9,5 måned og stadig søvn udfordringer

3. august 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

9,5 måned og stadig søvn udfordringer

Kære Helen.

Jeg har skrevet et par gange før i forhold til søvn og mange tak for dine svar!

Vores datter er nu 9,5 måneder og vi kæmper desværre stadig med søvnen, både i forhold til lurene om dagen, putning om aftenen og opvågninger om natten. Det er fustrerende at vi har kæmpet så længe, men det stadig ikke fungerer ordenligt. Vi er også meget bekymrede i forhold til, at vores datter skal vi vuggestue om knap 2 måneder og der står jo ikke nogen klar til at hjælpe hende så meget med søvnen som vi gør. Derfor frygter vi, at det ikke kommer til at fungere med at gå i vuggestue, men vi skal jo tilbage på arbejdet.

Generelt begrænser søvnudfordringerne os i mange ting, fordi vi er nød til at køre rutiner og og vi skal bruge mange ressourcer på vores datters søvn. Vi har fået vores datter undersøgt af en børnelæge, en fysioterapeut og en ørelæge, da vi ville sikre os, at der ikke var noget der generede hende, siden hun sover så dårligt. Der er ikke nogen der har kunne finde noget på hende og hun er heldigvis også en dejlig pige, der oftest er glad og udvikler sig som hun skal. Hun er dygtig finmotorisk, pludre og spiser hvad vi tilbyder. Hun kravler ikke endnu, men har stået i kravlepositionen i en måned, så vi håber snart det kommer.

Vi prøver at holde en fast rytme, der ser nogenlunde sådan ud;
-6-tiden: vågner bliver ammet, sover videre
-7-tiden: vågner står op, får grød, leger
-10-tiden: ammes, puttes til første lur, sover som regel en time, enkelte dage halvanden, altid opvågning ved hver ca halve time
-12-tiden: frokost
-15-tiden: ammes og puttes til lur. Eftermiddagsluren bliver ofte kun en halv time.
-16-tiden: Eftermiddagsmad
-18.30-tiden: Aftensmad
-20-tiden: Ammes og puttes
- Bliver ammet mellem 00 og 02 og igen ved 6 tiden.

Vi har fået begrænset amningen til at være en gang i løbet af natten og en gang tidlig morgen(før var det hver 2-3 time), men vores datter vågner stadig op mange gange, hvor der ofte skal kæmpes for at få hende videre uden amning. Skal vi helt stoppe amningen om natten for at hun ikke vågner så meget? Søvnen svinger utrolig meget og vi kan ikke se nogen sammenhæng i forhold til mad, indtryk, aktivitet osv. Nogen dage vågner hun allerede 45 min efter putning, enkelte nætter har hun kun vågnet et par gange, men som regel er det vel 4-5 gange og flest opvågninger i slutningen af natten.

Vi har overvejer om hun bliver forstyrret af os og vores hund der også er i soveværelset. Derfor har vi prøvet at lade hende sove i sit eget værelse her den seneste uge, men hun vågner stadig op lige så ofte og det er noget hårdere for os, at skulle stå op så mange gange (hun sover normalt i en tremmeseng, hvor en side af taget af, så den er i forlængelse af vores seng).

Vi har prøvet en uge at putte hende på sit eget værelse. 2 nætter har vi måtte opgive, da hun generelt gerne vil have fysisk kontakt, f. eks mærke en arm for hun kan falde til ro. Det kan hun i soveværelset hvor vi ligger ved siden af indtil hun sover, men set kan hun ikke i sengen på sit eget værelse.

Vi prøver at berolige med sang, sut og nusseklud på hendes værelse, da man kun kan nå hende med en hånd, hvis man står op og bukker sig ind over sengen. Vi sidder på en stol ved siden af, så hun kan sagtens både se og høre os. Det er lykkes 4 gange efter en time med sang og gråd, men de sidste nætter er det kun lykkes hver anden nat og vi har måtte opgive 2 gange fordi hun græd for meget. Hun er forholdvis hurtigt faldet til ro i soveværelset efterfølgende når hun har kunne mærke mig. Har hun brug for ...

Annonce

... trygheden eller er det en dårlig vane?

Hun var rimelig god til selv at falde til ro om aftenen da hun var yngre, men nu tager det som regel lang tid (også i soveværelset) og hun skal hjælpes til at finde ro. Hun spjætter med benene og triller rundt (uanset om det er i soceværet eller pp hendes værelse). I soveværelset kan man dog hjælpe hende til ro ved at holde om hende.

De gange det er lykkes at få hende til ro på sit eget værelse, har det kun været første del af natten hun har sovet der, da det ikke har været til at få hende videre i søvnen derinde. Det er dog lykkes ved opvågninger kort efter hun er faldet i søvn med sang og en sut, men slutningen af natten hvor hun er mere urolig har vi måtte flytte hende ind i soveværelset. Er det noget rod at flytte hende midt på natten?

I forhold til hendes to dagslure, så har vi prøvet at arbejde længe på, at begrænse det at trille med barnevognen så meget som muligt. På en god dag kan det lykkes at vi kun behøver stå foran vognen uden at trille, men vi skal så stå der i ca. en halv time mens hun falder i søvn. Ofte er vi nød til at trille lidt med vognen mens vi står stille, fordi hun begynder at brokke sig. Vi stopper så hurtigt som muligt med at trille. Det er desværre også tit at vi er nød til at gå med vognen på ujævnt underlag, for at hun ikke græder.

Putningen til lurene tager alt mellem 10 minutter og over en time, men ofte er det omkring en halv time. Når hun sover er det helt sikkert at hun vågner op ved hver søvncyklus. Vi havde håbet at dette var en face, men hun gør det stadig. Mellem 25 og 45 (oftest omkring 30) minutter efter hun er faldet i søvn vågner hun op. Vi har arbejdet meget med at hun selv skal komme videre i søvnen når hun vågner, men det er stadig helt nødvendigt at vi er der, så hun kan se os. På en god dag er det nok vi står så hun kan se op, hun åbner øjnene et par gange, vender sig og sover videre. På en dårlig dag er det nødvendigt at trille for at få hende videre til næste cyklus. Ved eftermiddagsluren skal der trilles ellers bliver det bare kun den halve time.

En ting er at hendes lure kræver at vi er på, så vi ikke får mulighed for at ordne noget praktisk eller sætte os og slappe af. Men problemet er i forhold til vuggestuen. Der er jo ingen til at hjælpe hende med søvnen i det omfang hun har brug for. Vi har selvfølgelig prøvet ikke at stå ved barnevognen når hun vågner efter 30 min. Så vågner hun helt op og er lysvågen, nogen gange græder hun, andre gange kigger eller pludre. Man kan ikke efterfølgende få hende til at sove igen.

På baggrund af det ovenstående sidder vi med en masse tanker, særligt spørgsmålene nedenfor vil vi meget gerne have lidt hjælp til.

Bør jeg stoppe amningen midt på natten helt? (Selvom det bliver en kamp) Vil det give færre opvågninger på sigt?
Skal vi prøve og arbejde videre på at hun skal sove på hendes eget værelse eller vente med det?
Er det bedst at det er mig der putter hver nat, indtil putningen fungerer, eller kan vi skiftes min mand og jeg? (Om aftenen har det mest været mig, til lurene os begge)
Hvordan får vi vores datter til ro i sin tremmeseng på værelset, når vi ikke rigtigt kan berolige hende fysisk?
Er der noget vi kan gøre for, at vores datter ikke vågner ved hver cyklus i dagslurene?
Hvad gør vi med lurene i forhold til vuggestuen?
Hvornår giver det mening at gå ned på 1 lur, når hun sover så kort som hun gør? (Hun virker træt 3-3,5 timer efter hun er vågnet om morgenen).

På forhånd mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Mor til en dejlig pige, der ikke er en sovetryne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren