Halvanden årig vil pludselig ikke puttes

4. august 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Halvanden årig vil pludselig ikke puttes

Hej Helen.

Også lige et spørgsmål vedr min datter på 1 1/2 år.

Hun har de sidste 4-5 mdr været super nem at putte om aftenen. Vi læser, børster tænder, læser bog, får en kop vand på sengekanten og puttes derefter med kanin og nusseklud. Jeg trækker spilledåsen op og kysser godnat og plejer herefter at kunne gå ud. Så ligger hun og *synger* eller mosler lidt hvorefter hun er faldet i søvn indenfor 15 min ca. Nogle gange har jeg lige skulle ind en gang eller to og lægge dynen over hende igen/give vand eller lignende, men ellers ingen problemer. Ret flot synes jeg faktisk, da vi samtidig har en lillebror på 7 mdr i huset.

Perioden hvor hun "krævede os ekstra" om aftenen, efter hans fødsel, var faktisk forholdsvis kort.

Men nu - fra den ene dag til den anden vil hun pludselig ikke puttes. Hun begynder allerede at stritte imod når jeg går ind mod soveværelset (Hun sover ved ...

Annonce

... siden af os i tremmeseng). Og når jeg som altid sætter hende ned i sengen, springer hun grædende op og siger "ud ud ud" og rækker armene op. Må derfor ind i mellem tage hende op på skødet til hun er faldet til ro, og så forsøge igen. Men hun insisterer på at holde i hånd nu helt indtil hun er faldet i søvn og bliver nærmest helt "panisk" hvis jeg går ud. Sådan helt "seperationsangst" agtigt igen.

Undrer mig blot over hvad det kan skyldes?

Vi har lige været 14 dage i sommerhus hele familien - kan det være det hun reagerer på? at være hjemme igen? Far i huset har et job hvor hun ofte ikke ser ham i mange dage af gangen - kan det mon være overgangen fra intensiv tid sammen i sommerhus, til nu at skulle undvære ham igen, at hun reagerer på? Eller er det bare en fase de går igennem i denne alder? I sommerhuset var der ingen problemer, det startede da vi kom hjem igen.

På forhånd tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor