Svar: Vores dreng vågner med et skrig
16. august 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Arina
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af brevkassen og de svar, som jeg har givet andre familier - jeg vil naturligvis også meget gerne give lidt råd med til jer :)
Når børn pludselig vågner med skrig, så skal man altid medtænke, om barnet kan have ondt. Det kan være smerter fra ørene på grund af væske i mellemøret eller mellemørebetændelse, det kan også være smerter ved vandladning på grund af urinvejsinfektion eller lignende. Derfor kan det være en god idé, at I lige får tjekket jeres dreng igennem af en læge :)
Med den alder jeres dreng har, så kan det også være en god idé, at medtænke hans indtag af mælk. Du fortæller, at han begynder at sove kortere lure om dagen og man oplever faktisk ofte, at børn i 3-4 måneders alderen får lidt tendens til både at slatspise og slatsove lidt...
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng netop nu. Han begynder at blive mere og mere bevidst og dermed også mere bevidst om, hvad der sker omkring ham. Han er motorisk stærkere nu, kan begynde at holde sit hoved og kikke sig omkring, han følger bevidst ting med øjnene og han skelner nu mere og mere bevidst mellem, om han er hjemme eller ude, om han bliver holdt af mor eller pludselig er i en fremmed favn.
Han kan godt have så travlt med at opleve, at han om dagen har svært ved at koncentrere sig om at spise. Når han ligger ved brystet, tager han måske fat, dier et par gange, men slipper så, begynder at pludre med dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og smiler til dig, tager fat og dier igen, og så kommer fra ind i stuen og det er langt sjovere at kikke efter far, end det er at spise. På den måde kan han komme ind i en rytme, hvor han ikke helt spiser nok, men begynder at slatspise lidt.
Samtidig så ændrer hans søvn sig også fysiologisk i 3-4 måneders alderen. Den begynder, som du har læst, at indeholde flere søvnstadier og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at mange børn i denne alder vågner efter 20-40 minutter, selvom de er trætte og har brug for at sove mere. Når barnet går fra et søvnstadie til et andet, så spjætter de ofte med arme og benn og for derfor ofte vækket sig selv, de græder og har rigtig svært ved at finde ro igen, og nogle børn vågner også med skrig, som du beskriver. Det betyder, at børn i denne alder derfor også kan begynde at "slatsove" lidt og derfor pludselig ikke tager så lange lure, som de egentlig har behov for...
Det vil ofte hjælpe at svøbe ham eller putte ham i en sovepose. Det vil hjælpe ham med at føle sig holdt og han vil ikke kunne spjætte så meget med arme og ben, at han får vækket sig selv. Jeg forstår dog godt, at det kan være svært med varmen, hvor I bor og i stedet kan du forsøge at samle hans hænder på brystkassen og med dine hænder og nærhed, hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv. Det betyder dog, at du skal stå parat, der hvor du oplever, at han ofte får vækket sig selv, så du med det samme kan hjælpe ham og sikre, at han ikke vågner op.
Nogle gange kan det også hjælpe at trille ham i barnevogne fordi det at være i bevægelse nogle gange kan lulle ham videre i søvnen og holde ham sovende - så længe vognen triller. Derfor har nogle glæde af at trille så lang en tur, at man passerer det tidspunkt, hvor han normalt ville vågne op...
Derudover, så er det vigtigt, at han får mælk som en fast del af sit putteritual. Han skal have mælk, før han lægges til at sove, fordi det hjælper ham med at koble fra og finde roen og det sikrer også, at han kan sove en lidt længere lur. Altså at han ikke vågner og græder fordi han reelt er sulten. Og fordi han måske lader sig forstyrre lidt, når han spiser, så er det vigtigt, at du om dagen forsøger at fylde ham lidt ekstra op, evt. ved at amme ham af to omgange mellem hver lur.
Du fortæller, at han spiser mest af højre bryst og ikke er glad for venstre. Det er naturligvis okay - mange kan sagtens nøjes med at amme fra et bryst, og det går fint. Men, det kunne være et forsøg værd, om du kan få ham til at tage imod venstre side, for at se om du på den måde kan sikre ham lidt ekstra mælk i maven. Jeg vil anbefale dig, at du starter med at lægge ham til højre bryst i den traditionelle stilling, lader ham spise der, som han er glad for, og når han så slipper og har brug for en bøvsepause, så giver du ham det. Derefter lægger du ham så til venstre bryst, men i tvillingestillingen. På den måde ligger han stadig på samme side og kan derfor tro, at han er lagt til højre bryst. Ved at snyde ham på denne måde, kan du nogle gange være heldig, at han så spiser lidt fra venstre side også :)
Du må også gerne amme ham igen, når og hvis han vågner efter 20-40 minutter og tydeligt ikke kan finde ro. Det er okay, at du med den alder han har, bruger brystet som en ekstra trøst og hjælp til at få sovet en lidt længere lur midt på dagen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske