Hvis hun oplever, at du er hjemme og ikke vil putte hende, så bliver hun naturligt ked af det og vil ikke kunne forstå det. Derfor er det også rigtig godt, hvis I begge som udgangspunkt siger godnat. Det vil sige, at fremadrettet, kan I f.eks. godt skiftes til at tale om dagen, læse godnathistorie, synge sang eller lignende - men den som ikke læser eller synger, kommer stadig ind og siger godnat, så man siger godnat til begge sine forældre :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan godt prøve at gå en aftentur hver dag i en uge, for at se om det vil gøre en forskel hos jer - men du skal ikke være for langt væk hjemmefra. Hvis hun savner dig meget og tydeligt har brug for dig, så er det vigtigt, at du kommer. Det er vigtigt, at far ikke kæmper med hende, for så kan I risikere, at hun pludselig bliver ked af at skulle sove og pludselig ikke forbinder det med noget trygt og rart - og så kan det blive svært for dig også at putte hende....

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland