Svar: Halvanden årig vil pludselig ikke puttes

4. august 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker omkring, hvorfor hun pludselig reagerer som hun gør, når hun skal sove :)

Du kan naturligvis have ret i, at det kan være svært at vende tilbage til hverdagen efter 2 ugers intensiv ferie, hvor I har været sammen hele familien, været i sommerhus, far har været hjemme osv. og nu er han atter væk hjemmefra. Det kan naturligt godt øge hendes behov for nærhed og tæt kontakt og et øget behov for at mærke, at I ikke forsvinder fra hende...

Jeg tænker dog, at det handler rigtig meget om hendes alder og udvikling. Netop i 18-20 måneders alderen, så oplever mange forældre, at barnet får svært ved at sove. Det er både svært at koble fra dagen, lægge sig ned og lade roen komme til sig og når barnet så endelig sover, så sover barnet ofte meget uroligt, kan vågne og græde, nogle gange skrige om natten...

Det handler ofte om, at børn i denne alder begynder at have lidt fornemmelse for, at verden kan være farlig. Jeres datter oplever flere farer i løbet af dagen - hun bevæger sig hurtigere rundt, hun falder, slår sig. Hun oplever mere og mere modstand både fra andre børn og jer - andre børn tager måske legetøj fra hende, skubber til hende og nogle børn bider i denne alder. Og I voksne siger mere og mere nej, holder fast i hende, når hun skal over vejen osv. osv.

Og det er netop denne øgede farefornemmelse, som gør det svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne. Det er svært at koble fra, finde roen og lægge sig til at sove, og derfor er det helt naturligt og helt okay, hvis hun lige nu har ekstra brug for hjælp til dette. Det er også den spirende farefornemmels, som gør, at hun lige nu kan drømme mere og derfor måske begynder at vågne med gråd om natten....

Når I hjælper hende, så er det vigtigt, at I gør det med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Hun skal naturligvis have den trøst og omsorg, som hun har behov for og I må gerne forsøge at berolige hende med ord, kærtegne osv. Da hun normalt puttes med kanin, nusseklud og spilledåse, vil det være rigtig godt, at du bibeholder dette ritual. Det er trygt og genkendeligt for hende og fungerer rigtig godt. Men det er vigtigt, at du forsøger netop at holde fast i alt det, som du ved normalt virker - og ikke begynder at gå rundt med hende ligesom du som udgangspunkt gerne må holde fast i, at hun skal sove på eget værelse og ikke pludselig ind og sove i smørhullet mellem mor og far.

Det betyder ikke, at hun ikke gerne må komme ind til jer og få trøst og omsorg, men netop i denne alder, så er hun naturligt meget bevidst, og hvis I vænner hende til, at hun kan sove mellem jer ...

Annonce

... eller ligge i dobbeltsengen, så kan det være svært at få hende tilbage til egen seng igen med den alder hun har. Det er hos jer netop en fordel, at hun har sovet så godt indtil nu, og at hun har så gode rutiner og ritualer, som hun har. Hun er normalt rigtig god til at sove og trives med ritualerne, så prøv så vidt muligt at holde fast i dem.

Nogle gange kan det være en god idé, hvis du om aftenen, når hun puttes, taler dagen igennem sammen med hende. Det kan hjælpe hende til at bearbejde dagens oplevelser og på den måde få bearbejdet noget af al det, som ellers giver ekstra drømmeaktivitet... Og kan hun falde i søvn i løbet af 10-15 minutter fordi du sidder der og taler dagen igennem, så er det rigtig godt givet ud.

Sæt evt. en stol på hendes værelse, så du har mulighed for at sætte dig med hende, tale lidt om dagen, læse lidt i en bog osv. og prøv så at putte hende tilbage i egen seng igen - som det lyder som om, at du allerede forsøger :) Hvis hun er rigtigt ked af det, så skal hun naturligvis have lov til at komme op i din favn og når der atter er ro på hende, så må du prøve at putte hende igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så er det vigtigt, at I forsøger at holde fast i så ens en dagsrytme som muligt. Det vil sige, at hun skal op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, om mor har barsel og går hjemme eller hvad der nu kan give fleksibel stå-op-tid... Selvom det kan være rigtig dejligt at lade hende vågne af sig selv om morgenen, så kan det i forhold til denne alder godt være nødvendigt at sikre, at hendes stå op tidspunkt ikke variere mere end +/- en halv times tid. Jo mere fast hendes stå op tidspunkt ligger, jo mere vil resten af dagen ofte følge med og de faste spisetider, legetider, tidspunkt for middagslur osv. spiller ind på, hvornår hun er putteklar om aftenen. Hvis rytmen skrider lidt for meget i løbet af dagen, så vil det naturligt blive sværere for dig helt at vurdere, hvornår hun skal puttes om aftenen. Hvis du rammer det rette puttetidspunkt om aftenen, vil hun naturligt have lettere ved at falde i søvn. Det er vigtigt, at hun ikke puttes for tidligt og modsat heller ikke puttes for sent og ender med at blive overtræt...:)

Du skal regne med, at hun nok har brug for ca. 13-13.5 times søvn i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint fordelt, hvis hun sover en middagslur på 2-2.5 time f.eks. fra kl 12-14/14.30 og så sover nattesøvn på ca. 11 timer f.eks. fra kl 20 til 07.. Hvis hun sover længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere og omvendt. Dette kan dog være en rettesnor for, hvad hun har behov for nu... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2