Svar: Tumling i tremmeseng
31. juli 2018
Alder:
23 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at flytningen er gået så godt og at I alle fire lyder til at trives rigtig godt i jeres nye hjem. Og hvor er det bare dejligt, at storesøster nyder eget værelse og at både hun og lillebror faktisk er begyndt at sove betydeligt bedre end I tidligere har oplevet - både at falde i søvn og også sove om natten. Skønt, skønt, skønt - man tør næsten ikke skrive det af frygt for at billede vender... :)
Jeg kan godt forstå, at I tænker, det ville være dejligt, hvis I kunne ændre yderligere på tingene og få lært begge børn at falde i søvn, uden at I behøver være der. Men jeg er faktisk bange for, at det vil være for tidligt, og at I risikerer, at det går i den forkerte retning, hvis I forsøger at presse dette igennem.
Lillebror falder godt nok i søvn i jeres favn - men han sover i løbet af 5 minutter og han sover efterfølgende igennem. Han er derfor ikke afhængig af jeres favn for at komme fra et søvnstadie til et andet, men kan finde komme videre i søvnen på egen hånd - men trygheden og det at føle sig holdt og omsluttet har han stadig brug for. Og da det ikke tager mere end 5 minutter, så synes jeg, at det er meget værd at prioritere dette.
Storesøster har også brug for, at I sidder hos hende til hun sover. Når I er der, så føler hun sig tryg ved at overgive sig til søvnen og forbinder derfor det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Hun tjekker løbende, at I stadig er der - og det fungere - når hun fornemmer, at I er der og passer på hende, så kan hun slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen - og sover så godt om natten.
Jeg synes, at I er nået et meget langt stykke vej på ret kort tid og de rutiner, som I har lige nu fungerer rigtig godt - og jeg synes ikke I skal ændre på noget der fungerer så godt. I risikerer, at børnene vil føle sig presset og føle sig utrygge og deres behov for at have jer tæt på og have jer hos dig i længere og længere tid vil derfor meget vel kunne blive øget - så at presse dem til at falde i søvn helt på egen hånd tænker jeg vil give modsatte effekt af, hvad I egentlig ønsker.
Jeg vil derfor foreslå jer, at I lige nu ikke ændre noget, men bibeholder nuværende rutiner. I skal her naturligvis lægge mærke til om deres behov ændrer sig. Lillebror skal stadig falde i søvn i løbet af 5 minutter, hvis han begynder at hoppe rundt, lege, ikke kunne overgive sig til søvnen, oplever jeres tilstedeværelse som leg og underholdning og tid til sjov og ballade, så bliver situationen en anden og nye rutiner skal til - men så længe han sover på 5 minutter og sover igennem, så bibehold dette.
Det lyder til at være for tidligt at fjerne tremmerne fra hans seng. Vent og se om han begynder selv at vise tegn på at klatre over.. så skal tremmesiden væk. Og ellers vil mange børn først begynde at være klar omkring 2.5 års alderen, nogle gange senere... Her må I se på hans signaler, og hvad han viser behov for :)
Når dette er sagt, så har du dog ret i, at en måde at vænne ham til egen seng på godt kan være, at tage tremmerne af imens I putter ham, sidde hos ham, holde ham i hånden, syge samme godnatsang som nu osv. så han mærker, at I er der - og så sætte tremmerne på, når han er faldet i søvn.. men som sagt lyder det lige nu til at være for tidligt, fordi han falder så hurtigt i søvn, som han gør, og sover igennem om natten....
Storesøster har brug for, at I sidder der. Det er super, at hun puttes en ½ times tid efter lillebror, det giver hende en god følelse i forhold til hendes alder - og samtidig nyder hun, at hun har eget værelse. Giv hende den tryghed, som gør, at hun kan overgive sig til søvnen, så hun stille og roligt får ind i kroppen, at hun sagtens kan ligge i sin seng og sove og forbinder det med noget dejligt og trygt. Også her skal I naturligvis være opmærksomme på, om hun begynder at forlænge tiden, før hun falder i søvn, fordi I netop sidder der - lige nu giver det hende dog tydeligt den tryghed som gør, at hun ikke er særligt længe om at falde i søvn...
Hvis I begynder at gå fra hende nu, så tænker jeg, at I risikerer, at hun begynder at ligge og holde sig vågen, vil kæmpe mod søvnen, fordi hun vil være bange for, om I går. Når I nu en gang imellem skal minde hende om at lukke øjnene og slappe af - så er det trygheden I viser hende "jeg er her, jeg passer på dig, og du kan roligt sove" - hvis I pludselig er gået, så vil hun blive ked af det, kalde på jer og føle, at I forsvinder fra hende, ikke vil være der for at hjælpe hende - og så vil hun ikke kunne sove bedre, tværtimod. Giv hende derfor den tryghed netop nu og lad på den måde tiden arbejde for jer.
Det tager rigtig lang tid at få en ny erfaring med sig ind i kroppen - og I er allerede nået et enormt stykke vej på ret kort tid :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske