Brev:
Vores dreng vågner med et skrig
16. august 2018
Alder:
3 mdr.
Vores dreng vågner med et skrig
Kære Helen,
Mange tak for din fantastiske brevkasse, det har været en kæmpe hjælp at læse dine svar til forældre :) Nu kommer vi selv med et spørgsmål.
Vores dreng er nu 3 1/2 måned gammel, han fuldammes (med lidt udfordringer, da han ikke bryder sig om det venstre bryst), vokser fint, er en glad, meget nysgerrig og pludrende dreng.
I begyndelsen af hans liv havde vi udfordringer, han græd i timevis om aftenen, og det eneste der hjalp var at give bryst til han sov. Derefter kom en god fase, med rolige aftener og derefter amning i sengen og søvn. Han sover med os i en stor seng.
Den sidste uges tid har vi oplevet følgende. Jeg ammer ham som jeg plejer, liggende i sengen. Han giver slip, falder i søvn. Og jeg hjælper ham forsigtigt om på ryggen. Han sover i ca. 30 min og vågner derefter med øjnene vidt åbne, nogle gange med et spjæt, skriger og græder hysterisk, som om han er bange i ca. 5 min. - måske lidt mindre. For at få ham til ro igen gør jeg følgende: tager ham blidt op og vugger/trøster, bliver liggende i sengen med ham og holder ham tæt ind til kroppen, nogle gange er det eneste der virker at amme igen til han sover (selvom jeg ikke tror han er sulten). Denne opvågning med skrig sker 3 gange i træk, efterfulgt at trøstning, hvorefter han endelig falder i dybere søvn. Herefter sover han meget roligt hele natten, fra ca. 21.30-8.00, med ca. 3 amninger undervejs. Han nærmest ammer i søvne. Han vågner op glad og nysgerrig.
Som jeg kan forstå udfra hvad jeg har læst her, kan det være overgangen mellem søvnfaser, som ikke lykkes. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Da vi bor i Portugal, og her er meget varmt for tiden, har jeg undgået at "pakke ham ind" for at mindske falderefleksen. Kan han mon være i smerte, mareridt, ikke bøvset af, udviklingstrin, overtræt?
Alt dette er sket i takt med, at hans daglige lure pludselig er blevet meget korte. Fra at sove ca. 3 gode lure, på minimum 1 time, er hans lure nu blot på en halv time. Han vågner igen med øjnene vidt åbne, nogle gange et spjæt, dog uden skrig. Her har jeg igen forsøgt at ligge/sidde ved siden af ham, for at hjælpe ham videre i søvnen, med en hånd blidt på maven, stryge panden - men han er super vågen og klar til at opleve igen :)
Jeg håber du kan hjælpe os.
Mange hilsner,
Arina