Brev:
Halvanden årig vil pludselig ikke puttes
4. august 2018
Alder:
18 mdr.
Halvanden årig vil pludselig ikke puttes
Hej Helen.
Også lige et spørgsmål vedr min datter på 1 1/2 år.
Hun har de sidste 4-5 mdr været super nem at putte om aftenen. Vi læser, børster tænder, læser bog, får en kop vand på sengekanten og puttes derefter med kanin og nusseklud. Jeg trækker spilledåsen op og kysser godnat og plejer herefter at kunne gå ud. Så ligger hun og *synger* eller mosler lidt hvorefter hun er faldet i søvn indenfor 15 min ca. Nogle gange har jeg lige skulle ind en gang eller to og lægge dynen over hende igen/give vand eller lignende, men ellers ingen problemer. Ret flot synes jeg faktisk, da vi samtidig har en lillebror på 7 mdr i huset.
Perioden hvor hun "krævede os ekstra" om aftenen, efter hans fødsel, var faktisk forholdsvis kort.
Men nu - fra den ene dag til den anden vil hun pludselig ikke puttes. Hun begynder allerede at stritte imod når jeg går ind mod soveværelset (Hun sover ved siden af os i tremmeseng). Og når jeg som altid sætter hende ned i sengen, springer hun grædende op og siger "ud ud ud" og rækker armene op. Må derfor ind i mellem tage hende op på skødet til hun er faldet til ro, og så forsøge igen. Men hun insisterer på at holde i hånd nu helt indtil hun er faldet i søvn og bliver nærmest helt "panisk" hvis jeg går ud. Sådan helt "seperationsangst" agtigt igen.
Undrer mig blot over hvad det kan skyldes?
Vi har lige været 14 dage i sommerhus hele familien - kan det være det hun reagerer på? at være hjemme igen? Far i huset har et job hvor hun ofte ikke ser ham i mange dage af gangen - kan det mon være overgangen fra intensiv tid sammen i sommerhus, til nu at skulle undvære ham igen, at hun reagerer på? Eller er det bare en fase de går igennem i denne alder? I sommerhuset var der ingen problemer, det startede da vi kom hjem igen.
På forhånd tak :)