Vores dreng vågner med et skrig

16. august 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vores dreng vågner med et skrig

Kære Helen,

Mange tak for din fantastiske brevkasse, det har været en kæmpe hjælp at læse dine svar til forældre :) Nu kommer vi selv med et spørgsmål.

Vores dreng er nu 3 1/2 måned gammel, han fuldammes (med lidt udfordringer, da han ikke bryder sig om det venstre bryst), vokser fint, er en glad, meget nysgerrig og pludrende dreng.

I begyndelsen af hans liv havde vi udfordringer, han græd i timevis om aftenen, og det eneste der hjalp var at give bryst til han sov. Derefter kom en god fase, med rolige aftener og derefter amning i sengen og søvn. Han sover med os i en stor seng.

Den sidste uges tid har vi oplevet følgende. Jeg ammer ham som jeg plejer, liggende i sengen. Han giver slip, falder i søvn. Og jeg hjælper ham forsigtigt om på ryggen. Han sover i ca. 30 min og vågner derefter med øjnene vidt åbne, nogle gange med et spjæt, skriger og græder hysterisk, som om han er bange i ca. 5 min. - måske lidt mindre. For at få ham til ro igen gør jeg følgende: tager ham blidt op og vugger/trøster, bliver liggende i sengen med ham og holder ham tæt ind til kroppen, nogle gange er det eneste der virker at amme igen til han ...

Annonce

... sover (selvom jeg ikke tror han er sulten). Denne opvågning med skrig sker 3 gange i træk, efterfulgt at trøstning, hvorefter han endelig falder i dybere søvn. Herefter sover han meget roligt hele natten, fra ca. 21.30-8.00, med ca. 3 amninger undervejs. Han nærmest ammer i søvne. Han vågner op glad og nysgerrig.

Som jeg kan forstå udfra hvad jeg har læst her, kan det være overgangen mellem søvnfaser, som ikke lykkes. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Da vi bor i Portugal, og her er meget varmt for tiden, har jeg undgået at "pakke ham ind" for at mindske falderefleksen. Kan han mon være i smerte, mareridt, ikke bøvset af, udviklingstrin, overtræt?

Alt dette er sket i takt med, at hans daglige lure pludselig er blevet meget korte. Fra at sove ca. 3 gode lure, på minimum 1 time, er hans lure nu blot på en halv time. Han vågner igen med øjnene vidt åbne, nogle gange et spjæt, dog uden skrig. Her har jeg igen forsøgt at ligge/sidde ved siden af ham, for at hjælpe ham videre i søvnen, med en hånd blidt på maven, stryge panden - men han er super vågen og klar til at opleve igen :)

Jeg håber du kan hjælpe os.

Mange hilsner,

Arina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder