Svar: 9,5 måned og stadig søvn udfordringer
3. august 2018
Alder:
9 mdr.
Kære mor til pige, der ikke er en sovetryne :)
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg kan godt forstå, I bliver frustrerede, når I har kæmpet med søvnen igennem flere måneder og ikke oplever nogen ændring, og det er naturligt, at I nu begynder at bekymre jer om, hvordan det skal gå, når jeres datter starter i vuggestue. Der er dog to måneder til og det betyder, at der er tid til at lære hende nye rutiner, men det kræver naturligt en stor indsats fra jeres side - og lidt viden om, hvad der egentlig sker :)
Som jeg ser det, så har jeres datter et søvnassociationsproblem, som hovedsageligt handler om, at hun er afhængig af bryst og afhængig af favn for at kunne sove. Du ammer hende rigtig meget - lige nu ammes hun ofte 5 gange i døgnet og altid før hun puttes. Dette skal ændres - og når du spørger om I skal stoppe amningen om natten helt, så er det ikke kun om natten, at der skal ske ændringer, det skal der også om dagen...
Det vil være passende med 3 amninger i døgnet med den alder jeres datter har. Og jeg vil anbefale, at du ammer før middagsluren, aften og sen aften. Det vil i forhold til din dagsplan være kl. ca. 15, kl. 20 og igen kl ca. 01. Derudover skal hun ikke ammes mere, men skal i stedet tilbydes lidt flere mellemmåltider og vand af kop. Når hun bliver 10 måneder så skal amningen før middagsluren fjernes og hun skal også her lære at sove uden at få bryst først. Det vil sige, at hun i 10-12 måneders alderen skal tilbydes bryst to gange dagligt aften og sen aften/tidlig nat. Om dagen skal hun kunne falde i søvn uden - og det vil netop gøre det lettere for personalet i vuggestuen at putte hende, hvis hun har lært at sove uden denne afhængighed, ligesom det vil være dejlig for jeres datter, at hun ikke savner bryst og mors favn, når hun skal puttes, fordi hun allerede fra nu har lært, at hun trygt og roligt kan sove uden.
Når du stopper med at amme hende tidlig morgen kl 06, så vil hun måske starte dagen lidt tidligere og det kan derfor godt være, at hendes rytme rykker sig lidt frem. Det vil dog ikke gøre noget i forhold til den rytme, hun forventes at skulle følge i vuggestuen og mit forslag til en dagsplan, der tager hensyn til dette, vil derfor se således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9.30, og skal IKKE ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen her.
Frokost 11.30: rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte patsaskruer, små stykker frikadelle eller andre rester fra aftensmaden og tilbydes også grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Tilbydes lidt banan mos og ammes derefter og puttes så til middagslur - tidspunktet kan variere lidt efter, hvornår hun har sovet formiddagslur og hvor lang den er.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30. Det kan være en lidt grovere grød som mysligrød, flerkornsgrød, øllebrød, havregrød. Vand af kop. Får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder :)
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 24-01: Ammes rigtig godt og sover derefter videre til næste morgen, hvor hun så starter dagen med morgengrød.
Det er meget vigtigt, at I skærer behovet for amninger ned og få sat mere mad og nye rutiner i stedet - ikke bare om natten, men hele dagen igennem. Når jeres datter vågner igen og igen, så er det fordi hun har brug for at mærke jer, hun har brug for jeres favn, brug for at blive ammet, brug for at I vugger hende for at kunne komme videre i søvnen. Og med den alder hun har nu, så er det uhensigtsmæssigt, hvis hun har brug for denne afhængighed for at kunnen sove...
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer, det vil sige faste rutiner og ritualer i forbindelse med, at vi går i seng. Nogle voksne læser i en bog og små børn har brug for at få bryst, flaske, sut, blive vugget osv. Men det der starter som en naturlig og god søvnassociation kan ændre sig og blive uhensigtsmæssig, og så er man nødt til at lave rutinerne om...
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng, og hun forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af den voksne. Jeres datter forbinder fortsat det at sove med at være favn, få bryst, være tæt med jer, blive vugget osv. Og så længe hun falder i søvn på denne måde, så vil hun naturligt søge favn, jer, bevægelse osv. for at kunne falde i søvn og for at kunne komme videre i søvnen, når hun først sover.
Det vil ofte være godt med gradvise ændringer. Normalt fjerner man amningerne midt nat først, derefter amningerne om formiddagen og eftermiddagen, så amningerne før middagsluren, amningen tidlig morgen og tilsidst trappes så amning sen aften og før putning ud... Det er således en god idé, at man starter med at øve nye rutiner om dagen og så overføre disse til aften og nat...
Gradvise ændringer kan f.eks. også betyde, at hun skal lære at sove uden brystet, før hun lærer at sove uden favn. Det betyder, at du derfor godt kan vælge at stoppe med at amme hende, men prioritere stadig at ligge sammen med hende. Det er her rigtig godt, at I har koblet hendes seng til jeres seng, så du på en og samme gang kan berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. og også lære hende at sove i egen seng, forbunde sengen med stedet, hvor hun sover. Og når hun kan dette, så kan næste skridt være at flytte sengen til eget værelse og putte hende der.
Gradvise ændringer betyder f.eks. også, at hun f.eks. kan blive puttet med en klud eller lignende, som dufter lidt af mor. Det kan minde om at være i nærheden af dig og det kan også være dejligt for hende at have kluden med, når hun skal puttes i vuggestue.. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en putteklud bevidst, men I kan godt introducere den nu...
Som I kan se af planen, så foreslår jeg, at I giver hende et bad om aftenen. Badet skal ligge ca. en time før hun puttes, hvis det skal have positiv effekt - ellers vil hun blive mere kvik og vågne ekstra op af badet. Derudover vil det være en god idé, at I giver hende en godnatgrød efter badet og lige før hun ammes og puttes til natten. Grøden er med til at give ekstra mæthed og sikre, at hun ikke behøver søge brystet om natten, fordi hun reelt er sulten. Samtidig er grøden også med til at give ro i kroppen før hun skal sove.
Så længe hun ammes, så er det naturligt svært for far at tage over og putte hende da amning skal indgå som en fast del af hendes putteritual om aftenen. Far kan dog sagtens putte hende om dagen, når han er hjemme og har mulighed for det - far kan f.eks. gå en tur med hende i barnevognen. Og far kan med fordel også tage over om aftenen. Det vil være super godt, hvis det er far, som giver hende bad, far som frotterer hende med håndklædet, smører hende med creme, gør hende klar til natten. Og også far, der giver hende godnatgrød og børster hendes tænder - og derefter kommer hun så over til mor, som ammer hende og putter hende. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil far fremadrettet kunne putte hende, hvis mor en aften ikke er hjemme.
Lige nu tænker jeg, at det vil være godt at bibeholde tremmesengen i soveværelset, fordi du her kan berolige hende og lade hende mærke, at du stadig er der. At hun skal undvære brystet betyder ikke, at hun også skal undvære mor.. Samtidig er hun i separationsfasen og har derfor brug for at se dig, mærke dig tæt på, for at fornemme, at du ikke er forsvundet og for at føle sig tryg.
Når hun virker tryg ved at sove i sin seng, så kan I tage tremmerne på igen og flytte hende til eget værelse.. I kan her bruge samme ritual, som I har indført i soveværelset og på den måde lade putningen være genkendelig og dermed tryg - eneste forskel vil være, at sengen står et andet sted. Det kan være rigtig godt, hvis I kan forsøge at nå det før hun starter i vuggestue om to måneder, så hun ikke skal vænnes til at sove på eget værelse samtidig med dette. Jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at sætte dig på hendes værelse ved siden af tremmesengen og ammer hende der.
Når du putter hende over i sengen, så skal det være før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun når at registrere, at du lægger hende i sengen og hun ikke længere har behov for din favn og dit bryst for at sove. Da du samtidig er stoppet med at amme om dagen og ikke længere tilbyder brystet før lurene her, vil hun være vant til dette og du skal bruge samme ritual, kærtegne hende på samme måde osv. Og på den måde lulle hende i søvn i tremmesengen...
Det er for tidligt at nøjes med en lur. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en lur dagligt, og når hun starter i vuggestue, vil hun have brug for to lure og de afbræk som lurene giver hende. Det vil være synd, at ændre på dette nu... Det er dog tænkeligt, at hun vil vågne lidt tidligere om morgenen og måske også sove lidt kortere formiddagslur, når du stopper med at amme hende, så hun måske vil sove lidt tidligere hele dagen igennem og måske også vil sove en lidt længere middagslur i stedet for den halve times tid, som hun ofte tager nu. Der vil således naturligt ske en vis ændring med hendes rytme, men det vil være helt okay, fordi det vil passe godt ind i vuggestuens hverdag, og den rytme hun forventes at kunne følge der. Plads til to lure er dog stadig vigtigt, når hun ikke er ældre, især hvis hun har tendens til at sove korte lure og måske tendens til at sove lidt mindre end gennemsnittet:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen i 9 måneders alderen og om søvnassociationsproblemer....
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske